EXPERIENCE OF USING MODERN EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN TEACHING FUNCTIONAL DIAGNOSTICS METHODS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.4.15129

Keywords:

medical education, interactive teaching methods, simulation training, case-method, brainstorming.

Abstract

Abstract. The article is devoted to the study of the modern educational technologies and teaching methods, which are used at the I. Horbachevsky Ternopil National Medical University of the Ministry of Health of Ukraine. It was noted that in modern conditions of the medical reforming within a competency-based approach has been introduced in higher education institutions. It provides training for highly qualified and competitive professionals. The implementation of person-centered teaching at the Department of Functional and Laboratory Diagnostics is highlighted. The authors' attention is focused on the use of simulation training, case methods, and brainstorming, which provide an opportunity to practice the test technique, develop communication skills, the ability to concentrate on details, critical thinking, etc. Examples of situational analysis and problem-based learning technologies which are used during the practical lesson were given. Attention is given to possibility of using innovative methods in the synchronous hybrid learning.

References

Бабов, К.Д., Бабова, І.К., Топал, О.Д. Особливості реєстрації електрокардіограми у пацієнтів з ампутаціями кінцівок на етапі реабілітації : методичні рекомендації. Одеса : Поліграф, 2024. 36 с.

Бакалець, О.В., Бегош, Н.Б., Дзига, С.В. Ретроспективний аналіз методології планування вибіркових дисциплін із функціональної діагностики на кафедрі функціональної і лабораторної діагностики Тернопільського національного медичного університету імені І.Я. Горбачевського МОЗ України. Медична освіта. 2021. № 2. С. 107–111. DOI: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2021.2.12270

Бількевич, Н.А., Кавецька, Н.А., Чернець, Т.Ю. Інтерактивні методи навчання як методологічна основа тренування комунікативних навичок студентів медичного закладу вищої освіти. Медична освіта. 2023. № 3. С. 26–31. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.3.14269

Бичков, О.С., Цівенко, О.І., Черкова, Н.В., Душик, Л.М. Аналіз досвіду симуляційного навчання у формуванні готовності майбутніх лікарів до практичної діяльності. Актуальні проблеми сучасної медицини. 2022. № 9. С. 5–11.

Гевкалюк, Н.О., Сидлярук, Н. І., Мисула, М.С. Досвід використання методу Case Study у фаховій підготовці студентів-медиків. Медична освіта. 2024. № 1. C. 78–83. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.1.14443

Заєць, Т.А., Дзига, С.В., Бакалець, О.В., Бегош, Н.Б. Переваги та недоліки дистанційного навчання для студентів медиків у період надзвичайних ситуацій. Здобутки клінічної і експериментальної медицини. 2023. № 3. С. 6–12. DOI: https://doi.org/10.11603/1811-2471.2023.v.i3.13910

Закон України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2168-19#Text

Іванчов, П.В., Козлов, С.М., Ліссов, О.І., Переш, Є.Є. Упровадження цифрових технологій в освітній процес медичних закладів вищої освіти. Академічні візії. 2023. № 18.

Касянчук, М., Трофименко, О. Аналітичний звіт: оцінка чисельності трансгендерних людей в Україні. Київ. 2020. 40 с.

Колесник, Ю.М., Авраменко, М.О., Моргунцова, С.А., Рижов, О.А., Іванькова, Н.А. Технологія переходу до змішаної форми навчання у ЗДМУ. Актуальні питання вищої медичної (фармацевтичної) освіти: виклики сьогодення та перспективи їх вирішення : матеріали XVIIІ Всеукр. наук.-практ. конф. в онлайн- режимі за допомогою системи Microsoft Teams, м. Тернопіль, 20–21 травня 2021 р. Тернопіль : ТДМУ, 2021. С. 246–257.

Корда, М.М., Шульгай, А.Г., Машталір, А.І., Чорномидз, А.В. Дистанційне навчання – вимушений захід чи вимога часу (на прикладі ТНМУ імені І.Я. Горбачевського МОЗ України)? Медична освіта. 2021. № 2. С. 35–40. DOI: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2021.2.12268

Олещук, О.М., Чорномидз, А.В., Маланчук, С.Л., Драпак, О.Я., Іванків, Я.І. Використання кейс-методу у викладанні фармакології для студентів медичного факультету. Art of medicine. 2018. № 2. С. 123–129.

Проєкт МОЗ України «Стратегія розвитку системи охорони здоров’я до 2030 року». https://moz.gov.ua/uploads/ckeditor/%D0%A1%D1%82% D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%96%D1%8F/UKR%20Health%20Strategy%20 Feb%2024.2022.pdf (accessed on June 27, 2024).].

Радченко, О., Лагодієнко В. Сучасні тенденції та стратегічні орієнтири системи охорони здоров’я України. Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління. 2021. № 20 (1(47). C. 34–48.

Руда, О.Ю., Сухоставець, Н.П., Приходченко, С.В. Аналіз сучасних освітніх технологій та методик навчання в медичних закладах вищої освіти України. Академічні візії. 2023. № 17.

Сельський, П.Р., П’ятковський, Т.І., Покришко, О.В. Організація гібридного навчання іноземних студентів у змішаних академічних групах: проблеми та шляхи їх подолання. Медична освіта. 2024. № 1. С. 66–70. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.1.14406

Турлюн, Т.С., Саніна, Н.А., Конопкіна, Л.І. Застосування інтерактивних технологій навчання в медичній освіті. Медична освіта. 2023. № 4. C. 58–63. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.4.14235

Фоміна, Л.В. Теоретичні засади розвитку педагогічної майстерності. Перспективи та інновації науки. 2024. № 49(43). С. 432–443. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-9(43)-432-443

Bashkirova, N., Dudina, K., Akhe, Y. The first experience of teaching the elective course «Instrumental methods of functional diagnostics». Перспективи та інновації науки. 2024. № 6(40). Р. 18–24. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-6(40)-18-24

Fechter-Leggett, E., Ansell, B.R., Harvey, R., Kidd, K.M., Weissman, D.N. Selecting Appropriate Pulmonary Function Test Reference Sex for Transgender Adults to Address Health Disparities: Methods for Data Collection and Interpretation. Am J Respir Crit Care Med. 2022. № 2. P. 05:A5110. DOI: https://doi.org/10.1164/ajrccm-conference.2022.205.1_MeetingAbstracts.A5110

Lockee, B.B. Online education in the post- COVID era. Nature Electronics. 2021. № 4(1). Р. 5–6. DOI: https://doi.org/10.1038/s41928-020-00534-0

Raes, A., Detienne, L., Windey, I., Depaepe, F. A systematic literature review on synchronous hybrid learning: gaps identified. Learning Environments Research. 2020. № 4(23). P. 269–290. DOI: https://doi.org/10.1007/s10984-019-09303-z

Shekar, P., Van Antwerp, S., Umra, S., Bernstein, E.L., Quental, A. PFTs and gender identity: applying PFT guidelines to transgender patients and providing gender-affirming pulmonary care. Chest Journal. 2024. № 4(166). P. A201–A202. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chest.2024.06.177

Published

2025-02-28

How to Cite

Bakalets, O. V., Behosh, N. B., Dzyha, S. V., & Zaiets, T. A. (2025). EXPERIENCE OF USING MODERN EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN TEACHING FUNCTIONAL DIAGNOSTICS METHODS. Medical Education, (4), 11–18. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.4.15129

Issue

Section

COMPETENCY-BASED APPROACH IN HIGHER MEDICAL EDUCATION