ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

  • Р. М. Горбатюк Тернопільський національний педагогічний університет імені В. Гнатюка https://orcid.org/0000-0002-1497-1866
  • І. Р. Волч Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • Г. І. Михайлишин Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0001-7038-057X
  • В. В. Буката Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0001-9638-1052

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.2.14010

Ключові слова:

дистанційне навчання, вища медична освіта, освітньо-інформаційне середовище, майбутні фахівці медичного профілю, професійна діяльність, самостійна робота, якість навчання

Анотація

Анотація. Стрімкий розвиток суспільства та інтенсифікація інноваційних процесів у системі освіті України передбачають суттєву реорганізацію сучасної вищої медичної освіти, переосмислення цінностей, цілей і засобів діяльності й відхід від традиційної парадигми навчання. Виникає гостра потреба в її модернізації, яка б забезпечила підготовку сучасних лікарів на високому професійному рівні, а також зміну структури і технології такої підготовки. З огляду на це відбуваються переорієнтація освітнього процесу та впровадження компетентнісного підходу під час підготовки майбутніх фахівців медичного профілю.

В умовах пандемії коронавірусної інфекції освітній процес набув принципово іншого характеру, а дистанційне навчання стало єдиною оптимальною формою роботи як для педагогічних працівників, так і для здобувачів вищої освіти. Така форма навчання забезпечила безперервність освіти і дозволила вийти на якісно новий рівень надання освітніх послуг.

Останнім часом усе більше закладів освіти України спрямовують свою організаційну діяльність на формування такого освітнього середовища, умови якого могли б забезпечувати ефективну діяльність суб’єктів навчання і максимально сприяти підвищенню якості навчання та викладання. У статті обґрунтовано організацію освітнього процесу в Тернопільському національному медичному університеті імені І. Я. Горбачевського МОЗ України на прикладі кафедри мікробіології, вірусології та імунології, а також розглянуто структурні компоненти освітньо-інформаційного середовища. Показано значення самостійної роботи як основи освітнього процесу під час дистанційного навчання. Виділено основні переваги та недоліки такої форми навчання й окреслено перспективи подальшого розвитку медичної освіти з урахуванням специфіки галузі охорони здоров’я та викликів, які ставить перед лікарем його професійна діяльність.

Посилання

Bihunyak, T.V. (2022). Osoblyvosti dystantsiynoho navchannya na kafedri patolohichnoyi fiziolohiyi Ternopilskoho natsionalnoho medychnoho universytetu imeni I.Ya. Horbachevskoho MOZ Ukrayiny (analiz rezultativ anketuvannya studentiv) [Peculiarities of distance learning at the Department of Pathological Physiology of I. Ya. Horbachevsky Ternopil National Medical University, Ministry of Health of Ukraine (analysis of student questionnaire results)]. Medychna osvita – Medical Education, 3, 16-22 [in Ukrainian]. DOI 10.11603/m.2414-5998.2022.3.13228.

Volch, I.R., & Mykhaylyshyn, H.I. (2022). Formuvannya profesiynykh kompetentsiy u studentiv medychnykh zakladiv vyshchoyi osvity v umovakh dystantsiynoho navchannya [Formation of professional competencies in students of medical institutions of higher education in conditions of distance learning]. L.S. Babinets (Ed.). Kompetentnisni pidkhody u pidhotovtsi kadriv za spetsialnistyu «Zahalna praktyka – simeyna medytsyna» – Competency approaches in the training of personnel in the specialty “General practice – family medicine” [in Ukrainian].

Horbatyuk, R. (2017). Formuvannya informatsiyno- komunikatsiynoyi kompetentsiyi maybutnikh pedahohichnykh fakhivtsiv [Formation of information and communication competence of future pedagogical specialists]. Visnyk Natsionalnoyi akademiyi Derzhavnoyi prykordonnoyi sluzhby Ukrayiny. Seriya «Pedahohika» – Bulletin of the National Academy of the State Border Service of Ukraine. “Pedagogy” series, 1 [in Ukrainian].

Dymar, N.M., Soyka, L.D., & Shevchuk, A.M. (2021). Formuvannya profesiynykh kompetentnostey fakhivtsiv medychnykh spetsialnostey v umovakh dystantsiynoho navchannya [Formation of professional competencies of specialists in medical specialties in conditions of distance learning]. Innovatsiyna pedahohika – Innovative Pedagogy, 39, 139-142 [in Ukrainian].

Kozlova, Y., Tryasak, N., & Lyalina, A. (2021). Znachennya kompetentnostey studenta medychnoho vyshchoho zakladu osvity u naukovo-osvitnʹomu protsesi z dystsypliny «Patofiziolohiya» [The importance of the competencies of a student of a medical higher education institution in the scientific and educational process in the discipline “Pathophysiology”]. Medychna osvita – Medical Education, 2, 87-93 [in Ukrainian].

Polozhennia pro dystantsiine navchannia u Ternopilskomu natsionalnomu medychnomu universyteti imeni I.Ya. Horbachevskoho Ministerstva okhorony zdorovia Ukrainy [Regulations on distance learning at I. Horbachevsky Ternopil National Medical University]. Nakaz vid 31.08.2020 r. № 331 – Order dated 31.08.2020 No. 331 [in Ukrainian].

Samoylenko, T.I., Kozlova, L.B., & Kravchenko, O.P. (2020). Formuvannya samoosvitnoyi kompetentnosti u studentiv-medykiv [Formation of self-educational competence in medical students]. Naukovyy chasopys Natsionalʹnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova. Seriya 5 «Pedahohichni nauky: realiyi ta perspektyvy» – Scientific journal of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov. Series 5 “Pedagogical sciences: realities and prospects”, 75(1), 176-179 [in Ukrainian].

Khomenko, K.P. (2017). Formuvannya profesiynoyi kompetentnosti maybutnikh likariv v universytetakh Polʹshchi (1990–2015) [Formation of professional competence of future doctors in Polish universities (1990–2015)]. Candidateʼs thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Shevchuk, H.Y. (2021). Dystantsiyne navchannya u vyshchiy shkoli: perevahy, nedoliky, perspektyvy [Distance learning in higher education: advantages, disadvantages, prospects]. Naukovyy chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova. Seriya 5 «Pedahohichni nauky: realiyi ta perspektyvy» – Scientific journal of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov. Series 5 “Pedagogical sciences: realities and prospects”, 79(2), 205-209 [in Ukrainian].

Herasymenko, О., Polesova, Т., Gerasymenko, V., & Kukhareva, N. (2022). Distance education in the professional training of future doctors: pro et contra. TRAUMA, 5, 38-40. DOI 10.22141/1608-1706.5.22.2021.244466.

Fawns, T., Jones, D., & Aitken, G. (2020). Challenging assumptions about “moving online” in response to COVID-19, and some practical advice. MedEdPublish, 9, 83. DOI 10.15694/ mep.2020.000083.1.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-12

Як цитувати

Горбатюк, Р. М., Волч, І. Р., Михайлишин, Г. І., & Буката, В. В. (2023). ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ. Медична освіта, (2), 18–24. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.2.14010

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ