ОБҐРУНТУВАННЯ ЗАХОДІВ ПРОФІЛАКТИКИ СИНДРОМУ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ СЕРЕД СТУДЕНТІВ-МЕДИКІВ

Автор(и)

  • Zh. M. Zolotarova ДВНЗ "Івано-Франківський національний медичний університет"

DOI:

https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2018.4.8989

Ключові слова:

профілактика синдрому емоційного вигорання, студенти-медики.

Анотація

Мета роботи – обґрунтувати заходи профілактики синдрому емоційного вигорання у студентів-медиків.

Основна частина. Встановлено, що для 37,7 % опитаних студентів був характерний синдром емоційного вигорання, з них майже третина (27,8 %) мала синдром середнього рівня, 5,2 % – високого, і ще 4,8 % – критичного.

Студенти з наявністю емоційного вигорання майже удвічі частіше, ніж їх колеги без ознак цього синдрому, оцінювали стосунки у своєму студентському середовищі як конфліктні та значно рідше вказували, що їх люблять і потребують у родині (16,8 % проти 9,6 % та 66,7 % проти 83,4 % відповідно, р<0,05).

Показано, що емоційне вигорання у студентів-медиків часто супроводжується наявністю шкідливих звичок (64,2–75,0 %), нерегулярним і нераціональним харчуванням (71,6 %), незадовільним психологічним (64,2 %) та фізичним (44,2 %) станом.

Виявлено, що, cтуденти-медики із наявністю вигорання удвічі частіше, порівняно із респондентами без ознак синдрому, вважали, що стреси постійно супроводжують їх життя – 64,2 % проти 35,7 % відповідно (р<0,001) і, попри високий рівень усвідомлення такими студентами потреби в психологічній допомозі (73,7 %), тільки 6,3 % зверталися за нею і практично половина (48,9 %) не знала, де її отримати.

Висновок. Для запобігання виникненню та розвитку синдрому емоційного вигорання серед студентів-медиків необхідно на рівні закладу вищої освіти розробити комплекс заходів, спрямованих на формування сприятливого освітнього середовища та можливості отримати при потребі кваліфіковану психотерапевтичну допомогу.

Біографія автора

Zh. M. Zolotarova, ДВНЗ "Івано-Франківський національний медичний університет"

Кандидат медичних наук, доцент кафедри соціальної медицини, організації охорони здоров’я і медичного правознавства

Посилання

Ishak, W., Nikravesh, R., & Bernstein, C. (2013). Burnout in medical students; a systematic review. Clin Teach, 10 (4), 242-245.

De Oliva Costa, E.F., Santos, Sh.A., & de Andrade, T.M. (2012). Burnout Syndrome and associated factors among medical students: a cross-sectional study. Clinics (Sao Paolo), 67 (6), 573-579.

Artiomenko, V.V., Yelchaninova, S.I., & Nosenko, V.M. (2016). Vyiavlennia oznak emotsiinoho vyhorannia pid chas medychnykh stymuliatsiinykh treninhiv [Detection of signs of emotional burnout during medical stimulation training]. Visnyk Vinnytskoho natsionalnoho medychnoho universytetu – Journal of the Vinnytsia National Medical University, 1, 125-127 [in Ukrainian].

Cecil, J., McHale, C., & Laidlaw, A. (2014). Behavior and Burnout in Medical students. Medical Education Online. Retrieved from: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.3402/meo.v19.25209.

(2001). Prakticheskaia psikhodiahnostika. Metodika i testy. Uchebnoie posobie [Practical psycho diagnostics. Methods and tests: tutorial]. Samara : Publishing House «BAKHRAH» [in Russian].

Detsyk, О.Z. (2011). Metodychni pidkhody do uzahalnennia rezultativ naukovykh doslidzhen [Methodological approaches to the synthesis of scientific research results]. Halytskii likarskii visnyk – Galician Medicinal Journal, 2, 5-8 [in Ukrainian].

Cole, T.R., & Carlin, N. (2009). The suffering of physician. Lancet, 374 (9699), 1414-1415.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-09-21

Як цитувати

Zolotarova, Z. M. (2018). ОБҐРУНТУВАННЯ ЗАХОДІВ ПРОФІЛАКТИКИ СИНДРОМУ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ СЕРЕД СТУДЕНТІВ-МЕДИКІВ. Медична освіта, (3). https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2018.4.8989

Номер

Розділ

Досвід з організації навчальної роботи