ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ НА ЕТАПІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ
DOI:
https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.3.11445Ключові слова:
компетентність, заклад вищої медичної освіти, студент, лікар, формуванняАнотація
Стаття присвячена проблемі формування комунікативної компетентності майбутніх медичних працівників. На основі аналізу сучасної наукової літератури проаналізовано різні підходи до визначення та інтерпретації сутності феномену «комунікативна компетентність майбутніх лікарів». У статті розглянуто різні підходи до визначення сутності понять «компетенція», «компетентність», «культурологічна компетентність». Подано порівняльний аналіз понять «компетентність» і «компетенція». Визначено структуру комунікативної компетентності майбутніх лікарів. Акцентовано увагу на гнучкості спілкування, емпатійності, рефлективності, комунікативних уміннях тощо.
Доведено, що комунікативна компетентність є одним із основних пріоритетів сучасної якісної освіти та однією із важливих складових професійної культури лікарів.
Сформульовано принципи та підходи, які покладено в основу формування комунікативної компетентності майбутніх лікарів. Розглянуто основні напрямки формування комунікативної компетентності в закладах вищої медичної освіти.
Питання комунікативної компетентності порушено філософами, психологами, педагогами, вченими-лікарями. У їхніх дослідженнях доведено необхідність розвитку комунікативної компетентності кожної особистості як у соціальній, так і професійній сферах.
Гострота проблеми формування комунікативної компетентності в царині комунікативної підготовки працівників медичної сфери визначена соціальним замовленням, яке має чітко окреслену законодавчу базу: «Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ столітті», Закон України «Про освіту», Закон України «Про вищу освіту» та ін. В офіційних урядових документах зазначається, що одним із пріоритетних напрямків реформування сучасної вищої освіти є підготовка висококваліфікованих кадрів, здатних до творчої праці та професійного розвитку, які вміють на високому професійно-етичному рівні у складних умовах сьогодення ефективно вирішувати гострі проблеми медичної галузі.
Цим зумовлено підвищення вимог до професійних та особистісних якостей майбутніх медичних працівників. Ключова роль у реалізації зазначених ідей належить закладам вищої медичної освіти, оскільки саме тут формуються професійне мислення, комунікативна компетентність та майстерність майбутнього лікаря на етапі професійної підготовки.
Посилання
Asriyan, O.B., Kapustina, T.V., & Larina, V.M. (2016). Kommunikativnaya kompetentnost studentov na raznykh kursakh obucheniya v medytsynskom vuze [Communicative competence of students in different courses of study at a medical university]. Molodoy uchenyy – Young Scien¬tist, 20, 31-35. Retrieved from: https://moluch.ru/archive/124/34228/ [in Russian].
Bukhalska, S.E. (2009). Kompetentnisnyi pidkhid. Teoretychnyi analiz kliuchovykh definitsii vyshchoi medychnoi osvity [Competence approach. Theoretical analysis of key definitions of higher medical education]. Nova pedahohichna dumka – New Pedagogical Thought, 2, 84-88 [in Ukrainian].
Busel, W.T. (Ed.). (2004). Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [Large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language]. Kyiv: VTF “Perun” [in Ukrainian].
Grando, A.A. (1982). Vrachebnaya etyka i medytsynskaya deontologiya: ucheb. Posobye dlya studentov med.iyn-tov [Medical ethics and medical deontology: textbook manual for students of medical institutes]. Kyiv: Vyshcha shkola [in Russian].
Humenna, I.R. (2020). Komunikatyvna kompetentnist yak odna iz skladovykh profesiynoi kultury maibutnikh likariv [Communicative competence as one of the components of the professional culture of future doctors]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho nats. universytetu. Seriia: “Pedahohika, sotsialna robota” – Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: “Pedagogy, Social Work”, 29, 42-45 [in Ukrainian].
Korzh, O.Yu. Komunikatyvni yakosti maibutnikh likariv [Communicative qualities of future doctors]. Retrieved from: http://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN15/11koyyml.pdf [in Ukrainian].
Nazar, P.S., Vilensky, Yu.G., & Hrando, O.A. (2002). Osnovy medychnoi etyky [Fundamentals of medical ethics]. Kyiv: Zdorovia [in Ukrainian].
Pyrih, L.A. (1998). Medytsyna i ukrainske suspilstvo [Medicine and Ukrainian society]. Kyiv: B. v [in Ukrainian].
Romaniy, E.P., &Trehub, S.E. Do problemy komunikatyvnykh vidnosyn likaria i patsiienta [To the problem of communicative relations between doctor and patient]. Retrieved from: http://www.rusnauka.com/14_APSN_2008/Medecine/32544.doc.htm [in Ukrainian].
Filonenko, M. (2015). Psykholohiia osobystisnoho stanovlennia maibutnoho likaria: monohrafiia [Psychology of personal development of the future doctor: monograph]. Kyiv: Center for Educational Literature [in Ukrainian].
Shostya, I.V. (2018). Sotsialno-psykholohichni zasady formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh likariv u systemi vyshchoi osvity [Socio-psychological principles of formation of communicative competence of future doctors in the system of higher education].Candidate’s thesis. Severodonetsk. Retrieved from: https://snu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/09/SHostya-I.V.-dysertatsiya-1.pdf [in Ukrainian].