ДИНАМІКА ЧИННИКІВ ПРОФЕСІЙНОГО ВИБОРУ ФАРМАЦЕВТІВ У ПРОЦЕСІ БАГАТОСТУПЕНЕВОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2019.4.10653

Ключові слова:

чинники вибору професії фармацевта/провізора, багатоступеневе навчання

Анотація

У статті висвітлено динаміку чинників професійного самовизначення студентів фармацевтичного напряму у процесі багатоступеневого навчання від молодшого спеціаліста до магістра. Рейтинговими чинниками вибору професії фармацевтичного спрямування для студентів упродовж багатоступеневого навчання є престижність професії та бажання стати фахівцем. Високий рівень авторитету сім’ї щодо питання вибору професії на фоні несистемної профорієнтаційної роботи школи призводить до низької активності суб’єкта самовизначення. У процесі навчання динаміка пріоритетних чинників не змінюється. Посилюється потреба у високооплачуваній роботі, відбувається глибше «занурення» у спеціальність, з’являється бачення своєї ролі у майбутній діяльності за рахунок зниження захоплення зовнішньою стороною професії, особливо 15-16-літніх підлітків. Вибір професії здійснено респондентами не стільки від їх пізнавальних інтересів та здібностей, скільки від бажання соціальної реалізації в суспільстві. У профорієнтаційній роботі значну увагу слід приділяти поінформованості батьків щодо якості надання освітніх послуг навчальним закладом для фахового зростання здобувачів освіти та здобуття престижної в соціумі високооплачуваної професії провізора, затребуваної на ринку праці.

Більшість здобувачів освіти орієнтується на престижність професії та фахове визнання, не надаючи належної уваги суб’єктивним чинникам. Характерними особливостями професійного самовизначення студентів медичного коледжу є несистемна профорієнтаційна робота шкільних психологів, вплив авторитету родини, низька активність суб’єкта самовизначення, що свідчить про несформоване відношення до вибору професій. У процесі навчання посилюється потреба у високооплачуваній роботі та приходить усвідомлення свого місця в структурі майбутньої професійної діяльності. Дослідження покликане покращити стратегію профорієнтаційної роботи щодо вступу абітурієнтів до  вищих медичних (фармацевтичних) закладів освіти.

Посилання

Honcharenko, T. (2004). Profesiina diahnostyka [Professional diagnostics]. Kyiv: Redaktsii zahalno­pedahohichnykh hazet [in Ukrainian].

Hudymenko, K.M. (2015). Profesiine samovyznachennia starshoklasnykiv yak psykholoho-pedahohichna problema [Professional self-determination of the high school pupils as psychological and pedagogical problem]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatdiini tekhnolohii – Pedagogical Science: Theory, History, Innovation Technologies, 2 (46), 227-232 [in Ukrainian].

Klymov, E.A. (2004). Psykhologiya professyonalnogo samoopredeleniya [Professional self-determination psychology]. Moscow: Akademiya [in Russian].

Korsun, H.O. (2007). Profesiine samovyznachennia starshoklasnykiv yak problema teorii ta metodyky vykhovannia v robotakh vitchyznianykh ta zarubizhnykh vchenykh [Professional self-determination of the high-school pupils as a problem in the schooling theory and methodology in works of the local and foreign scientists]. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu Ukrainy “Kyivskyi politekhnichnyi instytut”. Filosofiia. Psykholohiia. Pedahohika – Bulletin of the National Technical University “Kyiv Polytechnic Institute”. Philosophy, Psychology, Pedagogy, 2, 20-25 [in Ukrainian].

Pavelkiv, R.V. (2011). Vikova psykholohiia: pidruchnyk [Age psychology: Handbook]. Kyiv: Kondor [in Ukrainian].

Tymoshenko, N. (2016). Profesiine samovyznachennia starshoklasnykiv [Professional self-determination of the high-school pupils]. Aktualni pytannia ghumanitarnykh nauk – Current Issues of Humanitarian Science, 16, 421-427 [in Ukrainian].

Khomiuk, I.V. (2011). Profesiina motyvatsiia yak zasib zabezpechennia profesiinoi mobilnosti [Professional motivation as a tool for professional mobility]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii – Pedagogical Science: Theory, History, Innovation Techno­logies, 4-5 (14-15), 305-313 [in Ukrainian].

Shavyr, P.A. (1981). Psykhologiya professyonalnogo samoopredeleniya v ranney yunosti [Yuvenal professional self-determination psychology]. Moscow: Pedagogika [in Russian].

Shcherbakova, I.M., & Makarenko, N.V. (2012). Aktualni pytannia profesiinoho samovyznachennia starshoklasnykiv v umovakh sotsialno-ekonomichnoi transformatsii suspilstva [Current issues of the high-school pupils professional determination at the social and economical transformation of society]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii – Pedagogical Science: Theory, History, Innovation Technologies, 8 (26), 213-217 [in Ukrainian].

Abduelkarem, A., & Hamrrouni, A. (2016). The choice of pharmacy profession as a career: uaeexperience. Asian J. Pharmclinres, 9 (4), 1-7.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-02-12

Як цитувати

Perepelytsya, O. O., Chornous, V. O., Yaremiy, V. O., & Kupchanko, K. P. (2020). ДИНАМІКА ЧИННИКІВ ПРОФЕСІЙНОГО ВИБОРУ ФАРМАЦЕВТІВ У ПРОЦЕСІ БАГАТОСТУПЕНЕВОГО НАВЧАННЯ. Медична освіта, (4), 39–45. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2019.4.10653

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ