ВІРТУАЛЬНА РЕАЛЬНІСТЬ У МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ: СИСТЕМНИЙ ОГЛЯД
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.4.14282Ключові слова:
медична освіта, віртуальна реальність, доповнена реальність, дистанційне навчання, COVID-19Анотація
Анотація. У статті досліджено трансформаційну роль віртуальної реальності та доповненої реальності в медичній освіті, що зумовлена глобальним переходом до дистанційного навчання під час пандемії COVID-19. Хоча віртуальна реальність у медичній освіті зʼявилася ще в 1990-х рр., нещодавній технологічний прогрес, особливо починаючи з 2010-х рр., значно активізував її, недооцінений на той час, потенціал. Всебічний огляд літератури, що включає 52 наукових дослідження, починаючи з 2010 р., показує багатогранність застосування даної технології – від високоточних хірургічних симуляторів до тренінгів із реагування на надзвичайні ситуації, які важко або ж практично неможливо відтворити в симуляційному навчанні.
Відгуки респондентів висвітлюють позитивні оцінки, особливо щодо хірургічних VR-симуляторів, імерсивних медичних сценаріїв і віртуальних препарувальних столів. Віртуальна реальність демонструє позитивний вплив на якість освіти, інтерактивність та ефективність дистанційного навчання. Однак такі проблеми, як висока вартість, технологічні збої та фізичні побічні ефекти, є досі, на середині третього десятиліття ХХІ століття, актуальними та вимагають подальших стратегічних міркувань. Критики висловлюють занепокоєння щодо потенційного негативного впливу на людські звʼязки та сприйняття реальності.
Досягнення балансу між технологічним розвитком і збереженням важливих людських вербальних та невербальних елементів має вирішальне значення. Незважаючи на виклики, віртуальна реальність стає трансформаційною силою в медичній освіті, пропонуючи різноманітний навчальний досвід і позитивні освітні результати. Постійні дослідження та стратегічне планування необхідні для максимального використання потенціалу вказаної технології і вирішення проблем у підготовці наступного покоління медичних працівників, особливо в контексті дистанційного навчання.
Посилання
Angrist, N. (2022). Distance education strategies to improve learning during the COVID-19 pandemic. Nature Human Behaviour, 6(7), 913-914. DOI: https://doi.org/10.1038/s41562-022-01382-y
Huang, T.-K., Yang, C.-H., Hsieh, Y.-H., Wang, J.-C., & Hung, C.-C. (2018). Augmented reality (AR) and virtual reality (VR) applied in dentistry. Kaohsiung Journal of Medical Sciences, 34, 243-248. DOI: https://doi.org/10.1016/j.kjms.2018.01.009
Bernardo, A. (2017). Virtual reality and simulation in neurosurgical training. World Neurosurgery, 106, 1015-1029. DOI: https://doi.org/10.1016/j.wneu.2017.06.140
Blackburn, S.C., & Griffin, S.J. (2014). Role of simulation in training the next generation of endoscopists. World Journal of Gastrointestinal Endoscopy, 6, 234-239. DOI: https://doi.org/10.4253/wjge.v6.i6.234
Bracq, M.-S., Michinov, E., & Jannin, P. (2019). Virtual reality simulation in nontechnical skills training for healthcare professionals: a systematic review. Simulation in Healthcare, 14, 188-194. DOI: https://doi.org/10.1097/SIH.0000000000000347
Wong, M.A.M.E., Chue, S., Jong, M., Benny, H.W.K., & Zary, N. (2018). Clinical instructorsʼ perceptions of virtual reality in health professionalsʼ cardiopulmonary resuscitation education. SAGE Open Medicine, 6. DOI: https://doi.org/10.1177/2050312118799602
Car, J., Carlstedt-Duke, J., Car, L.T., & Posadzki, P. (2019). Digital education in health professions: the need for overarching evidence synthesis. Journal of Medical Internet Research, 21. DOI: https://doi.org/10.2196/12913
Bouaoud, J., El Beheiry, M., Jablon, E., Schouman, T., Bertolus, C., Picard, A., … Khonsari, R.H. (2021). DIVA, a 3D virtual reality platform, improves undergraduate craniofacial trauma education. Journal of Stomatology, Oral and Maxillofacial Surgery, 122(4), 367-371. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jormas.2020.09.009
Dyer, E., Swartzlander, B.J., & Gugliucci, M.R. (2018). Using virtual reality in medical education to teach empathy. Journal of the Medical Library Association, 106, 498-500. DOI: https://doi.org/10.5195/jmla.2018.518
Peters, M.D., Godfrey, C.M., Khalil, H., McInerney, P., Parker, D., & Soares, C.B. (2015). Guidance for conducting systematic scoping reviews. International Journal of Evidence-Based Healthcare, 13(3), 141-146. DOI: https://doi.org/10.1097/XEB.0000000000000050
Car, L.T., Soong, A., Kyaw, B.M., Chua, K.L., Low-Beer, N., & Majeed, A. (2019). Health professions digital education on clinical practice guidelines: a systematic review by digital health education collaboration. BMC Medicine, 17, 139. DOI: https://doi.org/10.1186/s12916-019-1370-1
Hicks, P. (2016). The pros and cons of using virtual reality in the classroom. eLearning Industry, 29.
Jensen, L., & Konradsen, F. (2018). A review of the use of virtual reality head-mounted displays in education and training. Educational Information Technology, 23, 1515-1529. DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-017-9676-0
Zackoff, M.W., Real, F.J., Cruse, B., Davis, D., & Klein, M. (2019). Medical student perspectives on the use of immersive virtual reality for clinical assessment training. Academic Pediatrics, 19(7), 849-851. DOI: https://doi.org/10.1016/j.acap.2019.06.008
Tepper, O.M., Rudy, H.L., Lefkowitz, A., Weimer, K.A., Marks, S.M., Stern, C.S., & Garfein, E.S. (2017). Mixed reality with HoloLens: where virtual reality meets augmented reality in the operating room. Plastic and Reconstructive Surgery, 140, 1066-1070. DOI: https://doi.org/10.1097/PRS.0000000000003802
Quail, N.P.A., & Boyle, J.G. (2019). Virtual patients in health professions education. Advances in Experimental Medicine and Biology, 1171, 25-35. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-24281-7_3
Sigurvinsdottir, R., Soring, K., Kristinsdottir, K., & Halfdanarson, S.G. (2021). Social anxiety, fear of negative evaluation, and distress in a virtual reality environment. Behaviour Change, 38(2), 109-118. DOI: https://doi.org/10.1017/bec.2021.4
Moro, C., Štromberga, Z., Raikos, A., & Stirling, A. (2017). The effectiveness of virtual and augmented reality in health sciences and medical anatomy. Anatomical Sciences Education, 10, 549-559. DOI: https://doi.org/10.1002/ase.1696
Fealy, S., Jones, D., Hutton, A., Graham, K., McNeill, L., Sweet, L., & Hazelton, M. (2019). The integration of immersive virtual reality in tertiary nursing and midwifery education: a scoping review. Nurse Education Today, 79, 14-19. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2019.05.002
Gaggioli, A., Sala, A., Ferrante, M., Laskowska, N., Malvezzi, R., & Chirico, A. (2020). User experience evaluation of a physical versus virtual product: an exploratory study using immersive virtual reality. Annual Review of Cybertherapy and Telemedicine, 73.
Ustun, A.B., Yilmaz, R., & Yilmaz, F.G. (2020). Virtual reality in medical education. Mobile Devices and Smart Gadgets in Medical Sciences, 56-73. DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-7998-2521-0.ch004
Pelargos, P.E., Nagasawa, D.T., Lagman, C., Tenn, S., Demos, J.V., & Lee, S.J. (2017). Utilizing virtual and augmented reality for educational and clinical enhancements in neurosurgery. Journal of Clinical Neuroscience, 35, 1-4. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jocn.2016.09.002
Van Way, C.W. (2017). Thoughts on medical education. Missouri Medicine, 114, 417-418.
Vehteva, N., Nazarova, A., & Surkova, E. (2021). Analysis and Modeling of the Negative Impact of Virtual Reality. Journal of Physics: Conference Series, 2096(1). DOI: https://doi.org/10.1088/1742-6596/2096/1/012033
Kyaw, B.M., Saxena, N., Posadzki, P., Vseteckova, J., Nikolaou, C.K., George, P.P., … Car, L.T. (2019). Virtual reality for health professions education: systematic review and meta-analysis by the digital health education collaboration. Journal of Medical Internet Research, 21. DOI: https://doi.org/10.2196/12959
Jiang, H., Vimalesvaran, S., Kyaw, B.M., & Car, L.T. (2021). Virtual reality in medical students’ education: a scoping review protocol. BMJ Open, 11(5).
Haowen, J., Vimalesvaran, S., Myint Kyaw, B., & Car, L.T. (2021). Virtual reality in medical students’ education: a scoping review protocol. BMJ Open, 11. DOI: https://doi.org/10.1136/bmjopen-2020-046986
Jiang, H., Vimalesvaran, S., Wang, J.K., Lim, K.B., Mogali, S.R., & Car, L.T. (2022). Virtual Reality in Medical Students’ Education: Scoping Review. JMIR Medical Education, 8(1). DOI: https://doi.org/10.2196/34860
Khan, R., Plahouras, J., Johnston, B.C., Scaffidi, M.A., Grover, S.C., & Walsh, C.M. (2018). Virtual reality simulation training for health professions trainees in gastrointestinal endoscopy. Cochrane Database of Systematic Reviews, 8. DOI: https://doi.org/10.1002/14651858.CD008237.pub3
Xu, X., Mangina, E., & Campbell, A.G. (2021). HMD-Based Virtual and Augmented Reality in Medical Education: A Systematic Review. Frontiers in Virtual Reality, 2. DOI: https://doi.org/10.3389/frvir.2021.692103
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Медична освіта
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.