DIRECTIONS FOR IMPROVING THE TEACHING OF MEDICAL REHABILITATION IN MODERN CONDITIONS

Authors

  • I. R. Mysula ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І.Я.Горбачевського МОЗ України»
  • A. O. Golyachenko ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І.Я.Горбачевського МОЗ України»
  • T. G. Bakalyuk ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І.Я.Горбачевського МОЗ України»
  • O. Ya. Zyatkovska ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І.Я.Горбачевського МОЗ України»
  • Yu. V. Zavidnyuk ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І.Я.Горбачевського МОЗ України»
  • G. O. Sirant ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І.Я.Горбачевського МОЗ України»

DOI:

https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2018.1.8832

Keywords:

medical education, newest educational concepts, medical rehabilitation, practical skills, scienti c work.

Abstract

The aim of the work – to present the directions for improving the teaching of Medical Rehabilitation in modern conditions.

The main body. In practical classes, which usually take place in a sanatorium or at the Department of Rehabilitation, students are actively involved to the work with new equipment. This not only consolidates the interest generated by information but also mobilizes the student to work actively with new equipment and gives an understanding of the application of different methods at the stages of rehabilitation. It is very important – to involve students to the scienti c work of the department.

Conclusions. 1. Today, the teacher of Medical Rehabilitation needs to improve continuously his or her own knowledge of teaching methods, to introduce the latest educational concepts into teaching practice. 2. It is necessary to involve actively students to work with new equipment and technical means, which consolidates interest and gives an understanding of the application of different methods at the stages of rehabilitation. 3. Student as an active element of the education system, should take an active part in the research work of the department, which helps to deepen the theoretical and practical knowledge of medical rehabilitation.

Author Biographies

I. R. Mysula, ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І.Я.Горбачевського МОЗ України»

 професор, доктор медичних наук, завідувач кафедри медичної реабілітації ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І.Я.Горбачевського МОЗ України», mysulaigor@ukr.net

A. O. Golyachenko, ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І.Я.Горбачевського МОЗ України»

професор, доктор медичних наук, професор кафедри медичної реабілітації ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І.Я.Горбачевського МОЗ України», golyachenko@tdmu.edu.ua

T. G. Bakalyuk, ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І.Я.Горбачевського МОЗ України»

доцент, доктор медичних наук, доцент кафедри медичної реабілітації ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І.Я.Горбачевського МОЗ України», bakalukth@tdmu.edu.uaЗятковська Олена Ярославівна – доцент, кандидат медичних наук, доцент кафедри медичної реабілітації ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І.Я.Горбачевського МОЗ України», zyatkovskao@tdmu.edu.ua

O. Ya. Zyatkovska, ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І.Я.Горбачевського МОЗ України»

доцент, кандидат медичних наук, доцент кафедри медичної реабілітації ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І.Я.Горбачевського МОЗ України», zyatkovskao@tdmu.edu.ua

Yu. V. Zavidnyuk, ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І.Я.Горбачевського МОЗ України»

асистент кафедри медичної реабілітації ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І.Я.Горбачевського МОЗ України», zavidnyukyv@tdmu.edu.ua

G. O. Sirant, ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І.Я.Горбачевського МОЗ України»

асистент кафедри медичної реабілітації ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І.Я.Горбачевського МОЗ України», sirant@tdmu.edu.ua

References

Zolotarova, T.A., & Babov, K.D. (2012) Meditsinskaya reabilitatsiya [Medical rehabilitation]. Kyiv: KIM [in Russian].

Bondaruk, O., Drach, I., Kalashnikova, S., Kovalenko, O., Kurbatov, S., Nevmerzhytska, N., Palamarchuk, O., Chervona, L. (2017). Optymalni shliakhy ta modeli rozvytku instytutsiinoho potentsialu universytetiv v konteksti hlobalnoho liderstva: metodychni rekomendatsii [Optimal ways and models of institutional capacity development of universities in the context of global leadership: methodological recommendations]. Kyiv: TOV “Vydavnychyi dim “Pleiady” [in Ukrainian].

Butvilovskiy, A.V., Karmalkova, E.A., Butvilovskiy, V.E., & Karmalkova, I.S. (2013). Razvitiye professionalnogo vrachebnogo myshleniya [Development of professional medical thinking]. Meditsinskiy zhurnal (Respubliki Belarus) – Medical Journal (Republic of Belarus), 2, 157-158 [in Russian].

Shinkaruk-Dykovytska, M.M., Poberezhna, H.M., Fedyk, T.V., & Kovalchuk, L.O. (2017). Kompetentnisnyi pidkhid ta formuvannia kliuchovykh kompetentnostei v pidhotovtsi studentiv vyshchykh navchalnykh medychnykh zakladiv [Competency approach and formation of key competencies in the training of students of higher educational institutions]. Visnyk Vinnytskoho natsionalnoho medychnoho universytetu – Journal of Vinnytsia National Medical University, 21, 1(2), 319-323 [in Ukrainian].

Vasilyev, A.P., & Streltsova, N.N. (2014). Meditsina na puti k integratsii [Medicine on the way to integration]. Sibirskiy meditsinskiy zhurnal – Siberian Medical Journal, 29 (2), 7-14 [in Russian].

Baluieva, O.V. (2013). Formuvannia stratehichnykh napriamiv diialnosti vyshchykh medychnykh navchalnykh zakladiv, spriamovanykh na udoskonalennia pidhotovky medychnykh kadriv [Forming trategic directions for activities of higher medical education institutions, implemented Отримано 05.01.18

Електронна адреса для листування: mysulaigor@ukr.net to medical personnel training improvement]. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok – Public administration: improvement and development, 12 [in Ukrainian].

Skrobach, N.V., Havryk, I.T., & Delva, Yu.V. (2014). Samostiina robota studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv yak vazhlyvyi element suchasnoi pidhotovky fakhivtsiv [Independent work of students of higher educational institutions as an important element of modern training of specialists]. Halytskyi likarskyi visnyk − Galician Medical Journal, (2), 110-111 [in Ukrainian].

Meretskyi, V.M. (2015). Rol samostiinoi roboty studentiv v orhanizatsii navchalnoho protsesu [The role of individual work of students in the organization of the educational process]. Medychna Osvita – Medical Education, 3, 113-115 [in Ukrainian].

Khrebtii, H.I. (2015). Innovatsiini tehnolohii, napravleni na rozvytok klinicnoho myslennia u studentiv vyshchykh medycnykh navchalnykh zakladiv Ukrainy [Innovative technologies aimed at the development of clinical thinking among students of higher medical educational institutions of Ukraine]. Bukovynskyi medychnyi visnyk – Bukovyna Medical Journal, 9, 2, 252-255 [in Ukrainian].

Kudryavaya, N.V., Ukolova, Е.М., & Smirnova, Е.А. (2014). Pedagogika v meditsine: uchebnoe posobie [Pedagogy in medicine: textbook]. Byulleten sibirskoy meditsiny – Journal of Siberian Medicine, 13 (3), 126-131 [in Russian].

Published

2018-06-12

How to Cite

Mysula, I. R., Golyachenko, A. O., Bakalyuk, T. G., Zyatkovska, O. Y., Zavidnyuk, Y. V., & Sirant, G. O. (2018). DIRECTIONS FOR IMPROVING THE TEACHING OF MEDICAL REHABILITATION IN MODERN CONDITIONS. Medical Education, (1). https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2018.1.8832

Issue

Section

Вдосконалення вищої медичної освіти