IS m-QUOTIENT VALUABLE FOR ASSESSING THE SCIENTIFIC IMPACT OF TEACHERS OF MEDICAL UNIVERSITIES ALONG WITH HIRSCH INDEX?

Authors

  • A. S. Tkachenko Харківський національний медичний університет http://orcid.org/0000-0002-1029-1636
  • V. L. Tkachenko Харківський національний медичний університет
  • N. I. Kovalenko Харківський національний медичний університет
  • A. I. Onishchenko Харківський національний медичний університет

DOI:

https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2018.1.8327

Keywords:

m-quotient, h-index, Hirsch index, bibliometric index.

Abstract

The aim of the work – to evaluate the potential of using m-quotient to assess the scientific contribution of teachers and staff of medical universities in Ukraine.

The main body. m-quotient is calculated based on h-index: to obtain the numerical values of m-index, it is necessary to divide Hirsch index by the number of years since the publication of the first article. In our opinion, m-index is valuable, since when calculating it, duration of active scientific careers of researchers is taken into account, which allows comparing the contribution of the experienced scientists and specialist-novices. In addition, determination of m-coefficient enables us to evaluate careers of researchers in the dynamics, taking into account the periods of decline and the rise of scientific activity, since in contrast to h-index, m-quotient may decrease when the publication of new papers is stopped.

Conclusion. We believe that m-index can be used as a simple-to-calculate parameter and useful additional criterion for assessing the effectiveness of young scientists in medical universities in conjunction with other bibliometric indicators, namely h-index and, in particular, impact factors of journals where researchers publish their papers.

Author Biographies

A. S. Tkachenko, Харківський національний медичний університет

к. мед. н., асистент кафедри біохімії ХНМУ

V. L. Tkachenko, Харківський національний медичний університет

к.мед.н., доцент кафедри мікробіології, вірусології та імунології ім. проф. Д.П.Гриньова ХНМУ, декан IV медичного факультету ХНМУ

N. I. Kovalenko, Харківський національний медичний університет

к.біол.н., доцент кафедри мікробіології, вірусології та імунології ім. проф. Д.П.Гриньова ХНМУ

A. I. Onishchenko, Харківський національний медичний університет

асистент кафедри біохімії ХНМУ

References

Hirsch J. An index to quantify an individual’s scientific research out-put / J. Hirsch // Proceedings of the National Academy of Sciences. – 2005. – № 102. – P. 16569–16572.

Alonso S. h-Index: A review focused in its variants, computation and standardization for different scientific fields / S. Alonso, F.J. Cabrerizo, E. Herrera-Viedma [et al] // Journal of Informetrics. – 2009. – № 3 (4). – P. 273–289.

Malesios C.C. Comparison of the h-index for different fields of research using bootstrap methodology/ C.C. Malesios, S.

Psarakis // Quality & Quantity. – 2014. – № 48 (1). – P. 521–545.

Bartneck C. Detecting h-index manipulation through self-citation analysis / C. Bartneck, S. Kokkelmans // Scientometrics. – 2011. – № 87 (1). – P. 85–98. doi: 10.1007/s11192-010-0306-5.

Aksnes D. A macro study of self-citation / D. Aksnes // Scientometrics. – 2003. – № 56 (2). – P. 235–246. doi: 10.1023/A:1021919228368.

Costas R. Advantages, limitations and its relation with other bibliometric indicators at the micro level / R. Costas, M. Bordons // Journal of Informetrics. – 2007. – № 1 (3). – P. 193–203.

Glänzel W. On the opportunities and limitations of the h-index / W. Glänzel // Science Focus. – 2006. – № 1. – P. 10–11.

Published

2018-06-12

How to Cite

Tkachenko, A. S., Tkachenko, V. L., Kovalenko, N. I., & Onishchenko, A. I. (2018). IS m-QUOTIENT VALUABLE FOR ASSESSING THE SCIENTIFIC IMPACT OF TEACHERS OF MEDICAL UNIVERSITIES ALONG WITH HIRSCH INDEX?. Medical Education, (1). https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2018.1.8327

Issue

Section

Вдосконалення вищої медичної освіти