РОЗВИТОК ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ СТУДЕНТІВ

Автор(и)

  • H. M. Protsyk Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0003-0928-636X

DOI:

https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.2.11161

Ключові слова:

пізнавальна активність, проєктна діяльність, особистісно-орієнтоване навчання, самостійна робота, інтерактивні технології, навчальний процес

Анотація

Досліджено різні підходи до визначення понять «пізнавальна активність», «пізнавальна діяльність» та «пізнавальна самостійність», здійснено їх порівняння. З’ясовано, що пізнавальна діяльність як форма психічної активності спрямована на пізнання, сприйняття та мислення суб’єкта навчання. Охарактеризовано пізнавальну активність як рису особистості, що виявляється в її ставленні до процесу пізнання, готовності та прагненні до пізнавальної діяльності. Доведено, що пізнавальна самостійність є якістю особистості, якій притаманне прагнення та вміння без допомоги (самостійно) отримувати необхідні знання та навички, розв’язувати завдання.

Визначено засоби, способи й умови покращення пізнавальної активності студентів, такі, як: гра як спосіб активізації пізна­вальної діяльності, метод проєктів, пізнавальні завдання, моделювання, самостійна робота, словникова робота, технологія веб-квест, проєктна діяльність. Зроблено висновок, що всі вони орієнтовані на творчу роботу студента, на відхід від стандартної форми проведення заняття, на зміну мислення та участі як студента, так і викладача. Відзначено роль викладача в процесі використання таких активностей під час роботи зі студентами. Виокремлено споглядаючу та скеровуючу функції педагога в процесі навчання. Зосереджено увагу на важливості створення робочої атмосфери, комфортної для всіх учасників.

Акцентовано увагу на тому, що пізнавальна активність розпочинається з діяльності, самостійності, ініціативності, бажання знати більше, виходити за рамки вже відомого. Відзначено, що відносини між студентом і викладачем перейшли на суб’єктно-суб’єктний рівень, що дає змогу студенту самостійно планувати свою діяльність, передбачити результати, бути відповідальним за кінцевий результат навчання – отримання знань, всебічний розвиток та вміння працювати.

Посилання

Abulkhanova-Slavska, K.A. (1980). Deyatelnost i psykhologiya lichnosti [Activity and psychology of personality]. Moscow: Nauka [in Russian].

Beschastna, I. (2005). Piznavalni zavdannia yak zasib aktyvizatsii navchalnoi diialnosti uchniv [Cognitive tasks as a means of activating students’ learning activities]. Studentskyi naukovyi visnyk TNPU im. V. Hnatiuka – Student’s Scientific Bulletin of V. Hnatiuk TNPU, 11, 7-8 [in Ukrainian].

Biliakova, I.T. (2008). Ihrovi tekhnolohii yak zasib aktyvizatsii vyvchennia anhliiskoi movy uchniamy osnovnoi shkoly [Game technologies as a means of intensifying English language learning by primary school students]. Anhliiska mova ta literatura – English Language and Lite¬rature, 24, 14-16 [in Ukrainian].

Blakh, V.S. (2006). Samostiina robota studentiv yak zasib pidvyshchennia yikh piznavalnoi aktyvnosti [Individual study of students as a means of increasing their cognitive activity]. Pedahohichni nauky – Pedagogical Scien¬ces, 42, 269-272 [in Ukrainian].

Boiko, O.M. (2016). Tekhnolohiia veb-kvest yak zasib aktyvizatsii navchalno-piznavalnoi diialnosti uchniv [Web quest technology as a means of activating students’ learning and cognitive activity]. Anhliiska mova ta literatura – English Language and Literature, 22/23, 20-25 [in Ukrainian].

Vashchenko, H. (1997). Aktyvni metody navchannia (metody shukan, abo doslidni metody). Zahalni metody navchannia: pidruchnyk dlia pedahohiv [Active learning methods (search methods or investigating methods). Gene¬ral teaching methods: A textbook for teachers.]. Kyiv: Ukr. Vyd. Spilka [in Ukrainian].

Huzeev, V.V. (2004). Poznavatelnaya samostoyatelnost uchashchykhsya i vozmozhnosti ee proyavleniya v obrazovatelnoy tekhnologii [Cognitive independence of students and the possibility of its manifestation in educational technology]. Khimiya v shkole – Chemistry in School, 3, 16-22 [in Russian].

Zankov, L.V. (1990). Izbrannye pedagogicheskye trudy [Selected pedagogical works: objective regularities of education and development of younger students]. Moscow: Pedagogika [in Russian].

Lozova, V.I. (2012). Rozvytok subiektyvnosti osobystosti u navchanni [Development of subjectivity in personality during learning]. Pedahohichna i psykholohichna nauka v Ukraini – Pedagogical and Psychological Science in Ukraine, 1, 216-233 [in Ukrainian].

Maksymchuk, L.V. (2010). Analiz innovatsiinykh pidkhodiv do profesiinoi pidhotovky maibutnikh ekonomistiv-mizhnarodnykiv [Analysis of innovative approaches to the professional training of future international economists]. Vyshcha osvita Ukrainy – Higher Education of Ukraine, 4, 376-382 [in Ukrainian].

Sysoieva, S.O. (1994). Osnovy pedahohichnoi tvorchosti [Fundamentals of teachers’ pedagogical creati¬vity: textbook for students]. Kyiv: ISDOU [in Ukrainian].

Fitsula, M.M. (2014). Pedahohika vyshchoi shkoly: navchalnyi posibnyk [Higher education pedagogy]. Kyiv: Akademvydav [in Ukrainian].

Frankovska, O. (2005). Ihrova pedahohika. Tekhnolohichnyi aspekt [Game pedagogy. Technological aspect]. Vidkrytyi urok: rozrobky, tekhnolohii, dosvid – Open Lesson: Developments, Technologies, Experience, 21-22, 53-59 [in Ukrainian].

Shurkhovetska, O. (2010). Ihrovi zavdannia ta interaktyvni tekhnolohii [Gaming tasks and interactive technologies]. Vidkrytyi urok: rozrobky, tekhnolohii, dosvid – Open Lesson: Developments, Technologies, Experience, 3, 54-56 [in Ukrainian].

Yatsii, O. (2005). Ihrovi tekhnolohii yak faktor pidhotovky maibutnikh vchyteliv do naukovoi roboty [Game technologies as a factor in preparing future teachers for scientific work]. Naukovi zapysky TNPU im. V. Hnatiuka. Ser. Pedahohika – Scientific Notes of V. Hnatiuk TNPU. Series Pedagogy, 7, 12-16 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-03

Як цитувати

Protsyk, H. M. (2020). РОЗВИТОК ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ СТУДЕНТІВ. Медична освіта, (2), 113–121. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.2.11161

Номер

Розділ

Матеріали конференції