СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНА АДАПТАЦІЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПОЛТАВСЬКОГО ДЕРЖАВНОГО МЕДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Автор(и)

  • Н. М. Іленко Полтавський державний медичний університет https://orcid.org/0000-0001-7293-0432
  • О. М. Бойченко Полтавський державний медичний університет
  • Н. В. Іленко-Лобач Полтавський державний медичний університет https://orcid.org/0000-0001-9213-9883

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.2.14012

Ключові слова:

соціально-психологічна адаптація, здобувачі освіти

Анотація

Анотація. Соціально-психологічна адаптація – це процес подолання проблемних ситуацій особистістю, в ході якого вона використовує набуті на попередніх етапах свого розвитку навички соціалізації, що дозволяє їй взаємодіяти з групою без внутрішніх або зовнішніх конфліктів, продуктивно виконувати провідну діяльність, виправдовувати рольові очікування і, при цьому, самостверджуватись, задовольняти свої основні потреби. Життя людини тісно пов’язане з її професійною діяльністю, тому немає нічого більш важливого, аніж правильний вибір життєвого шляху та майбутньої діяльності. Для реалізації кожної людини, як соціального елементу, необхідно знайти своє місце в соціумі, що в подальшому дозволить реалізувати себе повною мірою, відчути радість від праці, яку виконуєш.

Процес адаптації особистості здобувачів до освітнього процесу в умовах воєнного стану – довгий і складний, а часом навіть дуже проблематичний. Він характеризується повною відмовою від звичного способу життя та входженням у нове невідоме доросле життя, в якому необхідно думати не тільки про навчання, а й про те, як вижити під час війни, убезпечити себе та своїх рідних, допомогти армії та країні.

Сьогодні колектив кафедри терапевтичної стоматології ПДМУ працює в офлайн-, змішаному та онлайн-режимі (на платформі Zoom). Змішана форма навчання складається з трьох ключових компонентів, таких, як: лекції, практичні заняття та безпосереднє спілкування викладача зі здобувачами (індивідуальна робота). Наразі лекційний матеріал представлений у формі презентацій та коротких конспектів усіх лекцій на сайті кафедри. Що ж до практичних занять, то тут також є зміни: передусім викладачі приділяють час психолого-педагогічній підтримці студентів, адже військові дії, повітряні тривоги та перманентний тривожний стан перешкоджають відчуттю «базової безпеки», необхідної для ґрунтовного засвоєння навчального матеріалу. За сприятливих умов (відсутність повітряних тривог та відключень електроенергії) значно збільшується час на опанування практичних навичок (робота з пацієнтами), щоб компенсувати недоліки виключно дистанційного навчання на початку війни. Викладачі кафедри індивідуально підходять до оцінювання кожного студента, адже сьогодні вони можуть готуватися до заняття в умовах тривалої відсутності світла, Інтернету, мобільного зв’язку.

Успішна соціально-психологічна адаптація до освітнього процесу в умовах воєнного стану забезпечує подальший розвиток здобувача освіти як особистості та майбутнього професіонала. Від того, наскільки швидко та ефективно здобувачі освіти подолають перешкоди в ході оволодіння професійними компетенціями, залежить, як вони реалізують свої здібності у сфері професійної діяльності та поза нею. В подальшому розвитку проблеми соціально-психологічної адаптації здобувачів планується розробити шляхи вирішення та вдосконалення методичних напрацювань, що надасть можливість кращого сприйняття ситуації в даний час.

Посилання

Kasʹkov, I.V. (2020). Teoretychni aspekty formuvannya stresostiykosti studentiv VNZ do nehatyvnykh chynnykiv navkolyshnʹoho seredovyshcha [Theoretical aspects of the formation of stress resistance of university students to negative environmental factors]. Visnyk Natsionalʹnoho universytetu oborony Ukrayiny – Bulletin of the National University, 1(54), 104-110 [in Ukrainian].

Levchenko, M., Fedenʹko, S., & Forostyan, F. (2022). Osoblyvosti sotsialʹnoyi adaptatsiyi zdobuvachiv vyshchoyi osvity do osvitnʹoho protsesu v umovakh voyennoho stanu [Peculiarities of social adaptation of students of higher education to the educational process in the conditions of martial law]. Aktualʹni pytannya humanitarnykh nauk – Current issues of humanitarian sciences, 52(2), 185-192 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/52-2-28

Pshuk, N.H., & Kaminsʹka, A.O. (2014). Deyaki indyvidualʹno-psykholohichni predyktory formuvannya profesiynoyi dezadaptatsiyi likariv khirurhichnoho ta terapevtychnoho profilyu [Some individual psychological predictors of the formation of professional maladjustment of surgical and therapeutic doctors]. Ukrayinsʹkyy visnyk psykhonevrolohiyi – Ukrainian Bulletin of Psychoneurology, 22, 1(78), 84-87 [in Ukrainian].

Labrague, LJ. (2021). Psychological resilience, coping behaviours and social support among health care workers during the COVID-19 pandemic: A systematic review of quantitative studies. J. Nurs. Manag., 29(7), 1893-1905. DOI 10.1111/jonm.13336. DOI: https://doi.org/10.1111/jonm.13336

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-12

Як цитувати

Іленко, Н. М., Бойченко, О. М., & Іленко-Лобач, Н. В. (2023). СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНА АДАПТАЦІЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПОЛТАВСЬКОГО ДЕРЖАВНОГО МЕДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ. Медична освіта, (2), 31–36. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.2.14012

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ