ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ ЗАПРОВАДЖЕННЯ ЯКІСНОГО БЕЗПЕРЕРВНОГО ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ЛІКАРІВ
DOI:
https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2022.1.12947Ключові слова:
безперервний професійний розвиток лікарів, дистанційна освіта, лікарські асоціаціїАнотація
У статті представлені дані щодо теперішнього стану та перспектив розвитку безперервного професійного розвитку лікарів в Україні та світі в умовах пандемічного сьогодення. Метою цієї роботи є вдосконалення запроваджуваної системи безперервного професійного розвитку лікарів, що має відповідати потребам галузі, запитам лікарів та сучасним викликам системі охорони здоров’я.
Наступним генераціям лікарів безперервний професійний розвиток має стати доступним, персоналізованим, спрямованим на потреби лікаря. Він має базуватися на даних доказової медицини, використовувати широкий спектр можливостей освітніх та медичних платформ, 3D-реальності, симуляторів, дистанційних технологій та інтернет-ресурсів.
Проте частка державного фінансування на заходи щодо безперервного професійного розвитку лікарів та перелік заходів безперервного професійного розвитку в державних закладах медичної освіти з року в рік скорочується, що сприяє розширенню комерціалізації цих заходів, екстенсивного збільшення кількості надавачів освітніх послуг на тлі відсутності поки дієвого контролю за їх якістю та контролю за провайдерами. Cуттєвою проблемою є не тільки якісна підготовка медичних кадрів, але й прогресуюче скорочення їх кількості.
Необхідно долучати провідних експертів лікарських асоціацій та товариств до експертної оцінки й сертифікації Центром тестування МОЗ України контенту, рівня доповідачів, порядку проведення освітньо-наукових заходів. Потребує узгодження також кількість таких заходів, кількість і рівень кваліфікації провайдерів.
Наявна система безперервного професійного розвитку лікарів потребує подальшого вдосконалення, ефективність якого залежить, по-перше, від рівня професіоналізму залучених до роботи з медичними працівниками фахівців, а по-друге, від того, наскільки ця система відповідає викликам сьогодення, потребам і можливостям лікарів.
Посилання
Bohdan, D., Boyko, A., & Vasylkova, A. (2019). Kadrovi resursy systemy okhorony zdorovya v Ukrayini. Sytuatsiynyy analiz. Proekt USAID «Pidtrymka reformy okhorony zdorovya» [Human resources of the health care system in Ukraine. Situational analysis. USAID Health Care Reform Support Project]. Kyiv. Retrieved from: https://www.skeptic.in.ua/wp-content/uploads/HRH-situational-analysis-2019.pdf [in Ukrainian].
Volosovets, O.P., Oleksina, N.O., & Pyatnitsky, Yu.S. (2018). Medychna osvita: vidpovidi na vyklyky chasu. [Medical education: answers to the challenges of time]. Medychna osvita – Medical Education, 2(78), 36-39 [in Ukrainian].
Voronenko, Yu.V., & Shekera, O.G. (2020). Istorychni aspekty rozvytku natsionalnoho zakladu medychnoyi pislyadyplomnoyi ta bezperervnoyi osvity Ukrayiny [The historical aspects of the development of a national institution of medical postgraduate and lifelong education of Ukraine]. Ukrayinski medychni visti – Ukrainian Medical News, 12, 2(89), 132-138. DOI 10.32471 / umv.2709-6432.85.669 [in Ukrainian].
Zabolotko, V.M. (2021). Medychni kadry ta merezha zakladiv okhorony zdorovya systemy MOZ Ukrayiny za 2019-2020 roky [Medical staff and the network of health care facilities of the Ministry of Health of Ukraine for 2019-2020]. DZ «Tsentr medychnoyi statystyky MOZ Ukrayiny» – SO “Center for Medical Statistics of the Ministry of Health of Ukraine”. Kyiv. Retrieved from: http://medstat.gov.ua/ukr/MMXIX.html [in Ukrainian].
Kramar, Yu.A., & Pylyagina, G.Ya. (2020). Metodolohiya navchannya likariv u protsesi bezperervnoho profesiynoho rozvytku [Methodology of training doctors in the process of continuous professional development]. Neuronews, 4(115), 20-22. Retrieved from: https://neuronews.com.ua/ua/archive/ 2020/4%28115%29/pages-20-22/metodologiya-navchannya-likariv-u-procesi-bezperervnogo-profesiynogo-rozvitku#gsc.tab=0 [in Ukrainian].
Reytynhy naybilsh zatrebuvanykh profesiy Ukrayiny. Pidsystema «Potochnyy stan rynku pratsi Ukrayiny» [Ratings of the most popular professions in Ukraine. Subsystem. “Current state of the labor market of Ukraine”]. Instytut profesiynykh kvalifikatsiy – Іnstitute of Professional Qualifications. Retrieved from: https://www.futureskills.org.ua/ua/news/95 [in Ukrainian].
Stratehiia rozvytku medychnoi osvity v Ukraini vid 27 liutoho 2019 r. № 95-r [Strategy for the development of medical education in Ukraine dated 27.02.2019 No. 95-r]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/95-2019-%D1%80#Text [in Ukrainian].
Anshu, Singh T. (2017). Continuing professional development of doctors. Natl. Med. J. India, 30(2), 89-92.
Gaur, U., Majumder, M.A.A., Sa, B., Sarkar, S., Williams, A., & Singh, K. (2020). Challenges and Opportunities of Preclinical Medical Education: COVID-19 Crisis and Beyond. SN Compr. Clin. Med.,1-6. DOI 10.1007/s42399-020-00528-1.
Continuing Professional Development (CPD) of Medical Doctors. WFME Global Standards for Quality Improvement. Retrieved from: https://www.who.int/workforcealliance/knowledge/toolkit/46.pdf?ua=1.
Ikenwilo, D., & Skåtun, D. (2014). Perceived need and barriers to continuing professional development among doctors. Health Policy, 117(2), 195-202. DOI 10.1016/j.healthpol.2014.04.006.
Naidu, S. (2021). Building resilience in education systems postCOVID-19. Distance Education, 42(1),1-4. DOI 10.1080/01587919.2021.1885092.
Wilcha, R. (2020). Effectiveness of Virtual Medical Teaching During the COVID-19 Crisis: Systematic Review. JMIR Medical Education, 6(2), 13-25. DOI 10.2196/20963.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Медична освіта
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.