ДОСВІД ВПРОВАДЖЕННЯ СИМУЛЯЦІЙНОГО МЕТОДУ НАВЧАННЯ НА КАФЕДРІ ХІРУРГІЇ ДНІПРОВСЬКОГО ДЕРЖАВНОГО МЕДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.1.13826

Ключові слова:

методи навчання, симуляція, алгоритм, групи крові, оціночні листи, практичні навички

Анотація

Анотація. Застосування медичної симуляції у навчанні студентів пов’язане з розвитком науково-технічного прогресу, коли сучасні комп’ютерні технології дозволили створити віртуальні тренажери. Тренінг на роботах-симуляторах пацієнта дозволяє оцінити вихідний рівень засвоєння практичних навичок та значно підвищити їх якість у процесі навчання.

Мета роботи – набуття досвіду застосування симуляційного навчання в умовах навчально-тренувального центру симуляційної медицини для відпрацювання практичної навички, а саме визначення групи крові системи АВО та резус-фактора за допомогою цоліклонів анти-А, анти-В та анти-D під час викладання дисципліни «Загальна хірургія».

Формування практичних навичок здійснювались у тісній співпраці з навчально-тренувальним центром симуляційної медицини Дніпровського державного медичного університету із використанням симуляційних засобів навчання у 2020–2022 рр. У дослідженні взяли участь 300 студентів третього курсу медичного факультету, з них 210 жінок, 90 чоловіків у віці 20–21 року. Студенти були розділені на дві групи. Основна група (ОГ) – 150 чоловік, які проходили відпрацювання практичної навички в умовах навчально-тренувального центру симуляційної медицини. Група порівняння (ГП) 150 чоловік проходили онлайн-курс симуляційного навчання в системі MOODLE. Досвід застосування симуляційної методики навчання студентів можливо загалом оцінити як позитивний: 60 % студентів ГП висловили бажання практичні навички опановувати в симуляційному центрі. Дистанційний формат викладання далеко не завжди сприяє досягненню поставленої мети засвоєння практичних навичок. Результативність вивчення розділу – визначення групи крові – була вищою на 7–8 % у студентів ОГ, які засвоювали практичні навички в симуляційному центрі, ніж у ГП (р<0,01), які навчалися дистанційно в системі MOODLE. Методика використання імітатору цільної крові й імітатору цоліклонів анти-А, анти-В та анти-D дозволяє багаторазово відтворювати процес за рахунок безпеки і простоти, виключає труднощі щодо застосування, зберігання біологічної сировини та значно підвищує економічність процедури.

Перспективи подальших досліджень передбачають впровадження в навчання зі студентами методик, які забезпечують безпечні та реалістичні умови для роботи з біологічними рідинами. Застосування практичної навички з визначення груп крові за допомогою імітатору цільної крові й імітатору цоліклонів анти-А, анти-В та анти-D дозволить молодим лікарям-хірургам уникати технічних помилок під час проведення гемотрансфузій.

Посилання

Boychuk, T.M., Gerush, I.V., Khodorovskyi, V.M., Koloskova O.K., & Marusyk, U.I. (2018). Efektyvnist symulyatsiynykh stsenariyiv v optymizatsiyi praktychnoyi pidhotovky studentiv u zakladi vyshchoyi medychnoyi osvity Ukrayiny [The effectiveness of simulation scenarios in optimizing the practical training of students in the institution of higher medical education of Ukraine]. Medychna osvita – Medical Education, 2, 50-55 [in Ukrainian].

Kovalchuk, N.Ye. (2020). Dosvid vykladannya navchal¬noyi dystsypliny «Histolohiya, tsytolohiya ta embriolohiya» dlya studentiv-pershokursnykiv: problemy, realiyi ta shlyakhy vdoskonalennya [Experience of teaching the academic discipline “Histology, cytology and embryology” for first-year students: problems, realities and ways of improvement]. Visnyk problem biolohiyi i medytsyny – Herald of Problems of Biology and Medicine, 3(157), 184-187 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.29254/2077-4214-2020-3-157-184-187

Husarchuk, A.H., Ilashchuk, T.O., Smandych, V.S., & Vasiuk, V.L. (2021). Ohlyad symulyatsiynykh metodiv navchannya, yaki zastosovuyutʹsya v klinichniy pidhotovtsi maybutnikh likariv [Review of simulation training methods used in the clinical training of future doctors]. Medychna symulyatsiya – pohlyad u maybutnye (vprovadzhennya innovatsiynykh tekhnolohiy u vyshchu medychnu osvitu Ukrayiny) – Medical simulation – a look into the future (introduction of innovative technologies into higher medical education of Ukraine). Chernivtsi: BDMU [in Ukrainian].

Liashchenko, P.V., Kryshen, V.P., Trofimov, M.V., Barannyk, S.I., Muntian, S.O., Huzenko, B.V., ... Shev¬tsova, K.V. (2017). Pat. 122205 Ukraina, MPK GO9B 23/28 (2006.001). Sposib vyznachennya hrupy krovi za systemoyu ABO [Pat. 122205 Ukraine, MPK GO9B 23/28 (2006.001).The method of determining the blood group according to the ABO system] [in Ukrainian].

Fira, D.B. (2017). Symulyatsiyne navchannya studentiv yak odyn iz perspektyvnykh metodiv formuvannya ta vdoskonalennya profesiynykh khirurhichnykh navychok u maybutnikh likariv [Simulation training of students as one of the promising methods of formation and improvement of professional surgical skills of future doctors]. Medychna osvita – Medical Education, 4, 58-61 [in Ukrainian].

Lamé, G., & Dixon-Woods, M. (2020). Using clinical simulation to study how to improve quality and safety in healthcare. BMJ Simulation and Technology Enhanced Learning, 6, 87-94. DOI: https://doi.org/10.1136/bmjstel-2018-000370

Miller, G.E. (2015). The Assessment of Clinical Skills/competence/performance Academic Medicine: Journal of the Association of American Medical Colleges, 65(9), 63-67. DOI: https://doi.org/10.1097/00001888-199009000-00045

Stocker, M., Laine, K., & Ulmer, F. (2017). Use of simulation-based medical training in Swiss pediatric hospitals: a national survey. BMC Med. Educ., 17, 104. DOI 10.1186/s12909- 017-0940-1. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-017-0940-1

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-10

Як цитувати

Корпусенко, І. В., Гузенко, Б. В., & Нор, Н. М. (2023). ДОСВІД ВПРОВАДЖЕННЯ СИМУЛЯЦІЙНОГО МЕТОДУ НАВЧАННЯ НА КАФЕДРІ ХІРУРГІЇ ДНІПРОВСЬКОГО ДЕРЖАВНОГО МЕДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ. Медична освіта, (1), 48–53. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.1.13826

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ