ЯКІСТЬ ПІДГОТОВКИ ЕЛЕКТРОННИХ НАВЧАЛЬНИХ КУРСІВ НА КАФЕДРІ МЕДИЧНОЇ ТА ФАРМАЦЕВТИЧНОЇ ХІМІЇ БУКОВИНСЬКОГО ДЕРЖАВНОГО МЕДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.4.14242Ключові слова:
електронний навчальний курс, якість електронного навчального контенту, відеолекції, студентиАнотація
Анотація. Думка здобувачів освіти щодо якості освітніх послуг є не лише ефективним інструментом моніторингу якості надання освітніх послуг, а й обов’язковою умовою дотримання європейських стандартів забезпечення якості вищої освіти.
Мета дослідження – зʼясувати думку замовника освітніх послуг щодо ступеня належної підготовки інформаційного забезпечення електронних навчальних курсів із хімічних дисциплін, які входять у структуру етапів 1 та 2 Єдиного державного кваліфікаційного іспиту, а також щодо форм організації навчального процесу для студентів фармацевтичного факультету Буковинського державного медичного університету.
Упродовж осіннього семестру 2023–2024 н. р. на кафедрі медичної та фармацевтичної хімії було проведено анонімне анкетування студентів 3–5 курсів фармацевтичного факультету. За основу використано анкету Л. Б. Романюк, яка була модифікована авторами статті. Анкета охоплює 11 питань щодо якості підготовлених викладачами кафедри інформаційних матеріалів, частоти їх використання студентами при підготовці до занять, а також форм організації навчального процесу (онлайн-лекції в синхронному режимі та відеолекції й відеоконсультації в асинхронному режимі). До дослідження залучено 174 респонденти, з них 95 (100 %) студентів денної форми навчання (ДФН) та 79 (100 %) студентів заочної форми навчання (ЗФН), яким було запропоновано дати відповіді на ряд запитань щодо якості інформаційного забезпечення з аналітичної, органічної, фармацевтичної, фізичної та колоїдної хімії. Студенти користуються навчальними матеріалами в електронному форматі. На платформі Moodle розміщені силабуси, тематичні плани лекцій та практичних занять, авторські посібники, відеозаписи лекцій, презентації лекцій, методичні матеріали для практичних занять та самостійної роботи студентів, бази тестових питань на кожне практичне заняття у тренувальному та контрольних режимах, відео виконання практичних робіт, а також виокремлена база тестових питань із буклетів ЄДКІ (етапи 1 та 2) попередніх років.
Серед опитаних задоволені в цілому якістю навчальних матеріалів із хімічних дисциплін 166 (95,8 % – ДФН та 96,2 % – ЗФН) студентів, що свідчить про відповідність матеріалів запитам здобувачів освіти. При цьому 22 (23,2 %) денники та 65 (82,3 %) заочників, окрім електронних навчальних курсів університету, використовують додатково й інші Web-сторінки, що свідчить про потребу вдосконалення висвітлених курсів. 162 (93,1 %) опитані вважають, що запропонована кількість лекцій, які читаються он-лайн у синхронному режимі, є достатньою. При цьому 83 (47,7 %) студенти постійно користуються презентаціями лекцій для підготовки до занять та 76 (43,7 %) опитаних використовують презентації лекцій лише іноді. 141 (76,8 % – ДФН та 86,1 % – ЗФН) респондент вважає, що відеолекції полегшують підготовку до занять, а 72 (39,1 %) опитані використовують відеолекції з інших Web-ресурсів лише у випадку їх відсутності на електронному навчальному курсі в Moodle. На думку 158 (90,8 % – ДФН та 88,6 % – ЗФН) студентів, необхідно більше часу витрачати на практичних заняттях на підготовку до ЄДКІ. До того ж наявність виставлених у поточному році на платформі Moodle відеоконсультацій щодо підготовки до інтегрованого тестового іспиту полегшить, на думку 75 (78 %) денників та 74 (93,7 %) заочників, підготовку до іспиту. Для опитаних при виборі найкомфортніше сформованого навчального курсу важливою є наявність: тестів із коментарями викладачів для підготовки до ЄДКІ (47,7 % усіх опитаних), презентацій лекцій (38,5 %), відеолекцій (25,9 %) та відео експериментальної частини практичних занять (18,4 %) хорошої якості, про що, власне, зазначали респонденти в анкетах.
Більш як 95 % опитаних студентів 3–5 курсів фармацевтичного факультету Буковинського державного медичного університету в цілому позитивно оцінюють якість навчального контенту з хімічних дисциплін, які входять у структуру ЄДКІ, підготовленого викладачами кафедри медичної та фармацевтичної хімії. Наявність в електронних навчальних курсах відеолекцій схвалюють понад 80 % студентів, та 85 % опитаних задоволені оприлюдненими відеоконсультаціями для підготовки до ЄДКІ. Близько 90 % здобувачів освіти воліють більше часу на практичних заняттях займатися підготовкою до ЄДКІ та 48 % бажають розглядати тести з обов’язковим їх трактуванням викладачами. Окреслені в дослідженні висновки дають змогу викладачам коригувати якість навчального контенту студентів та обґрунтовано здійснювати заходи в короткостроковій перспективі.
Посилання
Babin, I.I. (2011). Zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity: yevropeiskyi, natsionalnyi ta instytutsiinyi rivni [Quality assurance of higher education: European, national and institutional levels]. Nauka i osvita – Science and Education, 1, 7-13 [in Ukrainian].
Nikolaievskyi, V.M. Sotsiolohichna osvita v Ukraini: kryterii ta osvitni stratehii dosiahnennia yakosti [Sociological education in Ukraine: criteria and educational strategies for achieving quality]. Retrieved from: http://www.sociology.kharkov.ua/docs/chten 01/nick.doc [in Ukrainian].
Nikulina, O. Zakhyst prav studentiv v Ukraini: keis KNUprotest [Protection of students' rights in Ukraine: the case of KNUprotest]. Retrieved from: http://www.kas.de/wf/doc/kas_49848-1522-13-30.pdf?170911150030 [in Ukrainian].
Moroz, V.M., Sadkovyi, V.P., Babaiev, V.M., & Moroz, S.A. (2018). Onlain opytuvannia studentiv u systemi zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity [Online survey of students in the higher education quality assurance system]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia – Information Technologies and Learning Tools, 68(6), 249 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v68i6.2415
Romaniuk, L.B. (2023). Analiz yakosti navchalnoho protsesu na kafedri mikrobiolohii, virusolohii ta imunolohii Ternopilskoho natsionalnoho medychnoho universytetu imeni I.Ya. Horbachevskoho MOZ Ukrainy v umovakh dystantsiinoho navchannia [Analysis of the quality of the educational process at the Department of Microbiology, Virology and Immunology of I. Horbachevskii Ternopil National Medical University of the Ministry of Health of Ukraine in distance learning conditions]. Medychna osvita – Medical Education, 2, 68-73 [in Ukrainian].
Fedchyshyn, N.O., Shulhai A.-M.A., & Krytskyi, T.I. (2022). Didzhytalizatsiia v osviti: sohodennia ta perspektyvy [Digitization in education: present and prospects]. Medychna osvita – Medical Education, 2, 5-11. DOI 10.11603/m.2414-5998.2022.2.13263.
Saukh, P.Iu., Nabok, M.V., Kizilov, O.I., & Kuzina, I.I. (2021). Yakist vyshchoi osvity v Ukraini ochyma studentiv [The quality of higher education in Ukraine through the eyes of students]. Visnyk NAPN Ukrainy – Herald of NAES of Ukraine, 3(2), 13-19 [in Ukrainian].
Nowak, S. (1977). Methodology of Sociological Research. Nether-lands: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-010-1117-4
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Медична освіта
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.