CLINICAL CODING SKILLS' FORMATION AS A COMPONENT OF THE MODERN PHYSICIANS' DIGITAL COMPETENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.4.15133

Keywords:

clinical coding, classifiers of the Australian Diagnostic Related Groups (DRG) system, electronic healthcare system (EHS) of Ukraine, digital competence (DC), medical informatics, case-based learning, artificial intelligence (AI).

Abstract

Abstract. The article highlights the importance of developing clinical coding skills as a crucial component of the digital competence of modern physicians. The transformation of Ukraine’s healthcare system, alongside the implementation of the electronic health system and international classification standards, necessitates the integration of clinical coding into medical education. Clinical coding, which involves converting medical diagnoses, interventions, and other clinical data into structured codes, directly influences the quality of healthcare services and the financial sustainability of healthcare institutions. The study emphasizes the role of the updated discipline «Medical Informatics» in shaping foundational digital skills, including clinical coding. The article explores the methodological aspects of integrating clinical coding topics into the educational process, based on the Digital Competence Framework for Healthcare Professionals presented by Ukraine's Ministry of Health in 2024. The proposed strategies include theoretical training on international classifiers, practical exercises using real-life cases, the use of simulation technologies supported by artificial intelligence, and continuous professional development through online resources provided by the National Health Service of Ukraine Academy. The authors also examine the role of innovative tools, such as AI-powered virtual assistants (chatbots), in enhancing the efficiency of training. Case-based learning is an effective method for mastering clinical coding skills, as it ensures a harmonious integration of theoretical knowledge with clinical practice and fosters the development of clinical reasoning. Interactive simulations and chatbots hold significant potential in enhancing the quality of students' independent learning, becoming a practical component of the methodological framework for teaching the discipline "Medical Informatics". The results underscore the need to align educational approaches with the demands of digital transformation in healthcare to ensure the readiness of future physicians to operate effectively in modern environments.

References

Аналітична панель (дашборд) «Класифікатори МКХ10, ACHII, ICPC2 та МКФ». Київ : НСЗУ. URL: https://edata.e-health.gov.ua/.

База знань eHealth. Електронна система охорони здоров’я (ЕСОЗ). Автоматизовані довідники центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я. URL: https://moz. gov.ua/uk/elektronna-sistema-ohoroni-zdorov-yaesoz- 2/.

Древніцька Р.О., Бойків А.Б., Авдєєв О.В Перспективи використання кейс-методів навчання зі стоматологічних дисциплін. Медична освіта. 2024. № 3. С. 77–81. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.3.14967

Інтерактивні симулятори та персоналізований віртуальний помічник (чат-бот) з підтримкою штучного інтелекту для базового опанування навичок клінічного кодування за австралійською системою діагностично споріднених груп (ДСГ). URL: https://sites.google.com/view/training-in-clinical- coding/home/.

Класифікатор медичних інтервенцій НК 026:2021. Київ : МОЗ України, 2021. 170 с.

Класифікатор хвороб та споріднених проблем охорони здоров’я НК 025:2019. Київ : МОЗ України, 2021. 1670 с.

Клінічне розуміння міжнародної класифікації первинної медичної допомоги ICPC- 2. Інформаційні матеріали для лікарів первинної медичної допомоги / Т.В. Буланов та ін. Київ, 2019. 60 с.

Кривенко І.П., Чалий К.О. Рамка цифрової компетентності працівника охорони здоров’я як орієнтир для вдосконалення освітніх програм з інформаційних технологій у процесі підготовки магістрів медицини. Медико- технічна співпраця заради перемоги: актуальні завдання медичної, біологічної фізики та інформатики : матеріали доповідей та виступів ІІІ Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю, м. Вінниця, 5–6 квітня 2024 р. Вінниця, 2024. С. 230–233.

Матеріали грантової програми проєкту USAID «Підтримка реформи охорони здоров’я» з розвитку цифрових компетентностей працівників охорони здоров’я та здобувачів медичної та фармацевтичної освіти, виконаної в рамках контракту № 72012118C00001. Київ : НМУ імені О.О. Богомольця. URL: https://nmuofficial. com/grantova-diyalnist/realizatsiya-grantovogo- proektu-usaid-pidtrymka-reformy-ohoronyzdorov- ya/.

Могілевкіна І.О., Дорохіна А.М., Сіромаха С.О. Упровадження австралійських класифікаторів для кодування пролікованих у стаціонарі випадків в Україні: перший досвід. Україна. Здоров’я нації. 2020. № 3(60). С. 35–45. DOI: https://doi.org/10.24144/2077-6594.3.2020.208615

Навчальна програма для використання міжнародної класифікації первинної допомоги ICPC-2. URL: http://demo.icpc2.in.ua/.

Оновлений курс «Клінічне кодування за системою діагностично споріднених груп». Київ : НСЗУ. URL: https://academy.nszu.gov.ua/course/.

Основні класифікатори медичної допомоги. Київ : Державний експертний центр МОЗ України. URL: https://www.dec.gov.ua/mtd/klasyfikatory/.

Оцінка рівня цифрової грамотності серед медичних працівників Житомирської, Львівської та Донецької областей та розроблення рекомендацій щодо її загального покращення в Україні : аналітичний звіт за результатами соціологічного дослідження, підготовленого у рамках проєкту USAID «Підтримка реформи охорони здоров’я» № 72012118C00001. Київ : МОЗ України, 2021. 192 с.

Рамка цифрової компетентності працівника охорони здоров’я України. Київ : МОЗ України, 2024. 100 с.

Розпорядження № 1013-р. «Про схвалення Концепції реформи фінансування системи охорони здоров’я». Київ : Кабінет Міністрів України, 2016.

Чалий К.О., Кривенко І.П. Методичні рекомендації до практичних занять із медичної інформатики, розроблені за грантовою програмою проєкту USAID «Підтримка реформи охорони здоров’я» з розвитку цифрових компетентностей працівників охорони здоров’я та здобувачів медичної та фармацевтичної освіти, виконаної в рамках контракту № 72012118C00001 НМУ імені О.О. Богомольця. Київ, 2024. URL: https:// drive.google.com/file/d/15gLoSCZYaetx2-- 6OQP9Mr1kIR1YhYJm/view/.

Викладання медичної і біологічної фізики та медичної інформатики в європейських університетах / О. Чалий та ін. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2021. № 3. С. 71–88.

Automated clinical coding: what, why, and where we are? H. Dong, M. Falis, W. Whiteley [et al.] NPJ Digital Medicine. 2022. Vol. 5 (1):159. 20. International Classification of Diseases clinical coding training: An international survey L. Otero Varela, C. Doktorchik, N. Wiebe [et al.] Health Information Management Journal. 2024. Vol. 53(2). P. 68–75. DOI: https://doi.org/10.1177/18333583221106509

Kryvenko I. Phenomenological toolkit of the metaverse for medical informatics’ adaptive learning I. Kryvenko, K. Chalyy Educación Médica. 2023. Vol. 24 (5). P. 1–14. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2023.100854

Potential loss of revenue due to errors in clinical coding during the implementation of the Malaysia diagnosis-related group (MY-DRG®) Casemix system in a teaching hospital in Malaysia / S.A. Zafirah, A.M. Nur, S.E.W. Puteh, S.M. Aljunid BMC Health Services Research. 2018. Vol. 18(1). DOI: https://doi.org/10.1186/s12913-018-2843-1

Should clinical coding be taught to junior doctors and medical students? / S. Shamim, S. Ansari, R. Barter, M. Javed The Bulletin of the Royal College of Surgeons of England. 2023. № 1.

Trainee doctors in medicine prefer case-based learning compared to didactic teaching T. George, R. Carey, O. Abraham, T. Sebastian, M. Faith Journal of Family Medicine and Primary Care. 2020. № 9. P. 580–584. DOI: https://doi.org/10.4103/jfmpc.jfmpc_1093_19

Training and experience of coding with the World Health Organization’s International Classification of Diseases, Eleventh Revision C. Eastwood, D. Southern, C. Doktorchik [et al.] Health Information Management. 2021. № 52. P. 92–100. DOI: https://doi.org/10.1177/18333583211038633

Published

2025-02-28

How to Cite

Kryvenko, I. P., & Chalyy, K. O. (2025). CLINICAL CODING SKILLS’ FORMATION AS A COMPONENT OF THE MODERN PHYSICIANS’ DIGITAL COMPETENCE. Medical Education, (4), 37–43. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.4.15133

Issue

Section

COMPETENCY-BASED APPROACH IN HIGHER MEDICAL EDUCATION