PRACTICE OF USING MICROSOFT TEAMS PLATFORM IN ORGANIZING THE EDUCATIONAL PROCESS FOR FUTURE DOCTORS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.4.15132

Keywords:

distance learning, professional English, Latin Language, Microsoft Teams platform.

Abstract

Abstract. The article deals with the issues of using the online platform Microsoft Teams for organizing the educational process at the Department of Foreign Languages of I. Ya. Horbachevsky Ternopil National Medical University of the Ministry of Health of Ukraine under wartime conditions.With the beginning of the war in Ukraine, digital platforms have become not a potential opportunity, but the primary option for organizing synchronous interaction among participants of the educational process during various types of educational activities, creating and delivering various types of content. During distance and mixed learning, the teacher must conduct online classes in synchronous process, according to the approved schedule, and organize various types of educational activities using appropriate tools for video conferences’ organization, etc.The Microsoft Teams (MS Teams) service is among such tools that allow to schedule meeting, conduct classes online, and provide access to various types of educational content as well as to activate students’ speaking abilities and develop skills in using computer technology.MS Teams provides an effective online environment for distance or mixed learning using a set of information tools, i.e. forming teams and channels with their own content, organizing video meetings within a team or channel, distributing students into group rooms, chat, screen sharing, whiteboard, raising hand, recording meetings, the ability to plan, create, and performa variety of written and oral assignments, etc.The application of various digital technologies of the Microsoft Teams platform at classes helps students to master foreign terminological vocabulary, grammatical and syntactic constructions, speech and communicative skills necessary for professional communication. Mastering modern technologies of the Microsoft Teams platform by teachers and students and their integration into the educational process creates prerequisites for successful learning and studying of foreign languages using a distance format.Using the Microsoft Teams platform under wartime conditions at professionally targeted classes of English and Latin has been found to develop speaking skills and abilities that provide an opportunity to express an opinion, develop thinking, as well as to have high motivational characteristics, taking into account the realities of today.

References

Бондар Н.В. Технологія «перевернутого навчання» у форматі дистанційного викладання курсу «Латинська мова та медична термінологія». International scientific and practical conference «Philological sciences, intercultural communication and translation studies: theoretical and practical aspects» (26–27 February 2021). Venice, Italy, 2021. PDF viewofthefile 91.pdf (baltijapublishing.lv) DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-039-1-91

Васильченко Л. Функціонал програм Microsoft Teams та Zoom у дистанційному навчанні англійської мови. Наука сьогодення: від досліджень до стратегічних рішень : матеріали V Міжнародної студентської наукової конференції, м. Київ, 2 грудня, 2022 р. Вінниця : ГО «Європейська наукова платформа», 2022. С. 226–228. URL: https://archive.liga.science/ index.php/conference-proceedings/issue/view/inter- 02.12.2022/18

Ворона І.І., Прокоп І.А., Кітура Г.Я. Особливості змішаного навчання в умовах війни. Медична освіта. 2024. № 1. C. 71–77. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.1.14584

Глазунова О.Г., Корольчук В.І., Волошина Т.В., Саяпіна Т.П. Оцінювання Microsoft Teams як інструменту для синхронної взаємодії під час дистанційного та гібридного навчання. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2023. № 14. С. 1–11.

Іванькова Н.А., Рижов О.А., Андросов О.І. Алгоритм формування групового та персонального навчального середовища засобами структурування освітнього простору університету на базі сервісів MS Office365 та MS Teams. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2020. № 9. С. 26–40. URL: https:// doi.org/10.28925/2414-0325.2020.9.3 DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2020.9.3

Про затвердження Положення про дистанційне навчання : Наказ МОН України від 25 квітня 2013 р. № 466. https://osvita.ua/legislation/ Dist_osv/2999/.

Самолюк Н., Швець М. Актуальність і проблемність дистанційного навчання. Нова педагогічна думка. 2013. № 1.1. С. 193–197.

Сергіна С.В. Викладання іноземної мови в умовах карантину за допомогою сервісу Microsoft Teams. Соціально-гуманітарний вісник. 2020. Вип. 36. С. 55–57.

Цепко Т.А. Використання новітніх інформаційно-комунікативних технологій на заняттях з англійської мови у ЗВО (немовні спеціальності). Академічні візії. 2023. Вип. 16. https://academy-vision.org/index.php/av/article/ view/199

Karthikeyan D. Assessingtheeffectivenessof Microsoft Teamsduring COVID-19 foronlinelearning: A students’ perceptive. Efficacyof Microsoft Teamsduring COVID-19- A Survey. 2020. Р. 479–495.

Sarerusaenye I. Teaching Approachusing Microsoft Teams: Case Study on Satisfaction versus Barriersin Online Learning Environment. Journal of Physics Conference Series, 1874(1):012020. 2021. URL: https://doi.org/10.1088/1742-6596/1874/1/012 020 DOI: https://doi.org/10.1088/1742-6596/1874/1/012020

Downloads

Published

2025-02-28

How to Cite

Vorona І. І., Klishch, H. I., & Kitura, H. Y. (2025). PRACTICE OF USING MICROSOFT TEAMS PLATFORM IN ORGANIZING THE EDUCATIONAL PROCESS FOR FUTURE DOCTORS. Medical Education, (4), 31–36. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.4.15132

Issue

Section

COMPETENCY-BASED APPROACH IN HIGHER MEDICAL EDUCATION