ОСОБЛИВОСТІ ЕМОЦІЙНОЇ СФЕРИ МЕДИЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ

Автор(и)

  • T. I. Tolokova Тернопільський державний медичний університет імені І.Я. Горбачевського

DOI:

https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2018.1.8618

Ключові слова:

емоційна сфера, настрій, співпереживання, медична освіта.

Анотація

Мета роботи. Стаття присвячена вивченню особливостей емоційної сфери медичних працівників. Зміни в емоційній сфері медиків пов’язані з емоційними та етичними перевантаженнями в професійній діяльності. У медичній освіті необхідно акцентувати увагу на тренінгу адаптаційних можливостей емоційної сфери.

Основна частина. У статті окреслена проблематика пов’язана з факторами ризику, сильною емоційною напругою, відсутністю достатніх умов для відновлення сил, недостатністю психологічного супроводу у практиці системи охорони здоров’я, що несприятливо впливають на медичних працівників. Однією з найважливіших якостей медичного працівника є емоційна стійкість. Ключовим виявом емоційного стану особистості є настрій. Емоційне відчуття або настрій – це своєрідний акумулятор всієї інформації, яка сприймається і переробляється індивідом за відповідний час. Внаслідок цього настрій стає тривалим емоційним станом, що створюється зовнішніми впливами на особистість залежно від її індивідуальних особливостей і темпераменту. Нестабільність настрою медичного працівника, як правило, пов’язана не лише безпосередньо з тією або іншою конкретною медичною ситуацією, а й з комплексом найрізноманітніших вражень від зовнішніх чинників, роздумів і переживань. На настрій будь-якої особистості впливають ті чи інші життєві турботи, занепокоєння, викликані певними надзвичайними обставинами, ображене самолюбство, докори сумління. Будь-яка з цих емоцій або їхнє поєднання можуть бути помітні пацієнтам і заважати нормальній діяльності фахівця. І якщо медичний працівник не в змозі подолати такий настрій, то це може спричинити прий­няття неправильного рішення, здійснення хибних медичних дій, створення напружених відносин iз пацієнтами.

Висновки. Виникла необхідність сформувати у майбутніх медичних працівників готовність до емоційного співпереживання і співчуття стосовно проблем у сфері здоров’я пацієнтів. Розглянуто основні характеристики і встановлено чинники, які зумовлюють порушення емоційної сфери у медичних працівників. Вивчення емоційної сфери – важливе теоретичне і практичне завдання, що вимагає поглибленого дослідження, зорієнтованого на практику, що потребує подальшої розробки.

Біографія автора

T. I. Tolokova, Тернопільський державний медичний університет імені І.Я. Горбачевського

Тернопільський державний медичний університет імені І.Я. Горбачевського кафедра фізіології з основами біоетики і біобезпеки

Посилання

Andriichuk, O. Ya. (2003). Vykhovannia humannosti u studentiv medychnoho koledzhu v protsesi fakhovoi pidhotovky Humanity formation among college students in the process of professional training. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Lazurenko, O. O. (2016). Treninh formuvannia emotsiinoi kompetentnosti maibutnoho likaria  Training for the formation of emotional competence of the future doctor. Fundamental and Applied Researches In Practice of Leading Scientific Schools, 2(14), 44–54 [in Ukrainian].

Maklakova, N. V. (2015). Emotsional’nyy intellekt kak integrativnyy po- kazatel’ tselostnogo razvitiya lichnosti Emotional intelligence as an integrative indicator of holistic personality development. Ezhegodnyy Vestnik KGU – Annual Bulletin of the KSU, 2015, 112-115 [in Russian].

Hresa, N. V. (2011). Osoblyvosti emotsiinoi sfery pratsivnykiv stantsii shvydkoi dopomohy Features of emotional sphere of ambulance workers. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu – Bulletin of Kharkiv National University, 937, 48-51 [in Ukrainian].

Bober, Ye. A. (2013). Spetsifika professional’nykh lichnostnykh osobennostey studentov meditsinskogo kolledzha kak faktor kachestva podgotovki spetsialista Specificity of professional personal characteristics of medical college students as a factor in the quality of specialist training. Molodoy uchënyy – The Young Scientist, 3(50), 460-463 [in Russian].

Lazurenko, O. O. (2016). Analiz psykholohichnykh osoblyvostei skladovykh emotsiinoi kompetentnosti maibutnoho likaria Analysis of psychological peculiarities of the emotional competence of the future doctor. Psykholohichnyi chasopys – Psychological Journal, 2(4), 96-111 [in Ukrainian].

Polyantseva, O. I. (2008). Psikhologiya dlya srednikh meditsinskikh uchrezhdeniy Psychology for secondary medical institutions. M.: Feniks [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-12

Як цитувати

Tolokova, T. I. (2018). ОСОБЛИВОСТІ ЕМОЦІЙНОЇ СФЕРИ МЕДИЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ. Медична освіта, (1). https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2018.1.8618

Номер

Розділ

Досвід з організації навчальної роботи