ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК СТУДЕНТІВ-ІНОЗЕМЦІВ В УМОВАХ МЕДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.4.14483Ключові слова:
професійна медична комунікація, комунікативні навички, іноземні студенти, навчально-методичні матеріали, тренувальні вправиАнотація
Анотація. У статті відзначено про необхідність застосування комунікативних навичок іноземними студентами під час професійної практики у медичних закладах вищої освіти. З’ясовано сутність терміна «комунікація». З метою визначення шляхів ефективного навчання комунікативно-професійних навичок досліджено структуру професійної медичної комунікації та визначено набір комунікативних навичок, необхідних для спілкування в типових ситуаціях професійної діяльності. Встановлено, що навички аудіювання та говоріння, які реалізуються в мовленнєвих діях на всіх етапах навчання у медичних закладах вищої освіти і в усіх різновидах професійної комунікації, мають бути відображені через технологію формування комунікативних навичок. Сформульовано лінгводидактичні принципи для формування навичок професійної комунікації під час вивчення теоретичних та клінічних дисциплін іноземними студентами медичних університетів. Розкрито організаційно-методичні підходи до формування навичок професійної комунікації іноземних студентів у процесі навчання. Показано, що формування комунікативної компетентності здійснюється поетапно від першого року навчання теоретичних дисциплін до завершення навчання клінічних дисциплін. Вважаємо, що навчально-методичні матеріали допоможуть іноземним студентам вільно застосовувати комунікативні вміння і навички у спілкуванні з пацієнтами, аргументовано висловити власні погляди на перебіг, лікування чи профілактику захворювання.
Посилання
Batsevych, F.S. (2004). Osnovy komunikatyvnoi linhvistyky [Basic of communicative linguistics]. Kyiv: Vydavnychyi tsentr «Akademiia» [in Ukrainian].
Havrylenko, K.M. (2012). Navchannia studentiv nemovnykh vuziv profesiinii mizhkulturnii komunikatsii [Professional intercultural communication students of non-linguistic universities in higher education]. Naukovi zapysky natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Seriia «Filolohichna» – Scientific notes of the national university “Ostroh Academyˮ. “Philologicalˮ series [in Ukrainian].
Hantimurova, N.I., Fedchyshyn, N.O., & Rudiak, Yu.A. (2019). Profesiina pidhotovka studentiv-inozemtsiv u medychnykh universytetakh Ukrainy [Professional training of foreign students in the medical universities of Ukraine]. Medychna osvita – Medical Education, 4(84), 5-9. DOI 10.11603/me.2414-5998.2019.4.10858 [in Ukrainian].
Humenna, I.R. (2016). Pidhotovka maybutnikh likariv do profesiynoi komunikatsii na zasadakh mizhdystsyplinarnoi intehratsii [The training of future doctors to professional communication based on interdisciplinary integration]. Candidate’s thesis. Rivne [in Ukrainian].
(2018). Derzhavnyy standart Ukrainy Ukrainska mova yak inozemna. Rivni zahalnoho volodinnia ta diahnostyka [State standard of Ukraine Ukrainian as a foreign language. General proficiency levels and diagnostics]. Retrieved from: http://www.slideshare.net/ssuserb0992b/standart- 96636178 [in Ukrainian].
Ivantsiv, O.S. (2006). Profesiyno-komunikatyvna spriamovanist navchannia ukrainskoi movy yak inozemnoi u medychnomu VNZ za kredytno-modulnoi systemy orhanizatsii navchalnoho procesu [Professional and communicative orientation of teaching Ukrainian as a foreign language in a medical university under the credit-module system of organizing the educational process]. Visnyk KhNU im. V. N. Karazina – Bulletin of Kharkiv National University named after V.N. Karazin, 12, 115-120 [in Ukrainian].
Kushnir, V.S. (2016). Kryterialno-oriientovane otsiniuvannia sformovanosti profesiy̆no oriientovanoï linhvistychnoï kompetentnosti maybutnikh medykiv [Criterion-oriented evaluation of the formation of professionally oriented linguistic competence of future doctors]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Lytvynenko, N.P. (2008). Funktsionalno spivvidnosni riady sponukalnykh konstruktsiy medychnoho dyskursu [Functionally correlated series of motivational constructions of medical discourse]. Kyiv [in Ukrainian].
Maniuk, L.V. (2016). Tekhnolohiia vrakhuvannia linhvistychnykh osoblyvostey fakhovoi komunikatsii maybutnikh likariv [Technology of taking into account the linguistic features of the professional communication of future doctors]. Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka. Seriia «Pedahohika» – Pedagogical process: theory and practice. Series “Pedagogyˮ [in Ukrainian].
Proekt Standartu z ukrainskoii movy yak inozemnoi [Draft Standard of Ukrainian as a foreign language]. Retrieved from: http://mon.gov.ua/ua/ news/mon-proponuye-dlya-gromadskogo-obgovorennya-proektstandartu-z-ukrayinskoyi- movi-yak-inozemnoyi [in Ukrainian].
Renchka, I.Ye. (2014). Formuvannia komunikatyvnoi kompetentsii v protsesi vyvchennia ukrainskoi movy yak inozemnoi [Formation of communicative competence in the process of learning the Ukrainian language as a foreign language]. Lviv [in Ukrainian].
Rohach, I.M. (2010). Moralno-etychni ta psykholohichni aspekty medychnoi diialnosti likariv zahalnoi praktyky [Moral, ethical and psychological aspects of the medical activity of general practitioners]. Uzhhorod [in Ukrainian].
Rodyhina, I.V. (2005). Diialnisnyi pidkhid do formuvannia bazovykh kompetentnostei uchniv [An active approach to the formation of studentsʼ basic competencies]. Biolohiia i khimiia v shkoli – Biology and chemistry at school [in Ukrainian].
Serhiienko, T.V. (2017). Kompetentnisnyi pidkhid do navchannia ukrainskoi movy yak inozemnoi v medychnykh universytetakh [A competent approach to teaching the Ukrainian language as a foreign language in medical universities]. Kyiv [in Ukrainian].
Serhiienko, T.V. (2021). Formuvannia navychok fakhovoi komunikatsii v inozemnykh studentiv medychnykh universytetiv [Formation of professional communication skills in foreign students of medical universities]. Doctor’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Solodar, L.V. (2011). Dialohichne movlennia – osnovnyi vyd movlennievoi diialnosti pry vyvchenni ukrainskoi movy yak inozemnoi [Dialog – the main type of speaking activity when learning Ukrainian as a foreign language]. Vinnytsia [in Ukrainian].
Byram, M. (1997). Defining and Assessing Intercultural Competence: Some Principles and Proposals for the European Context. Language Teaching, 29, 239-243. DOI: https://doi.org/10.1017/S0261444800008557
Fedchyshyn, N., Vykhrushch, A., Bilavych, H., Horpinich, T., Yelahina, N., & Klishch, H. (2020). Development of Medical Students’ Foreign Language Lexical Competence in the Virtual Learning Environment. Analele Universităţii din Craiova. Seria Ştiinţe Filologice. Lingvistică, 1-2, 71-79.
Hojat, M., Gonnella, J.S., & Nasca, T.J. (2002). Physician empathy: Definition, components, measurement, and relationship to gender and specialty. The American Journal of Psychiatry, 159, 1563-1569. DOI: https://doi.org/10.1176/appi.ajp.159.9.1563
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Медична освіта
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.