ПРЕСТИЖНІСТЬ ПРОФЕСІЙ СЕРЕД СТАРШОКЛАСНИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2019.1.10099Ключові слова:
професійна орієнтація, професійний вибір, престижність професії, школяр, Мала академія наук, університетАнотація
Мета роботи – розглянути особливості становлення системи професійної орієнтації, узагальнити досвід зарубіжних країн, зокрема США, виявити тенденції професійного вибору сучасними старшокласниками, дослідити престижність професій медичного профілю.
Основна частина. У статті проаналізовано підходи до розуміння поняття “професійна орієнтація”, досліджено його історичний розвиток. Вивчено зарубіжний досвід в організації системи професійної орієнтації у взаємозв’язку із соціально-економічними умовами суспільства. Доведено роль Малої академії наук, профільних класів, спеціалізованих конкурсів у професійному самовизначенні майбутніх абітурієнтів. З’ясовано головні тенденції у формуванні системи цінностей старшокласників з метою уточнення окремих аспектів профорієнтаційної роботи в Україні та Польщі.
Висновки. Дослідження довело, що система професійної орієнтації в Україні та сучасному суспільстві загалом потребує використання нових підходів у відповідь на глобалізаційні та інформатизаційні процеси. Вивчення престижності професій у процесі індивідуального розвитку, створення порівняльних характеристик системи цінностей молоді різних країн, вплив полікультурного середовища, пошук психолого-педагогічних закономірностей професійного вибору є найбільш актуальними питаннями подальших наукових розвідок.
Посилання
Vykhrushch, A. (1993). Trudova pidhotovka uchniv u zahalnoosvitnikh shkolakh Ukraiiny (19 – pochatok 20 stolittia)
[Professional training of students in general secondary schools (19th – beginning of the 20th century)]. Kyiv: Ukrainian State Pedagogical University by M. P. Drahomanov, 173. [in Ukrainian].
Profesiina oriientatsiia [Professional orientation]. Retrieved from: https://uk.wikipedia.org/wiki/Profesiyna_oriyentatsiya [in Ukrainian].
Dementiev, I. (2008). Proforiientatsiya: zarubezhnyy opyt [Career guidance: foreign experience]. Aktualnyye problemy sovremennogo humanitarnogo obrazovaniya – Actual Problems of Modern Humanitarian Education, 9-16 [in Russian].
Hrinshpun, S. (2005). Professionalniya oriyentatsiya shkolnikov v SShA [Career guidance of students in the USA]. Pedagogika – Pedagogy, 9, 65-72 [in Russian].
Lapan, R. (2017). College and career readiness counseling support scales. Journal of Counseling & Development, 95, 77-86.
Pchelina, I., & Diachenko, V. (2004). Professionalnaya oriyentatsiya v podgotovke vrachey (uchebno-metodicheskoye posobiye) [Career guidance in doctors’ training: study guide]. Publishing Center: DVGMU. Retrieved from: http://www.medlinks.ru/sections.php?op=listarticles&secid=98 [in Russian].
Pro MAN [About MAS]. Minor Academy of Sciences of Ukraine. Retrieved from: http://man.gov.ua/ua/about_the_academy/jasu [in Ukrainian].
Malogulova, I., Kolosova, O., & Borisova, N. (2017). Dovuzovskaya proforiyentatsiya v meditsinskom instytute SVFU [Preuniversity career guidance in medical college of NEFU]. Vestnik Severovostochnogo federalnogo universiteta imeni M. K. Amosova Seriya “Meditsinskiye nauki” – Bulletin of North-Eastern Federal University named after M. K. Amosov. Series “Medical Sciences”, 1 (06), 106-111 [in Russian].
World medical association statement on medical manpower –II. World Medical Association. Archived Policies. Retrieved from: https://www.wma.net/policies-post/world-medical-association-statement-on-medical-manpower-ii/.