ОСНОВНІ КОМПОНЕНТИ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СІМЕЙНИХ ЛІКАРІВ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2019.2.10101Ключові слова:
соціальна компетентність, сімейний лікар, взаємодія, пацієнт, компонентАнотація
Робота присвячена відносно новому в системі охорони здоров’я України поняттю соціальної компетентності сімейних лікарів.
Соціальна компетентність сімейного лікаря є різновидом його професійної компетентності та становить сукупність знань, умінь та навичок взаємодії у медичному середовищі при здійсненні професійної діяльності. Соціальний характер роботи сімейного лікаря обумовлює необхідність розвитку його соціальної компетентності. В межах соціальної компетентності сімейного лікаря, який активно взаємодіє з іншим медичним персоналом, пацієнтами та їх родичами, виділено такі компоненти: мотиваційно-вольовий, організаційно-діяльнісний та когнітивний. Мотиваційно-вольовий компонент представлений мотивами сімейного лікаря до взаємодії з пацієнтом (які, у свою чергу, обумовлені мотивами вибору спеціалізації) та емоційно-вольовими характеристиками лікаря (навички самоспостереження, самокорекції тощо). Когнітивний компонент представлений системою сформованих знань про способи взаємодії з пацієнтами, норми соціальної взаємодії та стандарти деонтології. Організаційно-діяльнісний компонент представлений тим, як саме лікар втілює свої знання на практиці, який стиль взаємодії обирає, які стратегії спілкування тощо. Перспективне дослідження рівня сформованості компонентів у студентів – майбутніх сімейних лікарів та практикуючих фахівців.
Соціальна компетентність є необхідним компонентом професійної компетентності сімейного лікаря. Корекція визначених трьох компонентів соціальної компетентності сімейного лікаря окремо та в цілому як єдиної структурної системи сприятиме покращенню сумарної соціальної компетентності сімейного лікаря, відтак якості взаємодії з пацієнтами та продуктивності роботи.
Посилання
Kobylianska, I.M., & Kobylianskyi, O.V. (2013). Zastosuvannia ryzyk-oriientovanoho pidkhodu pry formuvanni u studentiv kompetentsii z bezpeky zhyttiediialnosti (Application of risk-oriented approach while forming the life safety competences in the students)]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii – Pedagogical Sciences: Theory, History, Innovation Technologies, 7, 109-119 [in Ukrainian].
Kovalova, A.V. (2012). Vidbir navchalnoho materialu u formuvanni inshomovnoi profesiinoi kompetentsii [Choosing the training materials for shaping foreign-language professional competency]. Visnyk KhNU/ Vykladannia mov u vyshchykh navchalnykh zakladakh osvity – Review of KNU/ Teaching languages in High Institutions, (21), 126-134 [in Ukrainian].
Krasnokutskaya, S.N. (2006). Formirovanye sotsyalnoy kompetentnosti studentov vuza [Shaping social competence in students]. Candidate’s Extended abstract [in Russian].
Lymar, L.V. (2010). Analiz doslidzhennia sformovanosti hotovnosti do bezkonfliktnoi vzaiemodii z patsiientamy studentiv-medykiv (Analysis of assays on the readiness of medical students to conflictless interaction with patients]. Visnyk Chernihivskoho nats. ped. Un-tu im. T.H. Shevchenka. Seriia Psykholohichni nauky – Herald of Chernivtsi National Pedagogical University named after T.H. Shevchenko, Psychological Sciences, 82, 366-371 [in Ukrainian].
Posadova instruktsiia simeinoho likaria [Positional instruction of family doctor]. Retrieved from: https://www.medsprava.com.ua/article/1412-posadova-nstruktsya-smeynogo-lkarya [In Ukrainian].
Bryl, N., Horst-Sikorska, W., Ignaszak-Szczepaniak, M., Marcinkowska, M., Michalak, M., & Sewerynek, E. (2012). Influence of social competence of physicians on patient compliance with osteoporosis medications – a study on Polish postmenopausal women. Ginekologia Polska, 83 (7).
Buller, M.K., & Buller, D.B. (1987). Physicians’ communication style and patient satisfaction. Journal of Health and Social Behavior, 375-388. DOI: https://doi.org/10.2307/2136791
Dunn, W.R., Hamilton, D.D., & Harden, R.M. (1985). Techniques of identifying competencies needed of doctors. Medical Teacher, 7 (1), 15-25. DOI: https://doi.org/10.3109/01421598509036787
Guerrero, D., & De los Ríos, I. (2012). Professional competences: a classification of international models. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 1290-1296. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.290
Kiessling, C., Dieterich, A., Fabry, G., Hölzer, H., Langewitz, W., Mühlinghaus, I., ... & behalf of the Committee, O. (2010). Communication and social competencies in medical education in German-speaking countries: The Basel Consensus Statement.: Results of a Delphi Survey. Patient Education and Counseling, 81(2), 259-266. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pec.2010.01.017
Kinman, G., & Grant, L. (2010). Exploring stress resilience in trainee social workers: The role of emotional and social competencies. The British Journal of Social Work, 41(2), 261-275. DOI: https://doi.org/10.1093/bjsw/bcq088
Koenig, T.W., Parrish, S.K., Terregino, C.A., Williams, J.P., Dunleavy, D.M., & Volsch, J.M. (2013). Core personal competencies important to entering students’ success in medical school: what are they and how could they be assessed early in the admission process? Academic Medicine, 88 (5), 603-613. DOI: https://doi.org/10.1097/ACM.0b013e31828b3389
Loignon, C., Haggerty, J.L., Fortin, M., Bedos, C.P., Allen, D., & Barbeau, D. (2010). Physicians’ social competence in the provision of care to persons living in poverty: research protocol. BMC Health Services Research, 10 (1), 79. DOI: https://doi.org/10.1186/1472-6963-10-79
Lymar, L., & Omelchuk, S. (2018). Factors of the medical career choice within the context of ukrainian healthcare reforms. Wiadomosci lekarskie. Warsaw, Poland: 1960, 71 (1 pt 2), 211-216.
Matczak, A. (2001). Kwestionariusz Kompetencji SpoĹ ‚ecznych: KKS: podrÄ™ cznik. Pracownia TestĂłw Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Reimann, J.O., Talavera, G.A., Salmon, M., Nuñez, J.A., & Velasquez, R.J. (2004). Cultural competence among physicians treating Mexican Americans who have diabetes: A structural model. Social Science & Medicine, 59 (11), 2195-2205. DOI: https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2004.03.025
Stoller, J.K., Taylor, C.A., & Farver, C.F. (2013). Emotional intelligence competencies provide a developmental curriculum for medical training. Medical Teacher, 35 (3), 243-247. DOI: https://doi.org/10.3109/0142159X.2012.737964
White, R.W. (1959). Motivation reconsidered: The concept of competence. Psychological Review, 66 (5), 297. DOI: https://doi.org/10.1037/h0040934