МЕНТОРСТВО У МЕДИЧНІЙ НАУЦІ: ДОСВІД НІМЕЦЬКОМОВНИХ КРАЇН

Автор(и)

  • Н. О. Федчишин Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-0909-4424
  • А. Г. Шульгай Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-2145-5851
  • О. О. Шевчук Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0001-6453-355X
  • О. П. Ільків Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0009-0007-4831-8789
  • O. B. Shuminska ВП НУБІП України «Бережанський агротехнічний інститут» https://orcid.org/0000-0002-9620-8863

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.1.14575

Ключові слова:

менторинг, медицина, наставництво в науці, кар’єрний розвиток, підтримка лікарів, програма медичного наставництва

Анотація

У статті проаналізовано основи реалізації менторства як форми забезпечення професійного становлення, успішної адаптації та позитивного впливу на міжособистісну взаємодію майбутніх науковців у сфері медицини. Запропоновано порівняльний аналіз менторингу як наукової підтримки майбутніх науково-педагогічних медичних кадрів у Німеччині, Австрії та Швейцарії. З’ясовано, що в останні десятиліття медичну професію в західних країнах здобувають переважно жінки, проте це не завжди дозволяє їм планувати професійну кар’єру через певні перешкоди: соціальні концепції, гендерні стереотипи, високі вимоги до підвищення кваліфікації, жорсткий регламент роботи, труднощі для здобуття наукових ступенів PhD та габілітації. Встановлено, що програми медичного наставництва пропонуються, починаючи з постдокторського статусу, особливо для жінок, оскільки їх частка різко зменшується після отримання PhD.

Посилання

Aliushyna, N. (2014). Kompetentnisna model nastavnyka innovatsiinoho typu v systemi derzhavnoi sluzhby [Competency model of an innovative mentor in the civil service system]. Visnyk NADU – Bulletin of NADU, 3, 89-98 [in Ukrainian].

Demus, Ya. (2021). Sotsialno-psykholohichna kompetentnist mentora u haluzi fizychnoi kultury [Socio-psychological competence of a mentor in the field of physical culture]. Imidzh suchasnoho pedahoha – The image of a modern teacher, 2(197), 37-41 [in Ukrainian].

Zabolotna, O., & Palahuta, I. (2021). Mentorynh yak forma pedahohichnoi pidtrymkу maibutnikh uchyteliv v Ukraini ta Velykii Brytanii [Mentoring as a form of pedagogical support for future teachers in Ukraine and Great Britain]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii – Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologie, 7(111), 277-283 [in Ukrainian].

Kyrychok, A. (2016). Mentorskyi pidkhid u pidhotovtsi PR-fakhivtsiv [Mentoring approach in training PR specialists]. Derzhava ta rehiony – State and regions, 3(27), 165-170 [in Ukrainian].

Mishchuk, A. Potribne mentorstvo [Mentoring is needed]. Sait «Osvitnia polityka. Portal hromadskykh ekspertiv» – The site “Educational policy. Portal of public experts”. Retrieved from: http://educationua.org/ru/articles/1064-potribne-mentorstvo [in Ukrainian].

Osadcha, K. (2020). Teoretyko-metodolohichni zasady profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv do tiutorskoi diialnosti [Theoretical and methodological principles of professional training of future teachers for tutoring]. Extended abstract of Doctorʼs thesis. Zaporizhzhia [in Ukrainian].

Radchenko, V. (2019). Mentorstvo v systemi pislia­dyplomnoi osvity likaria [Mentorship in the system of postgraduate education of a doctor]. Medychna osvita – Medical Education, 1, 116-120 [in Ukrainian].

Sydoruk, I. (2019). Rol mentorstva u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv [The role of mentoring in the professional training of future social workers]. Visnyk universytety imeni Alfreda Nobelia – Bulletin of Alfred Nobel Universitet, 2(18), 283-289 [in Ukrainian].

Tulup, L., Mialiuk, O., & Marushchak, M. (2023). Mentorstvo yak shliakh adaptatsii medsestry na novomu robochomu mistsi [Mentoring as a way of adapting a nurse to a new workplace]. Medsestrynstvo – Nursing, 2 [in Ukrainian].

Buddeberg-Fischer, B. (2012). Mentoring in der Medizin. Bern.

Center of Excellence Women and Science, CEWS-Statistik-Portal. Retrieved from: http://www. gesis.org/cews/das-cews/themen/themen/statistik/.

Dimitriadis, K. (2016). Erfahrungen mit Mentoring in der medizinischen Ausbildung. München.

Kortendiek, B., Hilgemann, M., Niegel, J., & Hendrix, U. (2013). Gender-Report 2013. Geschlechter(un)gerechtigkeit an nordrhein-westfälischen Hochschulen. Hochschulentwicklungen | Gleichstellungspraktiken | Wissenschaftskarrieren. Studien Netzwerk Frauen- und Geschlechterforschung NRW, 17.

(2016). Leitfaden zum Mentoring-Programm der Medizinischen Fakultät. Kiel.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-24

Як цитувати

Федчишин, Н. О., Шульгай, А. Г., Шевчук, О. О., Ільків, О. П., & Shuminska, O. B. (2024). МЕНТОРСТВО У МЕДИЧНІЙ НАУЦІ: ДОСВІД НІМЕЦЬКОМОВНИХ КРАЇН. Медична освіта, (1), 5–9. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.1.14575

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ