ДОСЛІДЖЕННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ

  • V. V. Dronenko Вінницький національний медичний університет імені М. І. Пирогова
Ключові слова: майбутні лікарі, комунікація, комунікативна компетентність, емпатія, стратегії самопрезентації, невербальні сигнали, комунікативний тренінг

Анотація

Мета роботи – діагностика комунікативної компетентності майбутніх лікарів.

Основна частина. Успішність фахівця в медицині визначається професійними знаннями й навиками, досвідом і лікарською етикою, а також вмінням реалізувати їх у власній діяльності за рахунок певних особистісних якостей. У структурі комунікативної компетентності ми виокремлюємо комунікативний самоконтроль, толерантність, емпатію, бажання допомогти й орієнтацію на соціальну користь, прагнення до співпраці. У статті описані основні теоретичні підходи до визначення поняття “комунікативна компетентність майбутнього лікаря”, представлено результати діагностики цього особистісно-професійного утворення, описано орієнтовний зміст комунікативних тренінгових вправ для студентів медичного ВНЗ. Наголошено на необхідності формування навиків активного слухання, емпатії, продуктивних стратегій самопрезентації лікаря для успішного виконання своїх професійних обов’язків, для створення довірливих взаємин між лікарем і пацієнтом, для формування авторитету медика.

Висновок. Доведено, що цілеспрямована систематична робота з формування комунікативної компетентності майбутнього лікаря впливає на зміни типів комунікативних реакцій, розвиток емпатії, комунікативного самоконтролю студентів медичного університету.

Біографія автора

V. V. Dronenko, Вінницький національний медичний університет імені М. І. Пирогова

Вінницький національний медичний університет ім. М.І. Пирогова, кафедра онкології (вул. Пирогова, 46, м. Вінниця, 2018, Україна)

Посилання

Ankvab, M.F. (2012). Formirovaniye professionalnoy kommunikativnoy kompetentnosti budushchikh vrachey v usloviyakh regiona [Formation of professional communicative competence of future doctors in the conditions of the region]. Extended abstract of Candidate’s thesis. Vladikav­kaz [in Russian].

Boluchevskaya, V.V., & Pavlyukova, A.I. (2011). Obscheniye vracha: sozdaniye polozhitelnykh vzaimootnosheniy i vzaimoponimaniya s patsientom [Communication of the doctor: the creation of positive relationships and mutual understanding with the patient]. Meditsinskaya psikhologiya v Rossii: elektron. nauch. zhurn. – Medical Psychology in Russia: Electron. Sci. Journal, 1. Retrieved from: http:// medpsy.ru.

Vasilyeva, L.N. (2013). O kommunikativnoy kompetentnosti budushchikh vrachey [On the communicative competence of future doctors]. Meditsinskaya psihologiya v Rossii – Medical Psychology in Russia, 5, 5, 16 [in Russian].

Gerasimenko, S.L. (2009). Kommunikativnaya kultura vracha: problemy i opyt formirovaniya v meditsinskom vuze [Communicative culture of a doctor: problems and experience of formation in medical high school]. Vestnik Mordovskogo universiteta – Bulletin of the Mordovian University, 2, 206-213 [in Russian].

Efimenko, S.A. (2007). Sotsiologiya patsienta [Socio­logy of the patient]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Moscow [in Russian].

Ilin, E.P. (2013). Psikhologiya obscheniya i mezhlichnostnykh otnosheniy [Psychology of communication and interpersonal relations]. Saint-Petersburg: Piter [in Russian].

Madaliyeva, S.G., Ernazarova, S.T., & Kudaybergeno-va, A.Zh. (2016). K voprosu ob organizatsii razvitiya kommunikativnoy kompetentnosti u studentov-medikov [On the issue of the organization of the development of communicative competence among medical students]. International Journal of Experimental Education, 2, 334-337 [in Russian].

Mikhaylyuk, Yu.V., Griptovich, V.A., & Manulik, V.A. (2015). Formirovaniye kommunikativnoy kompetentnosti u studentov meditsinskogo vuza (teoreticheskie i prakticheskie aspekty): ucheb.-metod. posobie [Formation of communicative competence among medical students (theoretical and practical aspects): the teaching method.]. Minsk: BGMU [in Russian].

Muravyeva, O.I. (2012). Psikhologiya kommunikativnoy kompetentnosti: Uchebnik [Psychology of communicative competence: Textbook]. Tomsk: Izd-vo Tomskogo un-ta [in Russian].

Raygorodskiy, D.Ya. (1998). Prakticheskaya psiho­diagnostika. Metodiki i testy : Uchebnoe posobie. [Practical psychodiagnostics. Techniques and tests: A Tutorial]. Samara: Izdatelskiy Dom “BAHRAH” [in Russian].

Reshetnikov, A. (2003). Sotsialnyy portret potrebitelya meditsinskikh uslug v Rossii v period perekhoda k rynochnoy ekonomike [Social portrait of the consumer of medical services in Russia during the transition to a market economy]. Sotsiologicheskie issledovaniya – Sociological Research, 1, 92 [in Russian].

Test kommunikativnykh ucheniy Mihelsona [Test of communicative teachings of Michelson]. Retrieved from : http://azps.ru/tests/5/mihelson.htmlyu [in Russian].

Uvarkina, O.V. (2003). Komunikatyvna kultura yak faktor formuvannia osobystosti studenta-medyka [Communicative culture as a factor in the formation of the persona­lity of a medical student]. Infor­m­enerhetyka III tysiacho­littia: sotsioloho-synerhetychnyi ta medyko-ekolohichnyi pid­khody: zb. nauk. prats – Informenergetics of the 3rd Millennium: sociological-synergetic and medical-ecological approaches: a collection of sciences works. Kyiv; Kryvyi Rih [in Ukrainian].

Urvantsev, L.P. (2002). Psihologicheskiy analiz kommunikativnoy kompetentnosti budushchogo vracha [Psychological analysis of the communicative competence of a future doctor]. Yaroslavskiy psihologicheskiy vestnik – Yaroslavl Psychological Bulletin, 9, 99-105 [in Russian].

Yakovleva, N.V. (1994). Psikholohicheskaya kompetentnost i ee formirovanie v protsesse obucheniya v vuze (na materi ale deyatelnosti vracha) [Psychological competence and its formation in the process of training in a university (on the mother of a doctor’s activity)]. Extended abstract of Candidate’s thesis. Yaroslavl [in Russian].

Jones, E.E., & Pittman, T.S. (1982). Toward a general theory of strategic self-presentation. Psychological Perspectives on the Self, 1.

Опубліковано
2018-09-24
Номер
Розділ
Вдосконалення вищої медичної освіти