ANXIETY IN THE CONTEXT OF PROFESSIONAL COMPETENCES FORMATION IN FUTURE MEDICAL WORKERS DURING THEIR UNDERGRADUATE STADY IN THE CONDITIONS OF WAR
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.4.15131Keywords:
situational and personal anxiety, study in conditions of war, professional competence of a medical worker, communicative competence.Abstract
Abstract. The article examines the problem of long-term and high-intensity stress and the resulting anxiety impact on the formation of professional competences in students of medical educational institutions of Ukraine in the conditions of war. Data from the scientific literature on the causes, structure and level of students’ anxiety in peacetime are given in comparison with the data obtained after the beginning of full-scale military operations. The main manifestations and consequences of excessive anxiety, aspects of its influence on the educational process and on the formation of students’ professional competences are analyzed. Attention is also paid to the mechanisms of adaptation to the educational environment in the context of the negative impact of anxiety. It is shown that even in peacetime, the anxiety level of some students was excessively high, which used to disrupt the mechanisms of their adaptation to the educational environment. With the beginning of a full-scale war, according to research results, the anxiety level of students increased significantly, which has negatively affected both their psycho-emotional state, adaptation capabilities, and professional training, in particular, in terms of communicative competence formation. The given data indicate the need for a more in-depth study of the anxiety impact on the formation of professional competencies in students of medical educational institutions in order to develop a strategy to overcome the negative impact of stress on the educational process in the existing conditions. Students' acquisition of professional competencies should include training in both communication skills and stress resistance and the ability to control one's own emotional states, to use the effective koping-strategies, to restore one's own psychcal resources, etc.
References
1. Авдєєнко О.І., Шелудько Є.Ю., Малик Н.В. Вплив війни і вимушеного переміщення на психічне здоров’я студентів Modern research in world science. Proceedings of XI international scientific and practical conference. January, 29–31, 2023. Lviv, 2023. С. 135–137.
Психологічні аспекти професійного вигорання серед медичних працівників – погляд на проблему / С.М. Андрейчин та ін. Сучасні здоров’язбережувальні технології : монографія ; за заг. ред. Ю.Д. Бойчука. Харків : Оригінал, 2018. С. 122–129.
Биковська Д.С. Взаємозв’язок індивідуально- психологічних особливостей особистості і толерантності до невизначеності : кваліфікаційна робота. Вінниця, 2022. 98 с.
Галян А.І. Методичні аспекти вивчення особистісного адаптаційного ресурсу у процесі підготовки майбутніх медичних працівників до професійної діяльності. Актуальні проблеми психології. 2016. Т. 9. Вип. 9. С. 124–132. http://www.appsychology.org.ua/data/jrn/v9/ i9/18.pdf
Гончарова І.М. Професійно-емоційне вигорання та заходи його попередження. Пріоритети розвитку медичних наук у ХХΙ столітті : матеріали наук.-практ. конф., м. Одеса, 18–19 березня 2016 р. Одеса, 2016. С. 71–73.
Дударєва Т.В., Бількевич Н.А. Вплив тривожності на формування соціально- комунікативної компетентності майбутніх медсестер в умовах війни. Медична освіта. 2024. № 1. С. 84–91. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.1.14585
Зарєчнова О.В. Психологічні особливості навчальної діяльності дітей-біженців у період війни. Modern research in world science. Proceedings of XI international scientific and practical conference. January, 29–31, 2023. Lviv, 2023. С. 855–858.
Коц В.П., Коц С.Н. Особливості комунікативної компетентності та стресостійкість. Педагогіка здоров’я : збірник наукових праць VІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Харків, 18–19 травня 2018 р. Харків, 2018. С. 188–190.
Мокрякова М.І., Ганжа А.О. Психоемоційне вигорання медичних працівників під час війни. Modern research in world science. Proceedings of XI international scientific and practical conference. January, 29–31, 2023. Lviv, 2023. С. 192–195.
Панас Ю.В. Професійна мобільність медичних сестер як фактор їх успішної стресостійкості в умовах війни. Збірник наукових матеріалів CXXIV міжнародної науково- практичної Інтернет-конференції «Травневі наукові зібрання – 2023», м. Івано-Франківськ, 15 травня 2023 р. Івано-Франківськ, 2023. С. 127–130.
Перепелиця А.В. Подолання негативних переживань як чинник професійного самовизначення студентів медичних коледжів : автореф. дис. … канд. психолог. наук : 19.00.07. Київ, 2016. 22 с.
Психологія адаптації студентів до навчальної діяльності : монографія / М.С. Корольчук та ін. Ужгород : Ужгород. нац. ун-т, 2017. 289 с.
Сабліна Н.В. Особистісні чинники адаптації до навчання студентів медичного коледжу : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Київ, 2019. 219 с.
Титаренко Т.М. Технології відновлення психологічного здоров’я особистості в умовах війни: комплексний підхід. Наукові студії із соціальної та політичної психології. 2019. Вип. 43. С. 54–62. DOI: https://doi.org/10.33120/ssj.vi43(46).24
Тимощук О.В., Токар І.Т., Кича І.І. Соціально-психологічні показники тривожності учнів та студентів сучасних навчальних закладів різних типів. World Science 2019. № 4(44). Vol. 2. С. 31–36. DOI: https://doi.org/10.31435/rsglobal_ws/30042019/6474
Федулова О.В., Царькова О.В. Психологічні особливості корекції міжособистісної взаємодії у підлітків. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. 2015. Серія 12:247. Вип. 2(47). С. 246–254.
Шарун А.І. Особливості психосоціальної адаптації студентів медичного коледжу, що перенесли психоемоційний стрес. Український медичний часопис. 2021. № 3. С. 89–92. http://nbuv. gov.ua/UJRN/UMCh_2021_3_21
Шевченко С.В. Дослідження психологічних умов актуалізації адаптаційного потенціалу студентів як шлях до створення здоров’язбережувального освітнього простору. Сучасні здоров’язбережувальні технології : монографія ; за заг. ред. Ю.Д. Бойчука. Харків : Оригінал, 2018. С. 141–147. DOI: https://doi.org/10.34026/1997-4264.22.2018.217114
Alenizi M.A.K. Assessing the role of emotional regulation processes, cognitive flexibility and intolerance of uncertainty: a case of undergraduate students of Saudi Alenizi. Український педагогічний журнал. 2023. № 2. C. 49–61.
Paliienko M.V. Assessment of the reactive anxiety level in adolescents with autonomic dysfunction. Art of Medicine. 2023. № 3(27). P. 112–115. DOI: https://doi.org/10.21802/artm.2023.3.27.112
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Medical Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.