ВИКОРИСТАННЯ СТРУКТУРНО-ЛОГІЧНИХ СХЕМ ДЛЯ ОПТИМІЗАЦІЇ ВИКЛАДАННЯ ТЕМИ «ІОНІЗУЮЧІ ВИПРОМІНЮВАННЯ. ВИКОРИСТАННЯ В МЕДИЦИНІ»
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.3.13984Ключові слова:
структурно-логічні схеми, іонізуючі випромінювання, радіонукліди, методи радіотерапії, радіодіагностика, опромінення біологічних тканинАнотація
Стаття присвячена проблемі підвищення ефективності викладання матеріалу за темою «Іонізуючі випромінювання. Використання в медицині» в рамках дисципліни «Медична та біологічна фізика». Невелика кількість годин, яка виділяється на опанування зазначеної теми, накладає певні обмеження щодо масиву інформації. Для оптимізації змісту навчального матеріалу пропонується використання структурно-логічних схем. Розроблені авторами структурно-логічні схеми «Ядерні перетворення» та «Використання іонізуючих випромінювань у діагностиці та терапії» дозволяють впорядкувати та систематизувати значні обсяги інформації за вказаною темою. Студентам треба чітко розрізняти можливі джерела іонізуючого випромінювання та знати основні можливості їх застосування в терапії та діагностиці. Структурно-логічна схема «Ядерні перетворення» демонструє основні види перетворень в ядрах атомів, деталізуючи трансформації нуклонів. Наведені реакції спрощують запам’ятовування видів радіоактивних розпадів та їх рівнянь. Для порівняння властивостей випромінювань при їх взаємодії з речовиною використовується графік «Розподіл поглиненої дози іонізуючих випромінювань у біологічних тканинах». Наочне представлення відстані, на якій відбувається максимум поглинання енергії певного виду випромінювання, сприяє більш повному розумінню біологічних ефектів, що виникають у тканинах, та вибору способу опромінення відповідно до наявної патології. Структурно-логічна схема «Використання іонізуючих випромінювань у діагностиці та терапії» презентує найбільш вживані методи застосування іонізуючих випромінювань у сучасній медичній практиці. Розроблена структура дозволяє легко орієнтуватись у різноманітті діагностичних та терапевтичних методик і типах іонізуючого випромінювання, що в них використовується. Застосування структурно-логічних схем дозволяє стисло, доступно і в достатньому обсязі подати найбільш актуальні та важливі відомості, які стануть підґрунтям для подальшого вивчення студентами радіаційної медицини.
Посилання
Bohutska, K.I., Prylutskyi, Yu.I., & Skliarov, Yu.P. (2012). Vybrani lektsii z kursu «Radiatsiina biofizyka» dlia mahistriv kafedry biofizyky Navchalno-naukovoho tsentru «Instytut biolohii» Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka [Selected lectures from the course “Radiation biophysics” for masters of the Department of Biophysics of the Educational and Scientific Center “Institute of Biology” of Taras Shevchenko Kyiv National University]. Kyiv [in Ukrainian].
Metodyka vyvchennia osnovnykh polozhen yadernoi fizyky [Methodology for studying the basic principles of nuclear physics]. Metodyka navchannia fizyky v serednii shkoli – Methodology for teaching physics in secondary school. Retrieved from: https://fizmet.org/mnf/L17-1-3.htm [in Ukrainian].
Ovcharenko, O.P., Lazar, A.P., & Matiushko, R.P. (2002). Osnovy radiatsiinoi medytsyny [Basics of radiation medicine]. Odesa [in Ukrainian].
Promeneva terapiia [Radiation therapy]. Sait z pytan yadernoi bezpeky, radiatsiinoho zakhystu ta nerozpovsiudzhennia yadernoi zbroi – Site on nuclear safety, radiation protection and non-proliferation of nuclear weapons. Retrieved from: https://www.uatom.org/yaderna-ta-radiatsijna-bezpeka/promeneva-terapiya [in Ukrainian].
Bariakhtar, V.H., Dovhyi, S.O., Bozhynova, F.Ya., & Kiriukhina, O.O. (2017). Fizyka [Physics]. Kharkiv [in Ukrainian].
Ledingham, Ken W.D., Bolton, Paul R., Shikazono, Naoya, & Ma, C.-M. Charlie. (2014). Towards Laser Driven Hadron Cancer Radiotherapy: A Review of Progress. Applied Sciences, 4(3), 402-443. DOI 10.3390/app4030402. DOI: https://doi.org/10.3390/app4030402
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Медична освіта
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.