ОБҐРУНТУВАННЯ ЗАХОДІВ ПРОФІЛАКТИКИ СИНДРОМУ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ СЕРЕД СТУДЕНТІВ-МЕДИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2018.4.8989Ключові слова:
профілактика синдрому емоційного вигорання, студенти-медики.Анотація
Мета роботи – обґрунтувати заходи профілактики синдрому емоційного вигорання у студентів-медиків.
Основна частина. Встановлено, що для 37,7 % опитаних студентів був характерний синдром емоційного вигорання, з них майже третина (27,8 %) мала синдром середнього рівня, 5,2 % – високого, і ще 4,8 % – критичного.
Студенти з наявністю емоційного вигорання майже удвічі частіше, ніж їх колеги без ознак цього синдрому, оцінювали стосунки у своєму студентському середовищі як конфліктні та значно рідше вказували, що їх люблять і потребують у родині (16,8 % проти 9,6 % та 66,7 % проти 83,4 % відповідно, р<0,05).
Показано, що емоційне вигорання у студентів-медиків часто супроводжується наявністю шкідливих звичок (64,2–75,0 %), нерегулярним і нераціональним харчуванням (71,6 %), незадовільним психологічним (64,2 %) та фізичним (44,2 %) станом.
Виявлено, що, cтуденти-медики із наявністю вигорання удвічі частіше, порівняно із респондентами без ознак синдрому, вважали, що стреси постійно супроводжують їх життя – 64,2 % проти 35,7 % відповідно (р<0,001) і, попри високий рівень усвідомлення такими студентами потреби в психологічній допомозі (73,7 %), тільки 6,3 % зверталися за нею і практично половина (48,9 %) не знала, де її отримати.
Висновок. Для запобігання виникненню та розвитку синдрому емоційного вигорання серед студентів-медиків необхідно на рівні закладу вищої освіти розробити комплекс заходів, спрямованих на формування сприятливого освітнього середовища та можливості отримати при потребі кваліфіковану психотерапевтичну допомогу.
Посилання
Ishak, W., Nikravesh, R., & Bernstein, C. (2013). Burnout in medical students; a systematic review. Clin Teach, 10 (4), 242-245.
De Oliva Costa, E.F., Santos, Sh.A., & de Andrade, T.M. (2012). Burnout Syndrome and associated factors among medical students: a cross-sectional study. Clinics (Sao Paolo), 67 (6), 573-579.
Artiomenko, V.V., Yelchaninova, S.I., & Nosenko, V.M. (2016). Vyiavlennia oznak emotsiinoho vyhorannia pid chas medychnykh stymuliatsiinykh treninhiv [Detection of signs of emotional burnout during medical stimulation training]. Visnyk Vinnytskoho natsionalnoho medychnoho universytetu – Journal of the Vinnytsia National Medical University, 1, 125-127 [in Ukrainian].
Cecil, J., McHale, C., & Laidlaw, A. (2014). Behavior and Burnout in Medical students. Medical Education Online. Retrieved from: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.3402/meo.v19.25209.
(2001). Prakticheskaia psikhodiahnostika. Metodika i testy. Uchebnoie posobie [Practical psycho diagnostics. Methods and tests: tutorial]. Samara : Publishing House «BAKHRAH» [in Russian].
Detsyk, О.Z. (2011). Metodychni pidkhody do uzahalnennia rezultativ naukovykh doslidzhen [Methodological approaches to the synthesis of scientific research results]. Halytskii likarskii visnyk – Galician Medicinal Journal, 2, 5-8 [in Ukrainian].
Cole, T.R., & Carlin, N. (2009). The suffering of physician. Lancet, 374 (9699), 1414-1415.