FEATURES OF THE CREATION AND APPLICATION OF NEW EDUCATIONAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN BLENDET LEARNING ON PHARMACOLOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.4.15135

Keywords:

blendet format of conducting practical classes, distance education, classroom learning, information and communication technologies.

Abstract

Abstract. Global digitalization, artificial intelligence, the rapid evolution of information transmission technology on one hand, coronavirus disease 2019(COVID-19), and russia’sextensive, full-scale invasion in 2022, on the other hand, were presented to the teaching staff of the ZVO. In Particular, the staff of the Department of Pharmacology of theVinnytsia National Medical University (VNMU) named after M.I. Pirogov, facedseveral important tasks and problems that had to be solved efficiently andpromptly. This work highlights our experience in applying modern remote communication and digital technologies in combination with new classroom teaching methods. The method of remote classes conducted using the Microsoft (MS) Teams service, which combines all the educational resources of our university and allows you to track the entire algorithm of the student’s work, is described.The specifics of midterm assessments and exams in distance learning conditions are outlined. Our analysis of the problems that arose during distance learning on the one hand and the understanding of the absolute indispensability of online tools in the life of society on the other hand, allowed us to test and implement a blended format (blended learning) of conducting practical classes, with an emphasis on communicative and personalized, personal approach to students. Having in our arsenal many interesting, effective information and communication technologies for teaching, our primary task was to attract students’ attention and interest to offline classes. We sought to increase the motivation of students and, at the same time, make the process of mastering an extremely difficult subject as easy as possible. Thanks to the methods described in the article, thedepartment's teachers managed to draw students' attention to classroom learning, increase their interest and desire to learn, make it easier for them to study pharmacology, and bring them as close as possible to practical medicine. This was confirmed by the extremely high interest of our students in the pharmacology Olympiad, their interest in scientific work, and their excellent executionof student scientific work, at annual student scientific conferences.

References

Алексов С., Дідик А. Впровадження технологій віртуальної та доповненої реальності, ігрових симуляторів для навчання фахівців майбутнього. Трансформаційна економіка. 2023. № 3(03). С. 5–9. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-1-1

Боярська Л.М., Дмитрякова Г.М. Досвід дистанційного навчання на кафедрі дитячих хвороб. Соціально-етичні та деонтологічні проблеми сучасної медицини (немедичні проблеми в медицині) : збірник матеріалів ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Запоріжжя, 18–19 лютого 2021 р. Запоріжжя, 2021. С. 135–137.

Ляховський В.І., Нємченко І.І., Лисенко Р.Б. Особливості дистанційного навчання у закладах вищої медичної освіти. Актуальні проблеми сучасної медицини. 2023. Т. 23. № 1. С. 129–132. https://doi.org/10.31718/2077-1096.23.1.129 DOI: https://doi.org/10.31718/2077-1096.23.1.129

Мерзликін О., Тополова І., Тронь В. Розвиток ключових компетентностей засобами доповненої реальності на уроках CLIL Педагогіка вищої та середньої школи. 2018. Т. 51. С. 58–73. https:// doi.org/10.31812/pedag.v51i0.3656 DOI: https://doi.org/10.31812/pedag.v51i0.3656

Теорія та практика змішаного навчання : монографія / В.М. Кухаренко та ін. ; за ред. В.М. Кухаренка. Харків : НТУ «ХПІ», 2016. 284 с.

Уманець В.О., Бойчук В.М., Павлюк Б.В. Використання засобів доповненої реальності у підготовці педагога на прикладі комплексного курсу «Створення програмного забезпечення AR». Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2022. № 65. С. 78–88. https://doi.org/10.31652/ 2412-1142-2022-65-78-88 DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2022-65-78-88

Almarzooq Z.I., Lopes M., Kochar A. Virtual learning during the COVID-19 pandemic: A disruptive technology in graduate medical education. Journal of the American College of Cardiology. 2020. Т. 75. № 20. P. 2635–2638. doi: 10.1016/ j.jacc.2020.04.015. Epub 2020 Apr 15. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jacc.2020.04.015

Kovalchuk V.I., Maslich S.V., Movchan L.H. Digitalization of vocational education under crisis conditions. Educational Technology Quarterly. 2023. № 1. P. 1–17. DOI: https://doi.org/10.55056/etq.49

Punie, Y., editor(s), Redecker, C. European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. European Commission: web-site. URL: https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/ eurscientific-and-technical-researchrep o r t s / e u r o p e a n - f r a m e w o r k - d i g i t a l - c o m p e - tenceeducators-digcompedu (date of reference: 23.11.2020).

Sandhu P, de Wolf M. The impact of COVID- 19 on the undergraduate medical curriculum. Medical Education Online. 2020. T. 25. P. 1764740. doi: 10.1080/10872981.2020.1764740. https:// doi.org/10.32782/2786-8141/2023-3-1 DOI: https://doi.org/10.1080/10872981.2020.1764740

Published

2025-02-28

How to Cite

Alchuk, O. I., Shevchuk, O. V., & Voloshyk, N. I. (2025). FEATURES OF THE CREATION AND APPLICATION OF NEW EDUCATIONAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN BLENDET LEARNING ON PHARMACOLOGY. Medical Education, (4), 49–53. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.4.15135

Issue

Section

QUALITY IMPROVEMENT IN HIGHER MEDICAL EDUCATION