ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ ЦЕНТРУ ПРОТИДІЇ ДИСКРИМІНАЦІЇ ТА ДОМАГАННЯМ ТЕРНОПІЛЬСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО МЕДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ І. Я. ГОРБАЧЕВСЬКОГО МОЗ УКРАЇНИ З ІНОЗЕМНИМИ СТУДЕНТАМИ

Автор(и)

  • Т. І. П’ятковський Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0003-1240-1680
  • О. В. Покришко Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0001-9640-0786
  • П. Р. Сельський Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0001-9778-2499

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.1.13535

Ключові слова:

іноземні студенти, протидія дискримінації та домаганням, вища освіта в Україні

Анотація

Abstract. The growing number of foreign students and their countries of origin creates new challenges to universities. I. Horbachevsky Ternopil Medical National University is committed to creating and maintaining an educational, working, and living environment free from discrimination and harassment. Initially, the English classes for teachers were organized. Later, the position of deputy dean of the Faculty of Medicine for the education of foreign students was introduced. After the creation of the Dean’s Office of International Students’ Faculty, the number of foreign students increased. At the request of the legislation, the University established the Committee for Prevention and Response to Sexual Harassment at TNMU, the Committee for Prevention and Response to Discrimination at TNMU, and the Committee for Review of Bullying Cases at TNMU. The article also highlights the process of creating of the Center for the Prevention of Discrimination and Harassment and its work at I. Horbachevsky Ternopil National Medical University and describes cases of abuse by students with an attempt to use the center for their own purposes or to take revenge on teachers.

Біографії авторів

Т. І. П’ятковський, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

ResearcherID ABB-3171-2021
Scopus Author ID 56990029700

О. В. Покришко, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

ResearcherID B-5589-2016
Scopus Author ID 25958306000

Посилання

Sheehan, K.H., Sheehan, D.V., White, K., Leibo¬witz, A., & Baldwin, D.C. (1990). A pilot study of medical student’abuse’: student perceptions of mistreatment and misconduct in medical school. JAMA, 263(4), 533-537.

Butcher, A., & McGrath, T. (2004). International students in New Zealand: Needs and responses. International Education Journal, 5(4), 540-551.

Stratton, T.D., McLaughlin, M.A., Witte, F.M., Fosson, S.E., & Nora, L.M. (2005). Does students’ exposure to gender discrimination and sexual harassment in medical school affect specialty choice and residency program selection? Academic Medicine, 80(4), 400-408.

Egege, S., & Kutieleh, S. (2004). Critical Thinking: Teaching Foreign Notions to Foreign Students. International Education Journal, 4(4), 75-85.

Frank, E., Carrera, J.S., Stratton, T., Bickel, J., & Nora, L.M. (2006). Experiences of belittlement and harassment and their correlates among medical students in the United States: longitudinal survey. BMJ, 333(7570), 682.

Grayson, J.P. (2008). The experiences and outcomes of domestic and international students at four Canadian universities. Higher Education Research and Development, 27(3), 215-230.

Fnais, N., Soobiah, C., Chen, M.H., Lillie, E., Perrier, L., Tashkhandi, M., ... Tricco, A.C. (2014). Harassment and discri-mination in medical training: a systematic review and meta-ana¬lysis. Academic Medicine, 89(5), 817-827.

Heru, A., Gagne, G., & Strong, D. (2009). Medical student mistreatment results in symptoms of posttraumatic stress. Academic Psychiatry, 33, 302-306.

Berry, J.W., Phinney, J.S., Sam, D.L., & Vedder, P. (2006). Immigrant youth: Acculturation, identity, and adap¬tation. Applied Psychology, 55(3), 303-332.

Lee, J., Kim, N., & Wu, Y. (2019). College readiness and engagement gaps between domestic and international students: Re-envisioning educational diversity and equity for global campus. Higher Education, 77, 505-523.

Machul, M., Bieniak, M., Chałdaś-Majdańska, J., Bąk, J., Chrzan-Rodak, A., Mazurek, P., ... Dobrowolska, B. (2020). Lifestyle practices, satisfaction with life and the level of perceived stress of Polish and foreign medical students studying in Poland. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(12), 4445.

Best, C.L., Smith, D.W., Raymond, J.R. Sr., Greenberg, R.S., & Crouch, R.K. (2010). Preventing and responding to complaints of sexual harassment in an academic health center: a 10-year review from the Medical University of South Carolina. Academic Medicine, 85(4), 721-727.

Wilkinson, T.J., Gill, D.J., Fitzjohn, J., Palmer, C.L., & Mulder, R.T. (2006). The impact on students of adverse experiences during medical school. Medical Teacher, 28(2), 129-135.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-10

Як цитувати

П’ятковський, Т. І., Покришко, О. В., & Сельський, П. Р. (2023). ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ ЦЕНТРУ ПРОТИДІЇ ДИСКРИМІНАЦІЇ ТА ДОМАГАННЯМ ТЕРНОПІЛЬСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО МЕДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ І. Я. ГОРБАЧЕВСЬКОГО МОЗ УКРАЇНИ З ІНОЗЕМНИМИ СТУДЕНТАМИ. Медична освіта, (1), 76–81. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.1.13535

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ