ВПЛИВ ТРИВОЖНОСТІ НА ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ МЕДСЕСТЕР В УМОВАХ ВІЙНИ

Автор(и)

  • Т. В. Дударєва Первомайський медичний фаховий коледж
  • Н. А. Бількевич Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-2969-307X

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.1.14585

Ключові слова:

комунікативна компетентність, медична сестра, ситуативна та особистісна тривожність, соціально-комунікативна компетентність

Анотація

Формування комунікативної компетентності й готовності до міжособистісної взаємодії є ключовим у підготовці медичних сестер і передбачає як тренування комунікативних навичок, так і відповідну психологічну підготовку. Війна в Україні значно вплинула на всі сфери життя населення, зокрема й на освіту, зумовивши перебування учасників навчального процесу у стані хронічного стресу та невизначеності.

Мета дослідження – вивчити зв’язок між ступенем ситуативної та особистісної тривожності студентів медичного коледжу – майбутніх медичних сестер та формуванням у них соціально-комунікативної компетентності в умовах війни.

Проведено онлайн-анкетування 75 студентів ІІІ курсу Первомайського медичного фахового коледжу Миколаївської області, що навчалися за спеціальністю «Бакалавр медсестринства» в період протягом 2022–2023 рр. Визначали рівень ситуативної та особистісної тривожності респондентів за опитувальником Спілбергера – Ханіна та рівень соціально-комунікативної компетентності (СКК) за тестом «Визначення соціально-комунікативної компетентності» В. Овчарової. Досліджували такі її складові, як соціально-комунікативна незграбність, нетерпимість до невизначеності, орієнтація на уникнення невдач та фрустраційна нетолерантність.

Виявлено високий загальний рівень тривожності респондентів. Більшість опитаних, у яких особистісна тривожність була високою, мали й високий рівень ситуативної тривожності (56 %). В осіб із високим рівнем тривожності значення практично всіх досліджуваних складових соціально-комунікативної компетентності були вищими за середні показники, що свідчить про проблеми її формування. Водночас у групі студентів із середнім рівнем тривожності значення досліджуваних параметрів були достовірно нижчими від середніх значень у вибірці.

Респондентів також просили надати розгорнуту відкриту відповідь на запитання «Чи є, на Вашу думку, певні особливості у спілкуванні з пацієнтами у стані депресії?» Змістовий аналіз отриманих відповідей показав, що студенти, орієнтовані на дії в спілкуванні з депресивними пацієнтами, демонструють кращу соціально-комунікативну компетентність, у той час як ті, хто вміє розпізнати депресивного пацієнта, але не сфокусований на тому, як діяти у спілкуванні з ним, демонструють неефективні стратегії спілкування: налаштування на уникнення невдач та фрустраційну нетолерантність, погано переносять невизначеність.

Результати дослідження підверджують негативний вплив воєнних дій в Україні на рівень тривожності студентів – майбутніх медичних сестер. Необхідна розробка підходів до корекції рівня тривожності студентів, навчання студентів, як дотримуватись ефективних копінг-стратегій та діяти у складних комунікативних ситуаціях.

Посилання

Avdieienko, O.I., Sheludko, Ye.Yu., & Malyk, N.V. (2023). Vplyv viiny i vymushenoho peremishchennia na psykhichne zdorovia studentiv [The impact of war and forced displacement on studentsʼ mental health]. Modern research in world science: Proceedings of XI International Scientific and Practical Conference. (pp. 135-137). Lviv [in Ukrainian].

Bykovska, D.S. (2022). Vzaiemozviazok indyvidualno-psykholohichnykh osoblyvostei osobystosti i tolerantnosti do nevyznachenosti [Interrelation of individual psychological characteristics of personality and tolerance to uncertainty]. Qualification work. Vinnytsia [in Ukrainian].

Boiko, T. Keruiut tut choloviky? Pro hendernyi dysbalans v medytsyni ta zhinoche liderstvo [Are men in charge here? About gender imbalance in medicine and womenʼs leadership]. Retrieved from: https://lb.ua/blog/tetiana_boiko/497161_keruyut_tut_choloviki_pro_genderniy.html [in Ukrainian].

Holovanova, I.A., Bielikova, I.V., & Liakhova, N.O. (2017). Osnovy medychnoyi statystyky [Basics of medical statistics]. Poltava [in Ukrainian].

Hromova, H.M. (2021). Instrumenty vymiriuvannia tolerantnosti do nevyznachenosti. Adaptatsiia testu «Shkala intolerantnosti do nevyznachenosti» N. Karletona [Tools for measuring uncertainty tolerance. Adaptation of N. Carletonʼs Uncertainty Intolerance Scale test]. Naukovi studii iz sotsialnoi ta politychnoi psykholohii – Research in social and political psychology, 47(50), 115-130 [in Ukrainian].

Kots, V.P., & Kots, S.N. (2018). Osoblyvosti komunikatyvnoi kompetentnosti ta stresostiikist [Features of communication competence and stress resistance]. Pedahohika zdorovia – Health pedagogy: Collection of scientific papers of the VIII All-Ukrainian Scientific and Practical Conference. (pp. 188-190). Kharkiv [in Ukrainian].

Okhrimenko, Z., & Tkachuk, I. (2023). Karierne stanovlennia zdobuvachiv osvity: suchasni proforiienta­tsiini tekhnolohii i instrumenty [Career development of students: modern career guidance technologies and tools]. Liudy­noznavchi studii. Seriia «Pedahohika» – Humanities Studies. Series “Pedagogy”, 16(48), 176-188 [in Ukrainian].

Pisotskyi, V.P., & Horianska, A.M. (2018). Dosli­dzhennia vzaiemozviazku sotsialno-komunikatyvnoi kompetentnosti z komunikatyvnoiu tolerantnistiu mahistrantiv-humanitariiv [Investigating the relationship between socio-communication competence and communicative tolerance of humanities masters]. Molodyi vchenyi – A young scientist, 8(60), 308-311 [in Ukrainian].

Pomyluiko, V. (2017). Diahnostyka rozvytku sotsialno – komunikatyvnoi kompetentnosti doroslykh [Diagnostics of the development of social and communicative competence of adults]. Psykholinhvistyka – Psycholinguistics, 22(1), 175-186 [in Ukrainian].

Predko, V.V. (2022). Zmitsnennia zhyttiestiikosti starshoklasnykiv u diialnosti pratsivnykiv psykholohichnoi sluzhby [Strengthening the resilience of high school students in the activities of psychological service workers]. Kyiv: Nika-Tsent; DIA [in Ukrainian].

Rohov, Ye.I. Nastilna knyha praktychnoho psykholoha. Robota psykholoha z doroslymy [A handbook for a practical psychologist. Psychologistʼs work with adults]. Retrieved from: https://stud.com.ua/17564/psihologiya/nastilna_kniga_praktichnogo_psihologa_robota_psihologa_z_doroslimi [in Ukrainian].

Sytnik, S.V. (2009). Rol sotsialno-komunikatyvnoi kompetentnosti v upravlinskii vzaiemodii [The role of social and communicative competence in managerial interaction]. Science and Education. Academic Journal of Ushynsky University, 5, 161-165 [in Ukrainian].

Stasiuk, V.V., & Pavlushenko, S.M. (2021). Psy­kholohichnyi zmist poniattia frustratsiinoi tolerantnosti [Psychological content of the concept of frustration tole­rance]. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy – Bulletin of the National Defense University of Ukraine, 3(61), 99-106 [in Ukrainian].

Fedulova, O.V., & Tsarkova, O.V. (2015). Psykholohichni osoblyvosti korektsii mizhosobystisnoi vzaiemodii u pidlitkiv [Psychological features of interpersonal interaction correction in adolescents]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova – Scientific Journal of M.P. Dragomanov National Pedagogical University, 2(47), 246-254 [in Ukrainian].

Chyzhychenko, N.M. (2016). Frustratsiina tolerantnist osobystosti yak afektyvnyi komponent optymizmu [Frustration tolerance as an affective component of optimism]. Psykholohiia i osobystist – Psychology and personality, 2(10), 2, 146-155 [in Ukrainian].

Shevchuk, T.I. (2020). Formuvannia sotsiokomunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh likariv u protsesi vyvchennia pryrodnychykh dystsyplin [Formation of socio-communicative competence of future doctors in the process of studying natural sciences]. Qualification work. Vinnytsia [in Ukrainian].

Shulhai, A.H., Fedchyshyn, N.O., & Shulhai, O.M. (2023). Syndrom vyhoranniach studentiv-medykiv pid chas viiny ta chynnyky, yaki yoho vyznachaiut [The burnout syndrome of medical students during the war and the factors that determine it]. Medychna osvita – Medical Education, 3(101), 104-111. DOI 10.11603/m.2414-5998.2023.3.14276 [in Ukrainian].

Alenizi, M.A.K. (2023). Assessing the role of emotional regulation processes, cognitive flexibility and intolerance of uncertainty: a case of undergraduate students of Saudi Arabia. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal – Ukrainian Pedagogical Journal, 2, 49-61.

Paliienko, M.V. (2023). Assessment of the reactive anxiety level in adolescents with autonomic dysfunction. Art of Medicine, 3(27), 112-115.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-24

Як цитувати

Дударєва, Т. В., & Бількевич, Н. А. (2024). ВПЛИВ ТРИВОЖНОСТІ НА ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ МЕДСЕСТЕР В УМОВАХ ВІЙНИ . Медична освіта, (1), 84–91. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.1.14585

Номер

Розділ

КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД У ВИЩІЙ МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ