ПЕРІОДИЗАЦІЯ РОЗВИТКУ ДИДАКТИЧНИХ СИСТЕМ

Автор(и)

  • А. В. Вихрущ Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-4177-4614

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.2.14009

Ключові слова:

дидактика, періодизація, дидактична культура, система, розвиток

Анотація

Анотація. У статті розглядаються актуальні питання розвитку дидактичних систем. Виокремлено труднощі, властиві сучасній дидактиці: недостатня кількість хрестоматій відповідного спрямування, монографій, присвячених історії вітчизняної дидактики, аналітичної оцінки переваг і недоліків інтегрального мислення, методології розумового виховання, педагогічної персонології, дидактики вищої школи. Схарактеризовано сім періодів розвитку дидактики (етнодидактика, релігійна дидактика, філософська, університетська, педагогічно-психологічна, інформаційна, інтегральна дидактика). У процесі періодизації виокремлено регіональний, державний, полідержавний (наприклад, європейський, світовий) рівень. За прикладом ятрогенії, підкреслена необхідність аналізу такого явища, як дидактогенія, що зумовлено низьким рівнем дидактичної культури. З кожним роком збільшується необхідність нового покоління підручників з дидактики, автори яких зможуть вийти на рівень закономірностей розумового виховання на різних етапах особистісного розвитку, врахують досягнення попередників і досвід інших країн, запропонують якісно нові підходи до структурних, функціональних, теоретичних моделей, засад самовдосконалення, педевтології, теоретичних основ навчання й учіння.

Посилання

Vykhrushch, A.V., & Danik, N.A. (2023). Metody navchannia v systemi dydaktychnoi kultury Halychyny pochatku XX stolittia [Teaching methods in the didactic culture system of Galicia at the beginning of the 20th century]. Medychna osvita – Medical Education, 1, 132-139 [in Ukrainian].

Vykhrushch, V.O. (2001). Rozvytok teoretyko-kontseptualnykh osnov vitchyznianoi dydaktyky (druha polovyna XIX – pochatok XX stolittia) [Development of the theoretical and conceptual foundations of domestic didactics (second half of the 19th – beginning of the 20th century)]. Doctorʼs thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Honcharenko, S.U. (2010). Pedahohichni doslidzhennia: metodolohichni porady molodym naukovtsiam [Pedagogical research: Methodological advice to young scientists]. Kyiv; Vinnytsia: TOV firma «Planer» [in Ukrainian].

Hupan, N.M. (2002). Ukrainska istoriohrafiia istorii pedahohiky [Ukrainian historiography of the history of pedagogy]. Kyiv: A.P.N. [in Ukrainian].

Kushniruk, S.A. (2019). Rozvytok katehoriino-poniattievoho aparatu dydaktyky u pedahohichnii nautsi Ukrainy (20–90-ti rr. XX st.) [The development of the categorical and conceptual apparatus of didactics in the pedagogical science of Ukraine (the 20s–90s of the 20th century)]. Doctorʼs thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Kurylo, V.S., & Khrykov, Ye.M. (Ed.). (2013). Metodolohichni zasady pedahohichnoho doslidzhennia [Methodological principles of pedagogical research]. Luhansk: Vyd-vo DZ «LNU imeni Tarasa Shevchenka» [in Ukrainian].

Haidei, V.O., & Mikhno, O.P. (2019). Metod proiektiv v ukrainskii shkoli 1920–1930-kh rokiv [Project method in the Ukrainian school of the 1920s-1930s]. Vinnytsia: Vydavets FOP Kushnir Yu.V. [in Ukrainian].

Vykhrushch, A.V., & Stefanyshyn, K.L. (Ed.). (2022). Profesiina linhvodydaktyka v konteksti osobystisnoi paradyhmy [Professional language didactics in the context of the personal paradigm]. Ternopil: TNMU [in Ukrainian].

(1977). Slovnyk inshomovnykh sliv [Dictionary of foreign words] [in Ukrainian].

Slovnyk ukrainskoi movy [Dictionary of the Ukrainian language]. Retrieved from: http://sum.in.ua/ [in Ukrainian].

Sokol, M.O. (2016). Periodyzatsiia poniatiinoho aparatu v istorii rozvytku pedahohichnoi nauky [Periodization of the conceptual apparatus in the history of the development of pedagogical science]. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Pedahohichni nauky – Herald of Cherkasy Unіversity. Pedagogical sciences, 18, 114-120 [in Ukrainian].

Sokol, M.O. (2018). Systema pedahohichnykh poniat v istorii rozvytku pedahohichnoi nauky (XIX–XX st.) [The system of pedagogical concepts in the history of the development of pedagogical science (XIX–XX centuries]. Doctorʼs thesis. Drohobych [in Ukrainian].

Sukhomlynska, O.V. Istoryko-pedahohichnyiprotses v Ukraini: rehionalnyi vymir [Historical and pedagogical process in Ukraine: regional dimension]. Retrieved from: https://lib.iitta.gov.ua/9012/1/ [in Ukrainian].

Sukhomlynska, O.V. (2003). Istoryko-pedahohichnyi protses: novi pidkhody do zahalnykh problem [Historical-pedagogical process: new approaches to common problems]. Kyiv: APN [in Ukrainian].

Sukhomlynska, O.V. (2002). Periodyzatsiia pedahohichnoi dumky v Ukraini: kroky do novoho vymiru [Periodization of pedagogical thought in Ukraine: steps to a new dimension]. Zbirnyk naukovykh prats do 10-richchia APN Ukrainy – Collection of scientific papers for the 10th anniversary of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. (Part 1). Kharkiv: OVS [in Ukrainian].

Khrykov, Ye.M. (2018). Metodolohiia pedahohichnoho doslidzhennia [Methodology of pedagogical research]. Kharkiv [in Ukrainian].

Shapar, V.B. (2007). Suchasnyi tlumachnyi psykholohichnyi slovnyk [Modern explanatory psychological dictionary]. Kharkiv: Prapor [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-12

Як цитувати

Вихрущ, А. В. (2023). ПЕРІОДИЗАЦІЯ РОЗВИТКУ ДИДАКТИЧНИХ СИСТЕМ. Медична освіта, (2), 11–17. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.2.14009

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ