ПИТАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ У ПІДГОТОВЦІ ФАХІВЦІВ ГРОМАДСЬКОГО ЗДОРОВ’Я

Автор(и)

  • T. S. Gruzeva Національний медичний університет імені О. О. Богомольця, Товариство фахівців соціальної медицини та громадського здоров’я Києва
  • L. O. Litvinova Національний медичний університет імені О. О. Богомольця, Товариство фахівців соціальної медицини та громадського здоров’я Києва
  • N. V. Grechishkina Національний медичний університет імені О. О. Богомольця, Товариство фахівців соціальної медицини та громадського здоров’я Києва
  • O. M. Donik Національний медичний університет імені О. О. Богомольця, Товариство фахівців соціальної медицини та громадського здоров’я Києва
  • G. V. Inshakova Національний медичний університет імені О. О. Богомольця, Товариство фахівців соціальної медицини та громадського здоров’я Києва

DOI:

https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2018.2.8973

Ключові слова:

громадське здоров’я, комунікативні компетенції, навички, плани підготовки.

Анотація

Мета роботи – з’ясувати роль і місце питань комунікації в навчальних планах та програмах підготовки фахівців громадського здоров’я у вищих навчальних закладах країн Європи і світу для обґрунтування відповідних освітніх нормативних документів в Україні.

Основна частина. Сфери застосування комунікаційних навичок у питаннях громадського здоров’я включають освіту, медичну журналістику, інформаційно-роз’яснювальну діяльність у засобах масової інформації, індустрію розваг, міжособистісне спілкування, комунікацію всередині організацій і між ними, поширення інформації про ризики, кризи і надзвичайні події, соціальну комунікацію і соціальний маркетинг.

Можливими формами комунікації є мультимедійні, інтерактивні, традиційні. Вибір форми комунікації повинен враховувати цільові аудиторії, культурні особливості тощо і включати міжособистісне спілкування, охоплення незначної чисельності населення, масові канали, включаючи телебачення, радіо, газети. Сучасними формами комунікації є використання блогів, обмін відеоматеріалами, мобільний телефонний зв’язок, онлайнові форуми. При цьому процесу комунікації повинна передувати адаптація інформації з різнобічних питань громадського здоров’я до особливостей конкретних груп споживачів.

Знання фахівцями громадського здоров’я комунікаційних технологій та володіння ними є запорукою ефективної протидії нездоровим формам поведінки і шкідливої для здоров’я продукції, зокрема алкоголю, тютюну. Вагомою умовою для успішної  реалізації комунікацій у громадському здоров’ї є отримання зворотного зв’язку, що потребує вміння слухати, отримувати й аналізувати інформацію про сприйняття людьми меседжів для удосконалення комунікаційних процесів.

Дослідження планів підготовки бакалаврів та магістрів громадського здоров’я виявило, що вивченню питань комунікації відведено значний обсяг часу в Польщі, болгарії, угорщині, США.

Висновки. Володіння комунікативними компетенціями має важливе значення для забезпечення ефективної діяльності фахівців громадського здоров’я, що підтверджено концептуальними положеннями низки стратегічних та програмних документів міжнародного рівня.

Включення Асоціацією шкіл громадського здоров’я Європейського регіону комунікаційних компетенцій до основних компетенцій громадського здоров’я свідчить про необхідність забезпечення їх набуття в процесі навчання кадрів для громадського здоров’я.

Формування навчальних планів та програм підготовки бакалаврів і магістрів громадського здоров’я в Україні доцільно здійснювати з урахуванням національного контексту, рекомендацій міжнародних організацій та кращого зарубіжного досвіду.

Біографія автора

T. S. Gruzeva, Національний медичний університет імені О. О. Богомольця, Товариство фахівців соціальної медицини та громадського здоров’я Києва

 

Посилання

(2013). Health 2020 A European policy framework and strategy for the 21st century. WHO Regional Office for Europe – Copenhagen. Denmark.

(2011). Strengthening Public Health Capacities and Services in Europe: A Framework for Action. WHO Regional Office for Europe. Andorra la Vella, Andorra.

(2014). The case for investing in public healthа. WHO Regional Office for Europe. Denmark.

(2016). Concept of development of public health system in Ukraine. 2016. [Electronic resource]. Retrieved from: http://moz.gov.ua/docfiles/Pro_20160309_0_dod.pdf

Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated February 1, 2017 No. 53 "On Amendments to the Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated April 29, 2015 No. 266". – Retrieved from: http://www.kmu.gov.ua/control/uk/cardnpd docid = 248149695

Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine "On Approval of the Plan of Measures to Implement the Concept of Development of the Public Health System" dated August 18, 2017, No. 560 - 2017. [Electronic resource]. – Retrieved from: / http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/560-2017-%D1%80.

(2015). European action plan for strengthening public health capacities and services. WHO Regional Office for Europe. Copenhagen, Denmark.

(2015). Self-assessment tool for the evaluation of essential public health operations in the WHO European Region. WHO Regional Office for Europe - Copenhagen, Denmark.

(2016). From potential to action. public health core competences. For essential public health operations. A manual.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-12

Як цитувати

Gruzeva, T. S., Litvinova, L. O., Grechishkina, N. V., Donik, O. M., & Inshakova, G. V. (2018). ПИТАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ У ПІДГОТОВЦІ ФАХІВЦІВ ГРОМАДСЬКОГО ЗДОРОВ’Я. Медична освіта, (2). https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2018.2.8973

Номер

Розділ

Матеріали конференції