ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛЯ: МОДЕЛЬ ГЕРБАРТІАНСТВА

Автор(и)

  • Н. О. Федчишин Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-0909-4424
  • Г. І. Кліщ Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-1074-1772
  • С. І. Гнатишин Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0003-0021-0879

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.3.14277

Ключові слова:

гербартіанська педагогіка, підготовка вчителя, педагогічна освіта, діяльність педагогів-гербартіанців, теорія і практика

Анотація

У статті висвітлюються основні аспекти гербартіанської педагогіки щодо діяльності навчальних закладів; простежено основні чинники підготовки вчителя відповідної кваліфікації у педагогічних семінаріях, проаналізовано проектування та розробку навчальних програм і підручників з педагогіки, результати досліджень педагогів-гербартівців у наукових виданнях; вказано на гербартіанські традиції, тобто симбіоз держави та церкви у підготовці вчителя; з’ясовано основні шляхи досягнення педагогічної майстерності з опорою на власну практику.

Педагогіка гербартіанства ніколи не була монолітною педагогічною теорією, і ставлення до гербартіанства, критикованого за схематизм, формалізм і догматизм, завжди було неоднозначним. Різні школи всередині гербартіанської течії мали розбіжності, першопричиною яких було різне ставлення до Гербарта та його теорії.

Біографії авторів

Н. О. Федчишин, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

Scopus Author ID 57202833382

Г. І. Кліщ, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

Scopus Author ID 57202834170

С. І. Гнатишин, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

Scopus Author ID 57430481100

Посилання

Anhalt, E. (2009). In welche Zukunft schaut die Pädagogik? Herbarts Systemgedanke heute. Garamond: Verlag IKS.

Benner, D. (2015). Erziehung und Bildung! Zur Konzeptualisierung eines erziehenden Unterrichts, derbildet. Zeitschrift für Padagogik, 61(4), 481-496.

Beyer, O.-W. (1897). Zur Geschichte des Zillerschen Seminars. Langensalza: H. Beyer & Söhne.

Bolle, B. (2008). Das Lernberatungsgespräch im bildungstheoretischen Blickwinkel. Münster [u.a.]: Waxmann.

Brezinka, W. (1995). Die Geschichte des Faches Päda­gogik an den österreichischen Universitäten von 1805 bis 1970. Amsterdam: Universitaire Stichting van Belgie Verl. DOI: https://doi.org/10.1080/0030923950310202

Brezinka, W. (1997). Otto Willmann, der bedeutendste Pädagogiker des alten Österreich. Geschichte und Gegenwart. Vierteljahreshefte für Zeitgeschichte, Gesellschaftsanalyse und politische Bildung, 16, 147-166.

Coriand, R., & Winkler, M. (1998). Der Herbartianismus – die vergessene Wissenschaftsgeschichte. Weinheim: Deutscher Studien Verlag.

Fedchyshyn, N., Klishch, H., Horpinich, T., & Yelahina, N. (2018). Echoes of the Herbartianism in Western Ukraine. Cultura. International Journal of Philosophy of Culture and Axiology, 15(1), 103-114. DOI: https://doi.org/10.3726/CUL.2018.01.06

Fedchyshyn, N., & Protner, E. (2020). Herbart and Herbartianism in Europeian Pedagogy: History and Modernity. Medychna osvita – Medical Education, 2(87), 26-32. DOI: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.2.11143

Fedchyshyn, N., Klishch, H., & Yelagina, N. (2017). Herbatianism in the pedagogical Theory and Practice. Medychna osvita – Medical Education, 2(74), 89-95. DOI: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2017.2.7920

Fedchyshyn, N.O., & Yelahina, N.I. (2020). Peculiarities of future teacher’s training at the higher educational establishment. Medychna osvita – Medical Education, 1(86), 11-15. DOI: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.1.10985

Herbart, J.F. (1964). Umriß pädagogischer Vorlesungen Beigef. Werk Rede bei Eröffnung der Vorlesungen über Pädagogik [u.a.]. Besorgt von J. Esterhues. Paderborn: Verlag Schöningh.

Rein, W. (1923). Bildende Kunst und Schule. Eine Studie zur Innenseite der Schulreform. Langensalza Verlag.

Rein, W. (1888). Das erste Schuljahr: ein theoretisch-praktischer Lehrgang für Lehrer und Lehrerinnen sowie zum Gebrauch in Seminarien. Dresden: Bleyl & Kaemmerer.

Stoy, K.V. (1881). Schulordnung für die Seminarschule zu Jena. Jena: Druck von A. Neuenhahn.

Vincze, B. (2008). Die Wirkung des Herbartianismus in den Lehrwerken des 468 ungarischen Gymnasiums zur Jahrhundertwende. J. Hopfner, A. Németh. Pädagogische und kulturelle Strömungen in der k. u. k. Monarchie. (B. 2). Frankfurt am Main: Peter Lang.

Willmann, O. (1968). Sämtliche Werke. Hrsg. von H. Bitterlich-Willmann. (Bd. 1. (1857–1868)). Aalen: Scientia Verlag.

Ziller, T. (1901). Einleitung in die allgemeine Päda­gogik Verfasserang. von Tuiskon Ziller, Vorlesunden über Allgemeine Pädagogik. Leipzig: Verlag Teubner.

Ziller, T. (1876). Materialien zur speziellen Pädagogik. Dresden: Bley & Dämmerer.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-05

Як цитувати

Федчишин, Н. О., Кліщ, Г. І., & Гнатишин, С. І. (2023). ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛЯ: МОДЕЛЬ ГЕРБАРТІАНСТВА. Медична освіта, (3), 112–120. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.3.14277

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ