ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ: НОВІ ПРОБЛЕМИ ЧИ НОВІ МОЖЛИВОСТІ (ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ ОПИТУВАННЯ УЧАСНИКІВ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2022.2.13267

Ключові слова:

дистанційне навчання, онлайн-навчання, медична освіта

Анотація

Прогрес інформаційних технологій обумовив включення онлайн-навчання у вищу медичну освіту, у тому числі післядипломну. Настання пандемії коронавірусної хвороби (COVID-19) активізувало цей процес, і тому на час введення в Україні воєнного стану всі необхідні процеси вже успішно функціонували. Тим не менше, дистанційне навчання потребує подальшого вдосконалення. Перевагами дистанційного навчання є гнучкість та мобільність, недоліками – недостатня інтерактивність, можливі технічні проблеми, знижена концентрація уваги, ускладнення процесів практичного навчання тощо. Метою цього дослідження є узагальнений аналіз відповідей усіх учасників освітнього процесу щодо різних аспектів дистанційного навчання для подальшого його покращення. Ми провели анонімне добровільне онлайн-опитування за допомогою мережевого сервісу Google-форми. В онлайн-опитуванні взяв участь 221 респондент (139 студентів, 48 викладачів та 34 лікарі-курсанти). Результати було оброблено за допомогою пакета програм Statistica 12 (Statsoft, США). Віковий та статевий розподіл учасників приблизно відповідав параметрам реального життя. Технічне забезпечення онлайн-навчання 72,4 % респондентів оцінювали як добре/відмінне; 86,9 % опитаних добре/відмінно володіють комп’ютером. Актуальність тематики занять визнали хорошою/відмінною 81,0 % учасників, а обсяг (глибину) – лише 59,8 %. Професійний рівень викладачів визнають добрим/відмінним 84,6 %. Незважаючи на ці сприятливі оцінки, 59,3 % опитаних вважають, що дистанційне навчання є гіршим за традиційну очну форму, а у подальшому навчатися он-лайн хотіли би лише 33,5 % респондентів. Отримані нами дані значною мірою збігаються з результатами інших авторів. Респонденти дали сприятливу оцінку актуальності та обсягу отриманих знань, професійному рівню викладачів, технічним засобам онлайн-навчання, однак не вважають, що воно здатне повністю замінити очну форму. Провідною перевагою навчання он-лайн учасники дослідження вважають економію часу та коштів на дорогу, а головним недоліком – відсутність практики. Нестача інтерактивності та неформального спілкування виявилася менш важливою для наших учасників.

Біографії авторів

Л. М. Стрільчук, Львівський національний медичний університет ім. Данила Галицького

 Scopus Author ID 57204089005

 

Є. Я. Скляров, Львівський національний медичний університет ім. Данила Галицького

 Scopus Author ID 56086364000

Посилання

Wang, P., Ma, T., Liu, L.B., Shang, C., An, P., & Xue, Y.X. (2021). A Comparison of the Effectiveness of Online Instructional Strategies Optimized With Smart Inter¬active Tools Versus Traditional Teaching for Postgraduate Students. Frontiers in Psychology, 12, 747719. DOI 10.3389/fpsyg.2021.747719.

Aktan, O., & Toraman, C. (2022). The relationship bet¬ween Technostress levels and job satisfaction of Teachers within the COVID-19 period. Educ. Inf. Technol. (Dordr), 18, 1-25. DOI 10.1007/s10639-022-11027-2.

Singh, H.K., Joshi, A., Malepati, R.N., Najeeb, S., Balakrishna, P., Pannerselvam, N.K., ... Ganne, P. (2021). A survey of E-learning methods in nur¬sing and medical education during COVID-19 pandemic in India. Nurse Educ. Today, 99, 104796. DOI 10.1016/j.nedt.2021.104796.

Varvara, G., Bernardi, S., Bianchi, S., Sinjari, B., & Piattelli, M. (2021). Dental Education Challenges during the COVID-19 Pandemic Period in Italy: Undergraduate Student Feedback, Future Perspectives, and the Needs of Teaching Strategies for Professional Development. Healthcare, 9, 454. DOI 10.3390/healthcare9040454.

Cheng, H.C., Lu, S.L., Yen, Y.C., Siewchaisakul, P., Yen, A.M., & Chen, S.L. (2021). Dental education changed by COVID-19: Student’s perceptions and attitudes. BMC Med. Educ., 21, 364. DOI 10.1186/s12909-021-02806-5.

Naciri, A., Radid, M., Kharbach, A., & Chemsi, G. (2021). E-learning in health professions education during the COVID-19 pandemic: a systematic review. Journal of Educational Evaluation for Health Professions, 18, 27. DOI 10.3352/jeehp.2021.18.27.

Souza, C., Mattos, L.B., Stein, A.T., Rosário, P., & Magalhães, C.R. (2018). Face-to-Face and Distance Education Modalities in the Training of Healthcare Professionals: A Quasi-Experimental Study. Frontiers in Psychology, 9, 1557. DOI 10.3389/fpsyg.2018.01557.

Dwivedi, A., Qiu, X.M., Dwivedi, S.S., Tariq, M.R., Jha, S.K., & Sigdel, D. (2021). Impact of Online Lectures on Medical Students During COVID-19 Pandemic. Journal of Research in Medical and Dental Science, 9(4), 433-437.

Li, J. (1999). A Probe into the psychological effects of teachers and students in classroom teaching. Teach Ref. Middle School Politic, 2, 14-16.

Ibrahim, N.K., Al Raddadi, R., AlDarmasi, M., Al Ghamdi, A., Gaddoury, M., AlBar, H.M., & Ramadan I.K. (2021). Medical students’ acceptance and perceptions of e-learning during the COVID-19 closure time in King Abdulaziz University, Jeddah. J. Infect. Public Health, 14, 17-23. DOI 10.1016/j.jiph.2020.11.007.

AlQhtani, A., AlSwedan, N., Almulhim, A., Aladwan, R., Alessa, Y., AlQhtani, K., ... Aldhafian, O. (2021). Online versus classroom teaching for medical students during COVID-19: measuring effectiveness and satisfaction. BMC Med. Educ., 21, 452. DOI 10.1186/s12909-021-02888-1.

Dost, S., Hossain, A., Shehab, M., Abdelwahed, A., & Al-Nusair, L. (2020). Perceptions of medical students towards online teaching during the COVID-19 pandemic: a national cross-sectional survey of 2721 UK medical students. BMJ Open, 10, e042378. DOI 10.1136/bmjopen-2020-042378.

Rasheed, R.A., Kamsin, A., & Abdullah, N.A. (2020). Challenges in the online component of blended learning: a systematic review. Comput. Educ., 144, 103791. DOI 10.1016/j.compedu.2019.103701.

Su, B. (2022). Enhancement of Online Education to the Teaching Paradigm: Taking Academic Medical Postgraduate Cultivation as an Example. Frontiers in Medicine, 9, 807469. DOI 10.3389/fmed.2022.807469.

Costea, C.A., Popescu, D.M., Roman, A., Stratul, Ș.I., Șurlin, P., Negucioiu, M., … Soancă, A. (2022). The Impact of the COVID-19 Pandemic on Romanian Postgraduate Perio¬dontal Residency Teaching: Past Experience, Present Imperatives and Future Considerations in a Multicentric Evaluation. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(8), 4488. DOI 10.3390/ijerph19084488.

Wang, S. (2021). A preliminary study on the mixed teaching model in the post-epidemic era. Gansu Sci. Technol., 37, 47-49. DOI 10.3969/j.issn.1000-0952.2021.17.017.

Fan, C., Li, M., Li, X., Zhu, M., & Fu, P. (2021). Who Got Infected with COVID-19? A Study of College Students in Wuhan (China). International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(5), 2420. DOI 10.3390/ijerph18052420.

Zhou, M., & Mou, H. (2022). Tracking public opinion about online education over COVID-19 in China. Educ. Technol. Res. Dev., 22, 1-22. DOI 10.1007/s11423-022-10080-5.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-02

Як цитувати

Стрільчук, Л. М., Скляров, Є. Я., & Січкоріз, О. Є. (2022). ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ: НОВІ ПРОБЛЕМИ ЧИ НОВІ МОЖЛИВОСТІ (ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ ОПИТУВАННЯ УЧАСНИКІВ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ). Медична освіта, (2), 39–45. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2022.2.13267

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ