ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ: НОВІ ПРОБЛЕМИ ЧИ НОВІ МОЖЛИВОСТІ (ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ ОПИТУВАННЯ УЧАСНИКІВ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ)
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2022.2.13267Ключові слова:
дистанційне навчання, онлайн-навчання, медична освітаАнотація
Прогрес інформаційних технологій обумовив включення онлайн-навчання у вищу медичну освіту, у тому числі післядипломну. Настання пандемії коронавірусної хвороби (COVID-19) активізувало цей процес, і тому на час введення в Україні воєнного стану всі необхідні процеси вже успішно функціонували. Тим не менше, дистанційне навчання потребує подальшого вдосконалення. Перевагами дистанційного навчання є гнучкість та мобільність, недоліками – недостатня інтерактивність, можливі технічні проблеми, знижена концентрація уваги, ускладнення процесів практичного навчання тощо. Метою цього дослідження є узагальнений аналіз відповідей усіх учасників освітнього процесу щодо різних аспектів дистанційного навчання для подальшого його покращення. Ми провели анонімне добровільне онлайн-опитування за допомогою мережевого сервісу Google-форми. В онлайн-опитуванні взяв участь 221 респондент (139 студентів, 48 викладачів та 34 лікарі-курсанти). Результати було оброблено за допомогою пакета програм Statistica 12 (Statsoft, США). Віковий та статевий розподіл учасників приблизно відповідав параметрам реального життя. Технічне забезпечення онлайн-навчання 72,4 % респондентів оцінювали як добре/відмінне; 86,9 % опитаних добре/відмінно володіють комп’ютером. Актуальність тематики занять визнали хорошою/відмінною 81,0 % учасників, а обсяг (глибину) – лише 59,8 %. Професійний рівень викладачів визнають добрим/відмінним 84,6 %. Незважаючи на ці сприятливі оцінки, 59,3 % опитаних вважають, що дистанційне навчання є гіршим за традиційну очну форму, а у подальшому навчатися он-лайн хотіли би лише 33,5 % респондентів. Отримані нами дані значною мірою збігаються з результатами інших авторів. Респонденти дали сприятливу оцінку актуальності та обсягу отриманих знань, професійному рівню викладачів, технічним засобам онлайн-навчання, однак не вважають, що воно здатне повністю замінити очну форму. Провідною перевагою навчання он-лайн учасники дослідження вважають економію часу та коштів на дорогу, а головним недоліком – відсутність практики. Нестача інтерактивності та неформального спілкування виявилася менш важливою для наших учасників.
Посилання
Wang, P., Ma, T., Liu, L.B., Shang, C., An, P., & Xue, Y.X. (2021). A Comparison of the Effectiveness of Online Instructional Strategies Optimized With Smart Inter¬active Tools Versus Traditional Teaching for Postgraduate Students. Frontiers in Psychology, 12, 747719. DOI 10.3389/fpsyg.2021.747719.
Aktan, O., & Toraman, C. (2022). The relationship bet¬ween Technostress levels and job satisfaction of Teachers within the COVID-19 period. Educ. Inf. Technol. (Dordr), 18, 1-25. DOI 10.1007/s10639-022-11027-2.
Singh, H.K., Joshi, A., Malepati, R.N., Najeeb, S., Balakrishna, P., Pannerselvam, N.K., ... Ganne, P. (2021). A survey of E-learning methods in nur¬sing and medical education during COVID-19 pandemic in India. Nurse Educ. Today, 99, 104796. DOI 10.1016/j.nedt.2021.104796.
Varvara, G., Bernardi, S., Bianchi, S., Sinjari, B., & Piattelli, M. (2021). Dental Education Challenges during the COVID-19 Pandemic Period in Italy: Undergraduate Student Feedback, Future Perspectives, and the Needs of Teaching Strategies for Professional Development. Healthcare, 9, 454. DOI 10.3390/healthcare9040454.
Cheng, H.C., Lu, S.L., Yen, Y.C., Siewchaisakul, P., Yen, A.M., & Chen, S.L. (2021). Dental education changed by COVID-19: Student’s perceptions and attitudes. BMC Med. Educ., 21, 364. DOI 10.1186/s12909-021-02806-5.
Naciri, A., Radid, M., Kharbach, A., & Chemsi, G. (2021). E-learning in health professions education during the COVID-19 pandemic: a systematic review. Journal of Educational Evaluation for Health Professions, 18, 27. DOI 10.3352/jeehp.2021.18.27.
Souza, C., Mattos, L.B., Stein, A.T., Rosário, P., & Magalhães, C.R. (2018). Face-to-Face and Distance Education Modalities in the Training of Healthcare Professionals: A Quasi-Experimental Study. Frontiers in Psychology, 9, 1557. DOI 10.3389/fpsyg.2018.01557.
Dwivedi, A., Qiu, X.M., Dwivedi, S.S., Tariq, M.R., Jha, S.K., & Sigdel, D. (2021). Impact of Online Lectures on Medical Students During COVID-19 Pandemic. Journal of Research in Medical and Dental Science, 9(4), 433-437.
Li, J. (1999). A Probe into the psychological effects of teachers and students in classroom teaching. Teach Ref. Middle School Politic, 2, 14-16.
Ibrahim, N.K., Al Raddadi, R., AlDarmasi, M., Al Ghamdi, A., Gaddoury, M., AlBar, H.M., & Ramadan I.K. (2021). Medical students’ acceptance and perceptions of e-learning during the COVID-19 closure time in King Abdulaziz University, Jeddah. J. Infect. Public Health, 14, 17-23. DOI 10.1016/j.jiph.2020.11.007.
AlQhtani, A., AlSwedan, N., Almulhim, A., Aladwan, R., Alessa, Y., AlQhtani, K., ... Aldhafian, O. (2021). Online versus classroom teaching for medical students during COVID-19: measuring effectiveness and satisfaction. BMC Med. Educ., 21, 452. DOI 10.1186/s12909-021-02888-1.
Dost, S., Hossain, A., Shehab, M., Abdelwahed, A., & Al-Nusair, L. (2020). Perceptions of medical students towards online teaching during the COVID-19 pandemic: a national cross-sectional survey of 2721 UK medical students. BMJ Open, 10, e042378. DOI 10.1136/bmjopen-2020-042378.
Rasheed, R.A., Kamsin, A., & Abdullah, N.A. (2020). Challenges in the online component of blended learning: a systematic review. Comput. Educ., 144, 103791. DOI 10.1016/j.compedu.2019.103701.
Su, B. (2022). Enhancement of Online Education to the Teaching Paradigm: Taking Academic Medical Postgraduate Cultivation as an Example. Frontiers in Medicine, 9, 807469. DOI 10.3389/fmed.2022.807469.
Costea, C.A., Popescu, D.M., Roman, A., Stratul, Ș.I., Șurlin, P., Negucioiu, M., … Soancă, A. (2022). The Impact of the COVID-19 Pandemic on Romanian Postgraduate Perio¬dontal Residency Teaching: Past Experience, Present Imperatives and Future Considerations in a Multicentric Evaluation. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(8), 4488. DOI 10.3390/ijerph19084488.
Wang, S. (2021). A preliminary study on the mixed teaching model in the post-epidemic era. Gansu Sci. Technol., 37, 47-49. DOI 10.3969/j.issn.1000-0952.2021.17.017.
Fan, C., Li, M., Li, X., Zhu, M., & Fu, P. (2021). Who Got Infected with COVID-19? A Study of College Students in Wuhan (China). International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(5), 2420. DOI 10.3390/ijerph18052420.
Zhou, M., & Mou, H. (2022). Tracking public opinion about online education over COVID-19 in China. Educ. Technol. Res. Dev., 22, 1-22. DOI 10.1007/s11423-022-10080-5.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Медична освіта
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.