СИСТЕМА ВПРАВ ДЛЯ ВИВЧЕННЯ ГРАМАТИЧНИХ КАТЕГОРІЙ ЧАСУ ТА ОСОБИ ДІЄСЛІВ РУХУ НА ЗАНЯТТЯХ ІЗ ДИСЦИПЛІНИ «УКРАЇНСЬКА МОВА ЯК ІНОЗЕМНА» (НА ПРИКЛАДІ ТЕМИ «У МІСТІ. УРОК 2»)

Автор(и)

  • М. І. Руденко Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0003-1983-5799

DOI:

https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2021.1.11983

Ключові слова:

українська мова як іноземна, комунікативний підхід, граматична категорія особи, граматична категорія часу, дієслово

Анотація

Перед викладачами української мови як іноземної сьогодні стоїть непросте завдання − відібрати з усього обширу лексичного багатства та граматичних парадигм ті, які позначені найбільшою вживаністю і, відтак, є найбільш необхідними для вивчення. Здійснюючи це на практиці, лінгводидакти перебувають у стані постійного пошуку нових підходів до навчання, нетривіальних методик викладання. Адже кінцевим результатом опанування курсу «Українська мова як іноземна» повинна стати людина з вільними навичками спілкування в чужомовному для неї середовищі.

У статті запропоновано апробоване заняття з дисципліни «Українська мова як іноземна» на тему «У місті. Урок 2». Оскільки Урок 1 і Урок 2 складають тематичну цілісність, на другому занятті продовжується робота із локативною лексикою. Перший блок вправ призначений для активного залучення у розмову студентів із застосуванням вивченої урбаністичної лексики та опрацюванням нових слів. Із застосуванням мультимедійних технологій останні покращують комунікативні навички, розмовляючи про побачене. Тема визначила опрацювання таких граматичних категорій, як особа, час та рід одновидових дієслів руху – іти/ходити, їхати/їздити, а відтак − їхньої сполучуваності з локативними іменниками та прислівниками. Вживання цих дієслів у контексті продемонстровано на прикладі діалогів, які відтворюють звичні для студентів ситуації з повсякденного життя.

Граматичні форми дієслів систематизовано за допомогою таблиці, у якій суміщено граматичні категорії особи, часу та роду. Це дозволяє візуалізувати одну з найскладніших тем для вивчення та актуалізувати вже вивчені знання про дієслово. Навички використання правильних грамем є дуже важливими для подальшого ефективного комунікування в іншомовному середовищі, особливо в професійному мовленні.

Система тренувальних вправ покликана сформувати розуміння семантичної різниці у змісті пар слів іти/ходити, їхати/їздити, відтак вміння застосовувати особові форми дієслів у реченні, також диференціювати їх у часовій площині. Зміст вправ дозволяє також пригадати попередні граматичні теми, зокрема рід іменника. Читання діалогів закріплює розуміння  контекстуального вживання вивченого. Результатом заняття вбачаємо вільне оперування опрацьованим на занятті лексико-граматичним матеріалом  у повсякденному та професійному спілкуванні.

Посилання

Bezpoiasko, O.K., Horodenska, K.H., & Rusa¬nivskyi, V.M. (1993). Hramatyka ukrainskoi movy. Morfolohiia [Grammar of the Ukrainian language. Morphology]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Vykhovanets, I. (2012). Diieslivno-imennykovyi hramatychnyi typ ukrainskoi movy [Verb-noun grammatical type of the Ukrainian language]. Ukrainska mova − Ukrainian Language, 2, 3-10 [in Ukrainian].

Vykhovanets, I., & Horodenska, K. (2004). Teore¬tychna morfolohiia ukrainskoi movy [Theoretical morphology of the Ukrainian language]. Kyiv: Pulsary [in Ukrainian].

Medynska, N.M. (2018). Semantyko-hramatychna dyferentsiatsiia oznakovykh sliv [Semantic and grammatical differentiation of sign words]. Kyiv [in Ukrainian].

Novitska, O.I. (2019). Kompleks vprav dlia vyvchennia davalnoho vidminka na praktychnykh zaniattiakh z ukrain¬skoi movy yak inozemnoi [A set of exercises for studying the dative case in practical classes on the Ukrainian language as a foreign one]. Medychna osvita − Medical Education, 3, 72-75 [in Ukrainian].

Rudenko, M.I. (2020). Vyvchennia urbanistychnoi leksyky ta poniattia lokusu na zaniattiakh iz dystsypliny «Ukrainska mova yak inozemna» (na prykladi temy «U misti. Urok 1») [Study of urban vocabulary and the concept of locus at the lessons for the course «Ukrainian as a foreign language» (on the example of the topic «In the city. Lesson 1.”]. Medychna osvita − Medical Education, 4, 123-128 [in Ukrainian].

Tarnopolskyi, O.B., & Kabanova, M.R. (2019). Metodyka vykladannia inozemnykh mov ta yikh aspektiv u vyshchii shkoli: pidruchnyk [Methods of teaching foreign languages and their aspects in higher education: a textbook]. Dnipro: Universytet imeni Alfreda Nobelia [in Ukrainian].

Havryshchak, I.I., Drach, I.D., & Zalipska, I.Ya. (2019). Ukrainska mova yak inozemna [Ukrainian language as

foreign]. Ternopil: TNMU [in Ukrainian].

(2020). Ukrainska mova yak inozemna: Robocha prohrama dlia inozemnykh studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv MOZ Ukrainy. Haluz znan: 22 “Okhorona zdorovia” [Ukrainian Language as Foreign: Syllabus for foreign students of higher educational institutions of Ministry of Health of Ukraine. Branch of knowledge 22 “Health Care”]. Ternopil. Retrieved from: https:// https://moodle.tdmu.edu.ua/mod/resource/view.php?id=211155 [in Ukrainian].

Sheremeta, L.P., & Novitska, O. I. (2018). Systema vprav dlia vyvchennia diieslova ta yoho hramatychnykh katehorii inozemnymy studentamy-medykamy [A system of exercises for studying the verb and its grammatical categories by foreign medical students]. Pedahohichni nauky − Pedagogical Sciences, LXXХIV / ІІ, 179-182 [in Ukrainian].

Sheremeta, L.P. (2019). Formuvannia navychok dia lohichnoho movlennia studentiv medychnykh spetsialnostei pid chas vyvchennia kursu «Ukrainska mova yak inozemna» [Formation of skills of dialogic speech of students of medical specialties during studying of a course «Ukrainian as a foreign language»]. Medychna osvita − Medical Education, 3, 103-107 [in Ukrainian].

Yuzviak, I. (2013). Vyvchennia diiesliv rukhu na zaniattiakh z ukrainskoi movy yak inozemnoi: praktychni aspekty [Study of movement verbs in Ukrainian as aforeign language classes: practical aspects]. Teoriia i praktyka vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi − Theory and practice of teaching Ukrainian as a foreign language, 8, 178-185 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-20

Як цитувати

Руденко, М. І. (2021). СИСТЕМА ВПРАВ ДЛЯ ВИВЧЕННЯ ГРАМАТИЧНИХ КАТЕГОРІЙ ЧАСУ ТА ОСОБИ ДІЄСЛІВ РУХУ НА ЗАНЯТТЯХ ІЗ ДИСЦИПЛІНИ «УКРАЇНСЬКА МОВА ЯК ІНОЗЕМНА» (НА ПРИКЛАДІ ТЕМИ «У МІСТІ. УРОК 2»). Медична освіта, (1), 122–128. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2021.1.11983

Номер

Розділ

РОЗВИТОК АКАДЕМІЧНОЇ КУЛЬТУРИ В МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ