ДИДАКТИЧНІ АСПЕКТИ ВИКЛАДАННЯ МЕДИЧНОЇ ФІЗИКИ У ВИЩОМУ МЕДИЧНОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ
DOI:
https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2019.4.10866Ключові слова:
медична фізика, проблемне навчання, компетентнісний підхідАнотація
Важливою складовою базової підготовки майбутнього медика залишається медична та біологічна фізика, оскільки саме у процесі вивчення цього предмета здійснюється розвиток природничо-наукового мислення студентів. Медична фізика вивчається на першому курсі вищого медичного закладу. На початку вивчення матеріалу студенти повинні володіти фундаментальними теоріями з фізики, які розглядалися у середніх навчальних закладах. Сформована у них наукова та фізична картина світу за шкільні роки під час вивчення природничих наук у виші лише розширюється та поглиблюється. Таким чином реалізується принцип наступності вивчення фізики у системі неперервної освіти. Специфіка дидактичного підходу до вивчення фізики в медичному університеті значною мірою зумовлена тим, що для спеціаліста-фізика основним є фізична суть явищ природи, а для фахівця-медика об’єктом дослідження є людина. Для фахівців медичної галузі фізика виступає як фундаментальна природничо-наукова дисципліна, і для них головним є вміння використовувати знання фізики при розв’язанні фахових проблем. Викладачі кафедри підготували нову навчально-методичну літературу для дисциплін, які викладаються на кафедрі. У нових навчальних посібниках приділено багато уваги практичному аспекту можливого використання набутих знань у майбутній діяльності лікаря, відображено останні досягнення фізичної науки в галузі медичної діагностики та лікування. Однією з форм проведення практичних занять на кафедрі є використання елементів проблемного навчання. Створення проблемних ситуацій активізує пізнавальну діяльність студентів на занятті. У професійній діяльності лікаря важливу роль відіграє вміння правильно діагностувати захворювання. В основі більшості діагностичних методів лежать фізичні закони, теорії, наукові факти, а також фізичні властивості об’єктів і закономірності перебігу фізичних явищ, тому виникає необхідність навчати майбутнього лікаря діагностичної діяльності уже на етапі вивчення медичної фізики. У цьому аспекті застосовуємо компетентнісний підхід, у рамках якого закладаються основи діагностичних компетенцій.
Посилання
Halaichuk, I.Y., Hotsko, O.S., & Zhulkevych, I.V. (2015). Neinvazyvni metody diahnostyky melanomy shkiry [Non-invasive methods for the diagnosis of skin melanoma]. Visnyk naukovykh doslidzhen – Bulletin of Scientific Researches, 1, 67-70 [in Ukrainian].
Hurianova, O.V. (2013). Aktyvizatsiia tvorchoho myslennia studentiv za dopomohoiu novykh pedahohichnykh tekhnolohii [Activation of students’ creative thinking with the help of new pedagogical technologies]. Naukovi zapysky KDPU. Seriia: Pedahohichni nauky – KSPU Scientific Notes. Series: Pedagogical Sciences, 120, 117-127 [in Ukrainian].
Dubaseniuk, О.А. (Ed.). (2004). Innovatsiini navchalni tekhnolohii – osnova modernizatsii universytetskoi osvity [Innovative teaching technologies are the basis for the modernization of university education]. Osvitni innovatsiini tekhnolohii u protsesi vykladannia navchalnykh dystsyplin: Zb. nauk.-metod prats. – Educational Innovative Technologies in the Course of Teaching Subjects: Collection of Scientific and Methodical Works. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU [in Ukrainian].
Chalyi, O.V., Ahapov, B.T., Tsekhmister, Ya.V., Chalyi, K.O., Stuchynska, N.V., Melenevska, A.B., …, & Radchenko, N.F. (2005). Medychna i biolohichna fizyka [Medical and Biological Physics]. Кyiv: Knyha plius [in Ukrainian].
Zhulkevych, I.V., Leskiv, I.M., Halaychuk, I.Y., & Zahurska, N.O. (2014). Novitni vprovadzhennia v pedahohichnyi protses vykladannia radiolohii na tretiomu kursi medychnoho fakultetu [The newest introductions to the pedagogical process of teaching Radiology in the third year of the medical faculty]. Medychna osvita – Medical Education, 1, 64-66 [in Ukrainian].
Kurliand, Z.N., Khmeliuk, R.I., Semenova, A.V., Barteneva, I.O., Bohdanova, I.M., & Vuzhyna, I.V. (2002). Pedahohika vyshchoi shkoly: navch. posib. [Tertiary education: Manual]. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].
Smiian, S.I., Masyk, O.M., Bakaliuk, O.Y., & Zhulkevych, I.V. (2000). Rozrobka problemy osteoporozu: pryklad intehratsii planovoi naukovoi roboty kafedry ta navchalnoho protsesu [Development of the problem of osteoporosis: an example of the integration of planned scientific work of the department and the educational process]. Materials of educational methodological conference: “Novi tekhnolohii navchannia v medychnomu vyshchomu navchalnomu zakladi” – “New Teaching Technologies in Medical Higher Education”. Ternopil: Ukrmedknyha (pp. 156-159) [in Ukrainian].
Sazonenko, H.S. (2010). Innovatsiina kultura osvity [Innovative education culture]. Upravlinnia osvitoiu – Management of Education, 13-18, 6-10 [in Ukrainian].
Stadnichenko, S.М. (2011). Formuvannia pryrodnycho-naukovoho myslennia u studentiv vyshchykh medychnykh navchalnykh zakladiv u vyvchenni fizyky [Formation of Natural Science thinking in students of medical schools in the learning Physics]. Naukovi zapysky NDU im. M. Hoholia. Psykholoho-pedahohichni nauky – Scientific Notes of M. Hohol NSU. Psychological and Pedagogical Sciences, 10, 173-176 [in Ukrainian].
Stuchynska, N.V. (2002). Rol ta mistse fundamentalnykh dystsyplin u systemi vyshchoi medychnoi osvity [Role and place of fundamental disciplines in the higher medical education system]. Naukovi zapysky: Zb. naukovykh prats Kamianets-Podilskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu: Seriia pedahohichna: Dydaktyka dystsyplin fizyko-matematychnoi ta tekhnolohichnoi osvitnikh haluzei – Scientific Notes: Collection of Scientific Works of Kamianets-Podilskyi State Pedagogical University: Pedagogical Series: Didactics of Physical, Mathematical and Technological Educational Subjects, 8, 319-324 [in Ukrainian].
Fischer, R. (2004). Problemorientiertes Lernen in Theorie und Praxis. Leitfaden für Gesundheitsberufe. Stuttgart. DOI: https://doi.org/10.17433/978-3-17-026447-2
Weber, A. (2007). Problem based learning. Ein Handbuch für die Ausbildungauf der Sekundarstufe II und Tertiärstufe. Bern.