ЕКОЛОГІЧНЕ ВИХОВАННЯ МОЛОДІ НА ЗАСАДАХ СТРАТЕГІЇ СТАЛОГО РОЗВИТКУ ТА В КОНТЕКСТІ ЕКОЛОГІЧНОГО СВІТОГЛЯДУ
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2022.2.13265Ключові слова:
сталий розвиток, екологічне виховання, молодь, міжнародний проект, стихії природиАнотація
Природа формує людину, ставить її на вищий щабель розвитку, вчить людину бути Людиною. А від Людини залежить стан екології, природного багатства, збереження природи від стихійного та безконтрольного її використання. Тому метою навчально-просвітницьких заходів, які проводили студенти першого курсу Тернопільського національного медичного університету імені І. Я. Горбачевського МОЗ України для учнів загальноосвітніх шкіл міст Тернополя (Україна) та Жешува (Польща) впродовж 2021–2022 навчального року в рамках міжнародного проєкту «Чотири стихії природи – гармонія у повсякденному житті Тернопільського краю та Підкарпатського воєводства», що реалізується ТНМУ разом із Жешувським університетом, було донести до аудиторії, що довкілля є невід’ємною частиною нашого життя; що люди відійшли від розуміння того, що неслухняність законам природи порушує симбіоз цих чотирьох елементів, перетворюючи їх на руйнівні елементи. Учасники проєкту представили ряд цікавих і змістовних презентацій українською та англійською мовами, в яких 4 стихії природи продемонстровані як чотири елементи, що пов’язують все в Природі і Людину з Природою. Окрім викладу теоретичного матеріалу у презентаціях, учні загальноосвітніх шкіл мали можливість стати учасниками освітніх активностей, зокрема учні з великим задоволенням брали участь у навчальних та пізнавальних іграх, розгадували ребуси, пазли та кросворди на тему «4 стихії Природи – життя в гармонії буття», брали участь у вікторинах, бліц-опитуваннях, мовних квестах. Під час спілкування зі шкільною аудиторією студенти-медики уміло демонстрували досліди щодо фізичних і хімічних властивостей повітря, води, ґрунту та вогню, їх користі для людини. Школярі мали змогу розглянути макропрепарати кишкових паразитів, а також особисто, користуючись світловим мікроскопом, розглянути деяких представників гельмінтів. Цікавинкою освітніх заходів було проведення в спортзалах шкіл «Королівського вогняного масажу» та перегляд фільмів про небезпеку паразитів людини.
Екологічні знання людини набувають сьогодні не лише теоретичного значення, але й практично необхідного характеру. Екологічна освіта та виховання, які спираються на екологічну свідомість особистості, здатні формувати всебічно розвинену Людину з раціональним, науково обґрунтованим ставленням до Природи.
Посилання
Apostoliuk, O.O. (2021). Shliakhy podolannia ekolohichnoho hrikha u pratsiakh Ivana Pavla II [Ways to overcome ecological sin in the works of Ivan Paul II]. Master’s thesis. Lviv: UKU [in Ukrainian].
Hobela, V.V. (2021). Ekonomiko-bezpekova ekolohizatsiia: teoriia i praktyka [Economic and safety environmentalization: theory and practice]. Lviv: LvDUVS [in Ukrainian].
Hobela, V.V. (2021). Osoblyvosti stratehichnoho planuvannia ekolohizatsii [Peculiarities of strategic planning of environmentalization]. Stages of Formation and Development of the Economy of Independent Ukraine. Nuremberg: Verlag SWG imex GmbH [in Ukrainian].
Hroshovenko, O.P. (2017). Svitohliadno-ekolohichnyi pidkhid do zmistu pryrodnychoi osvity v shkoli I stupenia [Worldview-ecological approach to the content of science education in the first grade school]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka – Bulletin of Zhytomyr Ivan Franko State University, 2(88), 96-100 [in Ukrainian].
Yevstihnieiev, A.S. (2018). Ekolohichna bezpeka spetsial¬noho pryrodokorystuvannia v Ukraini u konteksti staloho rozvytku: teoretykopravovi aspekty [Ecological safety of special nature use in Ukraine in the context of sustainable development: theoretical and legal aspects]. Kyiv: MPBP «Hordon» [in Ukrainian].
Zarzhytskyi, O.S. (2012). Aktualni problemy pravovoho zabezpechennia ekolohichnoi polityky Ukrainy (teoretychni aspekty) [Actual problems of legal support of environmental policy of Ukraine (theoretical aspects)]. D.: Natsionalnyi hirnychyi universytet [in Ukrainian].
Kleshnia, H.M. (2021). Koevoliutsiia systemy «liudyna – suspilstvo – pryroda» [Coevolution of the system “Man – Society – Nature”]. Visnyk Natsionalnoho Aviatsiinoho universytetu. Seriia «Filosofiia. Kulturolohiia» – Bulletin of the National Aviation University. Series “Philosophy. Cultural Studies”, 2, 35-40 [in Ukrainian].
Kondratiev, I.V. (2020). Hlobalni problemy suchasnosti [Global problems of modernity]. Chernivtsi: NUChK imeni T. H. Shevchenka [in Ukrainian].
Melnyk, O.I. Matsenko, O.M., & Pronikova, Zh.S. (2012). Naukovi pidkhody do udoskonalennia motyvatsii ekolohichno spriamovanoi diialnosti [Scientific approaches to improving the motivation of environmentally oriented acti¬vities]. Mekhanizm rehuliuvannia ekonomiky – Mechanism of Economic Regulation, 3, 58-65 [in Ukrainian].
Muromtseva, Yu.I. (2021). Methodychni rekomendatsii do kursu «Hlobalni problemy liudstva: heohrafichnyi aspect» dlia studentiv spetsialnostei 014 Serednia osvita vsikh form navchannia [Methodological recommendations for the course “Global problems of humanity: geographical aspect” for students of specialties 014 Secondary education of all forms of education]. Kharkiv: KhNPU im. H.S. Skovorody [in Ukrainian].
Ordenov, S.S. (2021). Formuvannia ekolohichnoi svidomosti v umovakh hlobalizatsii [Formation of ecological cons¬ciousness in the conditions of globalization]. Visnyk Natsionalnoho Aviatsiinoho universytetu. Series: Philosophy. Kulturolohiia – Bulletin of the National Aviation University. Series “Philosophy. Cultural Studies”, 2, 46-50 [in Ukrainian].
Pavlova, T. (2012). Pryroda liudyny i yii pryrodne pravo u filosofii Spinozy [Human nature and its natural right in Spinoza’s philosophy]. Skhid – East, 5(119), 127-129 [in Ukrainian].
Ponomarov, O.S. (2017). Dukhovnist i vidpovidalnist yak chynnyk harmonizatsii vzaiemovidnosyn liudyny i pryrody [Spirituality and responsibility as a factor in harmonizing the relationship between man and nature]. L.L. Tovazhnyanskyi, O.G. Romanovskyi (Eds.). Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity – Problems and prospects of the formation of the national humanitarian and technical elite: Collection of Scientific Papers (Issue 47(51)), (pp. 36-45). Kharkiv: NTU «KhPI» [in Ukrainian].
Savelchuk, I.B. (2018). Vykorystannia tekhnolohii zelenoi sotsialnoi roboty yak mekhanizmu zabezpechennia staloho rozvytku hromady [The use of technologies of green social work as a mechanism for ensuring sustainable development of the community]. Sotsialne pidpryiemnytstvo: teoriia, praktyka ta mizhnarodnyi dosvid – Social entrepreneurship: theory, practice and international experience: Collection of materials of the International scientific and practical conference. Kyiv: KNEU [in Ukrainian].
Semyhina, T.V. (2018). Chomu sotsialna robota nabuvaie zelenoho koloru? [Why does social work become green?]. Visnyk Akademii pratsi, sotsialnykh vidnosyn i turyzmu – Bulletin of the Academy of Labor, Social Relations and Tourism, 2, 11-27 [in Ukrainian].
Stepova, O.V., & Roma, V.V. (2019). Osoblyvosti intehruvannia ekolohichnoi osvity v navchalnyi protses zakladiv vyshchoi osvity [Peculiarities of integrating environmental education into the educational process of higher education institutions]. Ekolohichni nauky – Environmental Sciences, 1(24), 138-143 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Медична освіта
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.