НАЦІОНАЛЬНА ІДЕНТИЧНІСТЬ У КОНТЕКСТІ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ (НА ПРИКЛАДІ УКРАЇНСЬКИХ ТА АВСТРІЙСЬКИХ ПЕДАГОГІЧНИХ УНІВЕРСИТЕТІВ)
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2025.1.15383Ключові слова:
національна ідентичність; глобалізація; освіта; міжкультурна комунікація; цілі сталого розвитку.Анотація
Анотація. Національна ідентичність і глобалізація ставлять перед освітою серйозні виклики. З одного боку, глобалі- зація сприяє збагаченню національної ідентичності через обмін культурними цінностями й ідеями. З іншого боку, вона може призводити до розмиття національних особливостей і загрожувати збереженню традицій і культурних надбань. У цьому контексті освіта відіграє ключову роль у формуванні й передачі національної ідентичності. Вона має не лише давати можливість вивчати власну культуру і традиції, а й сприяти осмисленню мовного та культурного розмаїття, аналізу питань репрезентації та розумінню співіснування меншин і більшості в дусі спільного почуття соціальної приналежності. В умовах нестримного технологічного розвитку важливо навчити студентів орієнтуватися в різних культурних контекстах, розвивати міжкультурну комунікацію та формувати компетентності для роботи в глобалізованому середовищі. Віденська вища педагогічна школа (PHWien), Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка (ТНПУ) та Західноукраїнський національний університет (ЗУНУ) ініціювали дослідницький проєкт, метою якого є вивчення впливу глобальних освітніх тенденцій на професійні уявлення майбутніх учителів в Австрії й Україні. Дослідження спирається на Порядок денний ООН у сфері сталого розвитку до 2030 року та 17 Цілей сталого розвитку (ЦСР). У статті представлено результати опитування українських та австрійських студентів педагогічних спеціальностей щодо їхніх поглядів на національну ідентичність.
Посилання
Грицак Я. Нариси історії України: формування модерної української нації XIX–XX ст. Київ : Генеза, 1996. 360 с.
Ґульнер Б., Царик О., Ящик Н. Теоретичні засади впровадження громадянської освітив Україні та Австрії. 2021. URL: http://journal.phnoe. ac.at/.
Євтух В.Б. Етнічність: енциклопедичний довідник / Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова, Центр етноглобалістики. Київ : Фенікс, 2012. 396 с.
Лавриненко С.О. Національна свідомість особистості як фактор формування громадянського суспільства в Україні. Гілея: науковий вісник. 2014. Вип. 90. С. 247–251.
Marquard O., Strierle K. Identität. Munich : Fink Verlag, 1979. 765 p.
Thomas R., Weidenfeld W. Identität. Weidenfeld W., Korte K.-R. (Hg.), Handbuch zur deutschen Einheit 1949–1989–1999. Bonn, 1999. S. 430–442.
Weller C. Kollektive Identitäten in der internationalen Politik. In: Reesc-Schäfer W. (Hg.) Identität und Interesse. Der Diskurs der Identitätsforschung. Opladen, 1999. S. 249–277. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-663-10324-0_11
Weber E. Die nationale Idee in der Zeit der Romantik und des Vormärz. Langguth G. (Hg.). Die Intellektuellen und die nationale Frage. Frankfurt am Main/New York, 1997. S. 65–106.
Weiß U. Macht. Lexikon der Politik. Bd. 1 : Politische Theorien. München, 1995. S. 305–315.
Yashchyk N., Maurič U., Tsaryk O., Gullner B. Das Lehramtsstudium Primarstufe im Kontext globaler Bildungsziele. Potenzial aktueller Curricula am Beispiel zweier Pädagogischer Hochschulen in Österreich und in der Ukraine. 2020. URL: http://journal. ph-noe.ac.at/.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Медична освіта

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.