ОЦІНЮВАННЯ СУЧАСНИХ ФОРМ ЛЕКЦІЙ СТУДЕНТАМИ ПЕРШОГО КУРСУ МЕДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ

Автор(и)

  • О. З. Іванченко Запорізький державний медичний університет https://orcid.org/0000-0001-9372-4187
  • О. З. Мельнікова Запорізький державний медичний університет
  • І. І. Міхіна Запорізький державний медичний університет

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2022.1.12830

Ключові слова:

сучасні лекції, медичний університет, анкетування студентів

Анотація

У статті розглянено питання доцільності лекцій як виду навчальних занять за результатами анкетування студентів, а також недоліки і переваги традиційного й інтерактивного форматів проведення лекцій. На основі опитування студентів з’ясовували їх потребу у лекціях та порівнювали традиційні й інтерактивні лекції за такими ознаками, як: корисність, подолання монотонності, утримання уваги та інтересу, позитивна роль у навчанні і мотивації до самонавчання. Дослідження проведено шляхом анкетування 75 студентів 1 курсу 3 медичного факультету ЗДМУ спеціальності «Фізична терапія, ерготерапія» віком від 17 до 20 років. Питання анкети сформульовані авторами статті за допомогою дослідженої науково-методичної літератури, в якій вивчаються проблеми організації лекцій у закладах вищої освіти. За результатами анкетування студентів, лекцій потребують 77,4 % опитаних, перш за все, для отримання професійних знань і підготовки до практичних занять. Сучасні форми лекції – традиційна та інтерактивна – викликають майже однаковий інтерес близько 50 % студентів-першокурсників. Інтерактивна лекція оцінена студентами суттєво вище традиційної за показниками утримання уваги (64,5 % і 33,9 % відповідно) та позбавлення монотонності (78,5 % проти 19,4 %). Меншою мірою обидва формати лекцій відрізнялися для студентів за критеріями покращення навчання і самонавчання. При проведенні інтерактивної лекції у студентів першого курсу існують певні проблеми взаємодії з лектором – тільки 40,3 % позитивно оцінили можливість звернення викладача до них під час заняття і лише 29 % вільно звертаються самі при виникненні питань, що ми пов’язуємо з незавершеністю адаптаційного процесу до навчан­ня в університеті і в новому колективі. Результати дослідження показали, що лекція залишається видом навчальних занять, якого потребують студенти, а ефективність  її проведення може бути підвищена шляхом застосування інтерактивного формату.

Біографія автора

О. З. Іванченко, Запорізький державний медичний університет

Scopus Author ID 54389231200

Посилання

Machynska, N.I., & Stelmakh, S.S. (2012). Suchasni formy orhanizatsii navchalnoho protsesu u vyshchiishkoli [Modern forms of organization of the initial process in every school]. Lviv: Lvivskyi derzhavnyi universytet vnutrish¬nikh sprav. Retrieved from: https://pedagogy.lnu.edu.ua/ [in Ukrainian].

Tsvirenko, S.M., Pokhylko, V.I., Cherniavska, Yu.I., & Zhuk, L.A. (2021). Mistse lektsii v suchasnii vyshchii medychnii osviti [The field of lectures in modern medical edu¬cation]. Ukrainska medychna stomatolohichna akademiia – Ukrainian Medical Dental Academy, 278-279. Retrieved from: http://repository.pdmu.edu.ua/ [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy Pro vyshchu osvitu vid 01.07.2014 r. № 1556-18 VR (v redaktsii vid 04.08.2015 r.) [Law of Ukraine On higher education dated 01.07.2014 No. 1556-VII]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/ [in Ukrainian].

Sholoiko, N.V. (2015). Rol lektsii u navchalnomu protsesi dystsypliny «Orhanizatsiia ta ekonomika farmatsii» u systemi novitnikh tsilei vyshchoi farmatsevtychnoi osvity [The role of lecture in the educational process of discipline “organization and economics of pharmacy” in the system of new goals of higher pharmaceutical education]. Medychna osvita – Medical Education, 4, 64-67. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mosv_2015_4_20 [in Ukrainian].

Alaagib, N.A., Musa, O.A., & Saeed, A.M. (2019). Comparison of the effectiveness of lectures based on problems and traditional lectures in physiology teaching in Sudan. BMC Med. Educ., 19, 365. DOI https://doi.org/10.1186/s12909-019-1799-0.

Padugupati, S., Joshi, K., Yamini, D., Chary, R.S., & Sarma, D. (2017). Educational outcomes of small group discussion versus traditional lecture among first year under¬graduate medical students. J. Educ. Technol. Health Sci., 4(3), 93-96. Retrieved from: https://www.ipinnovative.com/journals/JETHS/article.

Nawabi, S., Shaikh, S.S., Javed, M.Q., & Riaz, A. (2020). Faculty’s perception of their role as a medical teacher at qassim University, Saudi Arabia. Cureus, 12(7). Retrieved from: https://scholar.google.com/. DOI 10.7759/cureus.9095.

Gazi, E.A., & Laskar, M.S. (2014). Art of lecture in medical education. Bangladesh Medical Journal Khulna, 46(1-2), 24-27. DOI https://doi.org/10.3329/bmjk.v46i1-2.18236.

Gutierrez, C.M., Cox, S.M., & Dalrymple, J.L. (2016). The Revolution in Medical Education. Texas medicine, 112(2), 58-61. Retrieved from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26859376/.

Harden, R.M., & Lilley, P. (2018). The eight roles of the medical teacher: The purpose and function of a teacher in the healthcare professions. Elsevier Health Sciences, eBook ISBN: 9780702068942. Retrieved from: https://www.elsevier.com/books/.

Verma, A., Patyal, A., Meena, J.K., Mathur, M., & Mathur, N. (2021). Interactive teaching in medical education: Experiences and barriers. Adesh University Journal of Medical Sciences & Research., 3(2), 69-73. DOI 10.25259 /AUJMSR_13_2021.

Wolff, M., Wagner, M. J., Poznanski, S., Schiller, J., & Santen, S. (2015). Not another boring lecture: engaging learners with active learning techniques. The Journal of Emergency Medicine, 48(1), 85-93. Retrieved from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25440868/.

Predrag, V. (2016). Improving teaching skills: from interactive classroom to applicable knowledge. Adv. Physiol. Educ., 40, 1-4. DOI https://journals.physiology.org/doi/full/10.1152/advan.00139.2015.

Toohey, S.L., Wray, A., Wiechmann, W., Lin, M., & Boysen-Osborn, M. (2016). Ten Tips for Engaging the Millennial Learner and Moving an Emergency Medicine Residency Curriculum into the 21st Century. West. J. Emerg. Med., 17(3), 337-343. Retrieved from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27330668/.

Roopa, S., Geetha, M.B., Rani, A., & Chacko, T. (2013). What type of lectures students want?-a reaction evaluation of dental students. Journal of Clinical and Diagnostic Research, 7(10), 2244-2246. Retrieved from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24298487/.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-30

Як цитувати

Іванченко, О. З., Мельнікова, О. З., & Міхіна, І. І. (2022). ОЦІНЮВАННЯ СУЧАСНИХ ФОРМ ЛЕКЦІЙ СТУДЕНТАМИ ПЕРШОГО КУРСУ МЕДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ. Медична освіта, (1), 23–29. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2022.1.12830

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ