ЗАСАДНИЧІ ПРИНЦИПИ ФОРМУВАННЯ ЛІКАРЯ-СПЕЦІАЛІСТА НА ЕТАПІ ІНТЕРНАТУРИ

Автор(и)

  • Т. Б. Лазарчук Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-3357-1091
  • О. І. Криськів Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0001-7327-5951

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.1.13835

Ключові слова:

біопсихосоціальна модель здоров’я, холістичний підхід у роботі з пацієнтами, пацієнтоцентричний підхід до ведення пацієнта, емоційний розум

Анотація

Анотація. Впродовж багатьох років організація національної системи медичної освіти орієнтувалася на біомедичну модель здоров’я і концентрувалася переважно на забезпеченні нормального функціонування людського організму. Поява і розвиток в Україні сімейної медицини на засадах холістичного підходу в роботі з пацієнтом стали першим кроком на шляху трансформації медичної освіти з орієнтацією на біопсихосоціальну модель здоров’я. Метою нашого дослідження було оцінити базове розуміння інтернами дефініцій «здоров’я людини», «холістичний підхід у роботі з пацієнтами», «пацієнтоцентричний підхід до ведення пацієнта» та особистісних якостей для планування освітнього процесу в інтернатурі на валеологічних засадах. Ми опитали 76 інтернів із фаху «Внутрішні хвороби» (76 %) та 24 – із фаху «Загальна практика – сімейна медицина» (24 %); 81 % респондентів становили жінки. Аналіз отриманих даних засвідчив прихильність 41 % майбутніх спеціалістів до визначення здоров’я з медико-біологічної позиції та 38 % – з холістичної. Проте лише 43 % респондентів заявили розуміння словосполучення «холістичний підхід у роботі з пацієнтами». Впровадження пацієнтоцентричного підходу до ведення пацієнта сприятиме досягненню основної мети лікарської діяльності – збереження здоров’я людини, суспільства, нації. Проте лише 28,6 % респондентів продемонстрували розуміння цієї дефініції. Більшу обізнаність виявили майбутні лікарі загальної практики – сімейні лікарі. Реалізація пацієнтоцентричного підходу до ведення пацієнта неможлива без ефективної комунікації. Тому ми запитали майбутніх спеціалістів про важливі особистісні якості у роботі з пацієнтом. За результатами рейтинг очолили такі якості, як фаховість (100 %), вміння пояснювати (91,2 %) та відповідальність (75,3 %). Хоча комунікативність як важливу рису лікаря визнали 51,2 % респондентів, проте такі її елементи, як людяність, емпатія, чуйність, повага, тактовність, терпеливість, толерантність, турбота, посіли другорядні рейтингові щаблі. Отже, у вищій медичній освіті усе ще зберігаються сильні позиції біомедичної моделі здоров’я. Отже, імплементація валеологічних принципів у навчання майбутніх спеціалістів є необхідним завданням післядипломної медичної освіти.

Біографії авторів

Т. Б. Лазарчук, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

ResearcherID Q-4432-2016
Scopus Author ID 57215345502

О. І. Криськів, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

ResearcherID Q-6392-2016
Scopus Author ID 19535533700

Посилання

Boichuk, Yu.D. (2017). Suchasni pidkhody do rozuminnia sutnosti zdorovia liudyny ta sumizhnykh z nym poniat [Modern approaches to understanding the essence of human health and related concepts]. Zahalna teoriia zdorovia ta zdoroviazberezhennia – General theory of health and health care. Kharkiv: Vyd. Rozhko S. H [in Ukrainian].

Vasilieva, I.V., Nechushkina, O.V., & Kiriienko, S.V. (2019). Sotsialno-humanitarna skladova suchasnoyi vyshchoyi medychnoyi osvity [Social and humanitarian component of modern higher medical education]. Proceedings of the II International Scientific Conference Modernization of the educational sestem: World trends and national peculiarities. Kaunas.

Etychnyi kodeks likaria Ukrainy [Ethical Code of Doctors of Ukraine]. (27.09.2009). Retrieved from: https://ips.ligazakon.net/document/MOZ10661 [in Ukrainian].

Zhara, H.I. (2017). Struktura indyvidualnoho zdorovia liudyny z pozytsii prychynno-systemnoho pidkhodu [The structure of individual human health from the perspective of a causal and systemic approach]. Zahalna teoriia zdorovia ta zdoroviazberezhennia – General theory of health and health care. Kharkiv: Vyd. Rozhko S. H. [in Ukrainian].

Ivashchuk, L.Yu. (2017). Suchasni kontseptualni chynnyky intehralnoyi kharakterystyky zdorovya osobys¬tosti i suspilstva [Modern conceptual factors of integral characteristics of the health of the individual and society]. Zahalna teoriia zdorovia ta zdoroviazberezhennia – General theory of health and health care. Kharkiv: Vyd. Rozhko S. H. [in Ukrainian].

Myhal, A., Trambovetska, N., Yeromenko, N., Ihna¬shchuk, O., Artemenko, V., Stepurko, T., … Yeremenko, O. (2021). Kometentnistnyy pidkhid u medychniy osviti [Competency approach in medical education]. Kyiv : Maister knyh [in Ukrainian].

Leukhina, A.H., Bohdan, D.B., Borovyk, I.O., Havrysh, T.S., Haliiash, N.B., Hovardovska, O.O., … Shchud¬rova, T.S. (2022). Liudianist ta empatiia v okhoroni zdorovia [Humanity and Empathy in Health Care]. Kyiv: Maister knyh [in Ukrainian].

Nakaz MOZ Ukrainy Pro zatverdzhennia Polozhennia pro internaturu ta vtorynnu likarsku (provizorsku) spetsializatsiiu vid 22.06.2021 r. № 1254 [Order of the Ministry of Health of Ukraine On the approval of the Regulation on internship and secondary medical (pharmacy) specialization dated 22.06.2021 No. 1254]. Retrieved from: https://www.vnmu.edu.ua/downloads/pdf/polog_intern_new.pdf [in Ukrainian].

Nakaz MOZ Ukrainy Pro zatverdzhennia prymirnykh prohram pidhotovky v internaturi za spetsialnostiamy «Akusherstvo ta hinekolohiia», «Vnutrishni khvoroby»... vid 14.07.2022 r. № 1219 [Order of the Ministry of Health of Ukraine On the approval of exemplary internship training programs in the specialties “Obstetrics and Gynecology”, “Internal Diseases”... dated 14.07.2022 No. 1219]. Retrieved from: https://moz.gov.ua/article/ministry-mandates/nakaz-moz-ukraini-vid-14072022--1219-pro-zatverdzhennja-primirnih-program-pidgotovki-v-internaturi-za-specialnostjami-akusherstvo-ta-ginekologija-vnutrishni-hvorobi-ditjacha-hirurgija-epidemiologija-nevrologija [in Ukrainian].

Nakaz MOZ Ukrainy Pro zatverdzhennia prymirnykh prohram pidhotovky v internaturi za spetsialnostiamy «Anesteziolohiia ta intensyvna terapiia»; «Zahalna praktyka-simeina medytsyna»... vid 28.06.2022 r. № 1114 [Order of the Ministry of Health of Ukraine On the approval of exemplary internship training programs for the specialties “Anesthesiology and intensive care”; “General practice-family medicine”... dated 28.06.2022 No. 1114]. Retrieved from: https://moz.gov.ua/article/ministry-mandates/nakaz-moz-ukraini-vid-28062022--1114-pro-zatverdzhennja-primirnih-program-pidgotovki-v-internaturi-za-specialnostjami-anesteziologija-ta-intensivna-terapija-zagalna-praktika-simejna-medicina-dermatovenerologija [in Ukrainian].

Saienko, Yu. (2004). Sotsialnyi portret Ukrainy i modeli maibutnoho [Social portrait of Ukraine and future models]. Universum – Universum, 10-12, 4-10 [in Ukrainian].

Svintsitskyi, A.S. (2013). Zdorovia naselennia yak vazhlyvyi chynnyk derzhavotvorennia ta natsionalnoi bezpeky [Population health as an important factor in state formation and national security]. Praktykuiuchyi likar – Practitioner, 2, 7-13 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-10

Як цитувати

Лазарчук, Т. Б., & Криськів, О. І. (2023). ЗАСАДНИЧІ ПРИНЦИПИ ФОРМУВАННЯ ЛІКАРЯ-СПЕЦІАЛІСТА НА ЕТАПІ ІНТЕРНАТУРИ. Медична освіта, (1), 120–125. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.1.13835

Номер

Розділ

РЕФОРМУВАННЯ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ