ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ ОРГАНІЗАЦІЇ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ МЕДИКІВ

Автор(и)

  • Ю. Л. Кучин Національний медичний університет імені О. О. Богомольця
  • Л. В. Лимар Національний медичний університет імені О. О. Богомольця

DOI:

https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2022.1.12652

Ключові слова:

дистанційне навчання, студенти-медики, освітня платформа, принципи

Анотація

У статті описано основні принципи організації дистанційного навчання студентів-медиків, зокрема необхідні для формування практичних умінь та навичок майбутніх лікарів. Висвітлено особливості запровадження дистанційного навчання в систему медичної освіти, а також проведено аналіз літературних джерел та показано зростання інтересу до дистанційного навчання, зокрема з 2020 р. Проаналізовано досвід організації заочного навчання студентів-фармацевтів та провізорів, яке можливо зіставити з дистанційним навчанням. Визначено основні принципи організації дистанційного навчання медиків, а саме: принципи структурованості, цілеспрямованості, системності та систематичності, справедливості оцінювання та індивідуального підходу, а також принцип контролю. Показано, що окремою проблемою дистанційного навчання є формування практичних вмінь та навичок обстеження і проведення процедур та маніпуляцій студентами, а також проведення контролю дистанційними засобами. З метою удосконалення навчання студентів-медиків рекомендується проводити навчання практичних вмінь та навичок, а також їх контроль за змішаною системою, в аудиторії. Описано структуру організації дистанційного навчання студентів-медиків гуманітарних та клінічних дисциплін, визначено основні структурні елементи освітнього дистанційного середовища, зокрема на прикладі досвіду НМУ імені О. О. Богомольця. Визначено основні методи дистанційного навчання студентів-медиків, показано необхідність застосування інтерактивних методів навчання. Окремо визначено особливості проведення контролю знань, умінь та навичок студентів-медиків за дистанційною та змішаною системами навчання, з метою уникнення академічної недоброчесності. Проблема дистанційного навчання студентів-медиків потребує подальшого дослідження, зокрема використання програмного віртуального забезпечення для навчання виконання процедур та маніпуляцій.

Біографії авторів

Ю. Л. Кучин, Національний медичний університет імені О. О. Богомольця

Scopus Author ID 56016809700

Л. В. Лимар, Національний медичний університет імені О. О. Богомольця

ResearcherID D-3586-2017
Scopus Author ID 55309556000

Посилання

Yeroshenko, H.A., Lysachenko, O.D., Klymach, T.M., Shevchenko, K.V., Hryhorenko, A.S., Kinash, O.V., & Donets, I.M. (2021). Dystantsiine navchannia v umovakh karantynu–ochyma studentiv–medykiv [Diatnce training under the lockdown: vision of the students]. Problemy bezperervnoi osvity i nauky – Problems of Continuing Medicaleeducation and Science, 1(159), 163-168 [in Ukrainian].

Symonets, Ye.M., Rybalchenko, V F., Zhurba, Yu.I., & Hryshkov, M.M. (2021). Dystantsiine navchannia na klinichnykh khirurhichnykh kafedrakh pid chas karantynu zi studentamy 5 ta 6 kursu [Distance training on clinical surgical departments during the lockdown with the 5th and 6th year students]. Materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Suchasna osvita ta nauka: problemy, perspek¬tyvy, innovatsii» – Proceedings of the International scientific practical conference “Modern Education and science: prospectives. innovations”. Kyiv [in Ukrainian].

Ieshchenko, A.V. (2013). Vykorystannia dystantsiinoho navchannia v systemi pisliadyplomnoi osvity: suchasne i maibutnie [Using distance training in the postgraduate education: today and tomorrow]. Problemy bezperervnoi medychnoi osvity ta nauky – Problems of continuous medical education and science, 2, 5-9. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Psmno_2013_2_3 [in Ukrainian].

Kravchuk, I.V. (2015). Vprovadzhennia dystantsiinykh tekhnolohii navchannia v medytsynu ta systemu medychnoi osvity [Implementationof educational distance technologies in medicine and medical education]. Zbirnyk naukovykh prats spivrobitnykiv NMAPO im. P. L. Shupyka – Pro¬ceedings of scientific papers of the P. L. Shupyk NMAPO, 24(1), 615-627. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Znpsnmapo_2015_24(1)__103 [іn Ukrainian].

Melnychuk, I.M., & Namisniak, O.M. (2014). Aktual¬nist vykorystannia dystantsiinoho navchannia pry pidhotov¬tsi medychnykh sester-mahistriv in USA [Rele¬vance of distance training in teaching nurses masters in the USA]. Naukovyi ohliad – Scientific Review, 3(2) [іn Ukrainian].

Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 08.09.2020 r. № 1115 [Order of Ministry of Education and Science of Ukraine dated 08.09.2020 No. 1115]. Retrieved from: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/RE35224.html [in Ukrainian].

Ariaiev, M.L., Kaplina, L.Ye., Senkivska, L.I., Pavlova, V.V., Ariaev, N.L., Kaplyna, L.E., & Senkov¬skaia, L.Y. (2020). Pershyi dosvid dystantsiinoho navchannia v medychnykh vuzakh Ukrainy v umovakh COVID-19-karantynu [First experience of distance training in medical universities of Ukraine under the COVID19 lockdown terms]. Zdoroviya dytyny – Child’s Health, 15(3), 195-199. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Zd_2020_15_3_10 [in Ukrainian].

Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy Pro zapobihannia poshyrenniu na terytorii Ukrainy hostroi respiratornoi khvoroby COVID-19, sprychyne¬noi koronavirusom SARS-CoV-2 vid 10.03.2020 r. № 211 [Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine On preventing spread of the acute respiratory disease COVID 19 caused by SARS-CoV-2 coronovirus dated 11.03.2020 No. 211]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/211-2020-%D0%BF#Text [in Ukrainian].

Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy Pro orhanizatsiyni zakhody dlia zapobihannia poshyrenniu koronavirusu COVID-19 vid 16.03.2020 r. № 406 [Order of Ministry of Education and Science of Ukraine On Organization measures for prevention of the COVID 19 SARS coronavirus spread dated 16.03.2020 No. 406]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-organizacijni-zahodi-dlya-zapobigannya-poshirennyu-koronavirusu-s-ovid-19 [in Ukrainian].

Cleveland-Innes, M., & Garrison, D. R. (Eds.). (2010). An introduction to distance education. Routledge.

(2021). Google trends. Retrieved from: https://trends.google.ru/trends/explore?q=дистанційне навчання/.

Guri-Rosenblit, S. (2005). ‘Distance education’and ‘e-learning’: Not the same thing. Higher Education, 49(4), 467-493.

Keegan, D. (2013). Foundations of distance education. Routledge.

LIKAR_NMU (2021). Navchalna platforma NMU imeni O. O. Bohomoltsia [Educational platform of O. O. Bohomolets NMU]. E-source. Retrieved from: https://likar.nmuofficial.com/mc/index.php/usr/ .

Lymar, L., & Storozhuk, K. (2021). Peculiarities of Distance Medical Learning during the Covid 2019 Lockdown: Practical Experience of Teaching Medical English. Wiadomosci Lekarskie (Warsaw, Poland, 1960), 74(8), 1964-1969.

Moore, M.G. (Ed.). (2013). The theory of transaction distance. Handbook of distance education. Routledge.

Thurmond, V., & Wambach, K. (2004). Understanding interactions in distance education: A review of the literature. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 1(1), 9-18.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-30

Як цитувати

Кучин, Ю. Л., & Лимар, Л. В. (2022). ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ ОРГАНІЗАЦІЇ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ МЕДИКІВ. Медична освіта, (1), 30–37. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2022.1.12652

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ