ОСНОВНІ АСПЕКТИ ВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ «ФТИЗІАТРІЯ» ДЛЯ СТУДЕНТІВ-МЕДИКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.1.14577

Ключові слова:

анкетування, фтизіатрія, виявлення, лікування, стигматизація, туберкульоз

Анотація

Туберкульоз залишається одним із серйозних викликів для системи охорони здоровʼя в багатьох країнах світу. В умовах реформування медичної галузі в Україні ведення хворих на ТБ покладається на лікарів, що здійснюють первинну медичну допомогу. Через це зросла потреба у знаннях із різних аспектів фтизіатрії, передусім сімейними лікарями. У закладах вищої освіти на додипломному етапі тривалість навчання з даної дисципліни залишається в межах 90 год, з яких на практичні заняття відводиться лише 30 год (33 %), на викладання лекційного матеріалу – 10 год (11 %). При цьому програма з дисципліни достатньо перенавантажена. Тому на практичних заняттях немає можливості охопити всі розділи фтизіатрії, деякі питання викладаються в стислій формі. Метою нашого дослідження було визначити ставлення студентів 5 курсу медичного факультету, які пройшли навчання з дисципліни «Фтизіатрія», до основних аспектів ведення хворих на ТБ. Проведено опитування 185 студентів, що пройшли навчання на циклі у 2022–2023 навчальному році. Питання анкети були об’єднані у три блоки. У першому блоці питань, присвяченому ставленню до проблем виявлення туберкульозу, з’ясували, що студенти відмічають значну стигматизацію щодо хворих на ТБ. Чверть респондентів пов’язує недостатнє виявлення випадків з обмеженим доступом до обстеження хворих із підозрою на ТБ у закладах охорони здоров’я неспеціалізованого профілю (25,9 %). У другому блоці питань, що стосувалися проблем лікування хворих на ТБ, ми дізналися, що майже всі респонденти (96,5 %) підтримують необхідність проведення контрольованого лікування, і лише 3,5 % опитуваних вважають, що пацієнтам краще лікуватися самостійно, без нагляду з боку медичних працівників. Більше половини опитуваних (55,2 %) вважають, що проблеми у лікуванні на амбулаторному етапі виникають через ставлення пацієнта, а не через недостатнє бажання медичного персоналу організовувати контрольоване лікування туберкульозу. Третій блок, присвячений проблемі стигматизації хворих на ТБ, висвітлює факт, що 34,1 % майбутніх лікарів вважають, що перерви у лікуванні ТБ відбуваються через асоціальну поведінку хворих. Більшість майбутніх лікарів (92,9 %) визнають існування проблеми поширеної стигматизації щодо хворих на туберкульоз.

Враховуючи відповіді здобувачів вищої освіти, викладачі кафедри внутрішньої медицини 2, фтизіатрії, професійних хвороб та клінічної імунології прийняли рішення про необхідність приділяти більше уваги проблемним питанням фтизіатрії.

Посилання

Nakaz Ministerstva okhorony zdorovia Ukrainy vid 19.01.2023 r. № 102 [Order of the Ministry of Health of Ukraine dated January 19, 2023 No. 102]. Retrieved from: https://moz.gov.ua/article/ministry-mandates/nakaz-moz-ukraini-vid-19012023--102-pro-zatverdzhennja-standartiv--medichnoi-dopomogi-tuberkuloz [in Ukrainian].

Kolisnyk, N.S., Marchenko, N.A., Chabanenko, D.V., Stadnik, O.I., & Freivald, V.A. (2017). Orhanizatsiia navchalnoho protsesu na kafedri ftyziatrii DZ «Dnipro­petrovska medychna akademiia MOZ Ukrainy» [Organization of the educational process at the department of phthisio­logy of the Dnipropetrovsk Medical Academy of the Ministry of Health of Ukraine]. Medychna osvita – Medical Education, 4, 80-84. DOI 10.11603/me.2414-5998.2017.4.8294 [in Ukrainian].

Kolisnyk, N.S., Freivald, V.A., Marchenko, N.A., Chabanenko, D.V., Stadnik, O.I., & Chebotar, N.Yu. (2018). Riven informovanosti ta stavlennia studentiv vyshchykh medychnykh zakladiv do problemy tuberkulozu [Level of awareness and attitude of students of higher medical institutions to the problem of tuberculosis]. Medychna osvita – Medical Education, 3, 99-102. DOI 10.11603/me.2414-5998.2018.3.8874 [in Ukrainian].

Uriadovyi portal [Government portal]. (2023). Ukraina onovyla standarty medychnoi dopomohy pry tuberkulozi [Ukraine updated the standards of medical care for tuberculosis]. www.kmu.gov.ua. Retrieved from: https://www.kmu.gov.ua/news/ukraina-onovyla-standarty-medychnoi-dopomohy-pry-tuberkulozi [in Ukrainian].

Tsentr hromadskoho zdorovia MOZ Ukrainy (2021). Otsiniuvannia styhmy shchodo tuberkulozu v Ukraini [Assessment of stigma regarding tuberculosis in Ukraine]. phc.org.ua. Retrieved from: https://phc.org.ua/naukova-diyalnist/doslidzhennya/doslidzhennya-z-tuberkulozu/ocinyuvannya-stigmi-schodo-tuberkulozu-v-ukraini [in Ukrainian].

Tsentr hromadskoho zdorovia MOZ Ukrainy (2023). Statystyka z TB [TB statistics]. www.phc.org.ua. Retrieved from: https://www.phc.org.ua/kontrol-zakhvoryuvan/tuberkuloz/statistika-z-tb [in Ukrainian].

Global tuberculosis report 2023: Geneva: World Health Organization. www.who.int. Retrieved from: https://www.who.int/teams/global-tuberculosis-programme/tb-reports.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-24

Як цитувати

Колісник, Н. С., & Марченко, Н. А. (2024). ОСНОВНІ АСПЕКТИ ВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ «ФТИЗІАТРІЯ» ДЛЯ СТУДЕНТІВ-МЕДИКІВ. Медична освіта, (1), 20–26. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.1.14577

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ