ТЕРМІНОЛОГІЧНИЙ ВОКАБУЛЯР КОМУНІКАТИВНОЇ КУЛЬТУРИ У ПАРАДИГМІ ІНШОМОВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ

Автор(и)

  • І. І. Ворона Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-9118-9456
  • Г. Я. Кітура Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0001-7271-6364

DOI:

https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2021.1.11975

Ключові слова:

комунікативна культура, іншомовна компетентність, професійно-комунікативні вміння, спілкування

Анотація

Стаття присвячена обґрунтуванню термінологічних концептів комунікативної культури фахівців медичного профілю в контексті іншомовної комунікації. З’ясовано суть мовленнєвої культури, що є важливою складовою професіограми майбутнього працівника охорони здоров’я. Наголошується, що формування іншомовної компетентності студента-медика є невід’ємним аспектом професійно орієнтованого навчання у медичному ВНЗ і здійснюється шляхом опанування особливостей комунікативної культури. Увага акцентується на необхідності аналізу різноманітних методик і підходів щодо формування комунікативної культури у студентів із різним рівнем знань та навичок. Розглядаються питання змістового наповнення та ефективності процесу формування іншомовної комунікативної компетентності, відбору навчального матеріалу, розвитку комунікативного компонента в процесі оволодіння студентом основами культури спілкування, моделювання феноменів іншомовної комунікації, аналіз мовленнєвих ситуацій. Охарактеризовано основні вміння, необхідні для повноцінної фахової діяльності, розглянуто принципи формування комунікативної культури майбутніх фахівців під час вивчення іноземних мов (гуманізації, індивідуалізації та диференціації, варіативності, емоційної виразності, компетентності, неперервності й наступності); наголошено на необхідності засвоєння лексики для правильного оформлення висловлювання; окреслено основні домінанти комунікативної культури (емоційний, когнітивний та поведінковий компоненти). Запропоновано структурувати формування мовленнєвої культури студентів за напрямками, що передбачають розвиток емоційного, когнітивного та поведінкового компонентів. З’ясовано, що термінологічний вокабуляр структури комунікативної культури майбутнього фахівця охоплює концепти індивідуально-особистісної складової, мотиваційно-вольової, соціально-комунікативної та мовленнєвої активності, що взаємо­доповнюються у професійній діяльності.

Біографії авторів

І. І. Ворона, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

ResearcherID Q-4691-2016

Г. Я. Кітура, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

ResearcherID Q-5784-2016

Посилання

Andreeva, G.M. (2004). Sotsialnaya psihologiya: Uchebnik dlya vyisshih uchebnyih zavedenii [Social psychology: A textbook for higher educational institutions]. Moscow: Aspekt Press [in Russian].

Stepko, M.F., & Boliubash, Ya.Ya. (2004). Vy¬shcha osvita Ukrainy i Bolonskyi protses: navchalnyi posibnyk [Higher education of Ukraine and Bologna process: a textbook]. Kyiv: MON [in Ukrainian].

Volfovska, T.O. (2001). Komunikatyvna kompetentnist molodi yak odna z peredumov dosiahnennia zhyttievoi mety [Communicative competence of young people as one of the prerequisites for achieving life goals]. Shliakh osvity – The Path of Education, 3 [in Ukrainian].

Gerasimenko, S.L. (2007). Formirovanie kommunikativnoi kultury buduschego meditsinskogo rabotnika v protsessie izucheniya inostrannogo yazyka: “Teoriya i metodika professionalnogo obrazovaniya” [Formation of communicative culture of the future medical worker in the course of studying a foreign language: “Theory and me¬thods of vocational education”]. Candidate’s thesis. Kursk [in Russian].

Nikolaieva, S. Yu. (2003). Zahalnoievropeiski Rekomendatsii z movnoi osvity: vyvchennia, vykladannia, otsiniuvan-nia/ nauk [All-European Recommendations for language education: study, teaching, assessment]. Kyiv: Lenvit [in Ukrainian].

Isaieva, O.S. (2013). Rozvytok komunikatyvnoi kultury studentiv vyshchykh medychnykh navchalnykh zakladiv u protsesi vyvchennia inozemnoi movy [Development of communicative culture of students of higher medical educational institutions in the process of a foreign language learning]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh – Pedagogy of Creative Personality Formation in Schools of Higher and General Education. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ [in Ukrainian].

Krysak, L. (2014). Pidhotovka studentiv medychnykh spetsialnostei do anhlomovnoho profesiino oriientovanoho dialohichnoho movlennia [Preparation of medical students for English professionally oriented dialogic speech]. Zbir. nauk. prats UDPU – Collection of Scientific Articles, USPU [in Ukrainian].

Polyachenko, Yu.V., & Perederiy V.G. (2005). Meditsinskoe obrazovanie v mire i v Ukraine [Medical education in the world and in Ukraine]. Kharkiv: Kontrast [in Russian].

Skubashevska, O.S. (2007). Movni stratehii innovatsiinoi osvity [Language strategies of innovative education] Vyshcha osvita Ukrainy – Higher Education of Ukraine, 4 [in Ukrainian].

Yusef, Yu.V., & Plahotnik A.M. (2012). Humanitaryzatsiia osvity u protsesi pidhotovky maibutnikh likariv do profesiinoi komunikatsii [Humanitarianization of education in the process of training future doctors for professional communication] Naukovyi visnyk Donbasu – Scientific Bulletin of Donbass, 4. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2012_4_45 [in Ukrainian].

Fedchyshyn, N.O., & Yelahina, N.I. (2020). Peculiarities of future PE teacher’s training at the higher educational establishment. Medychna osvita – Medical Education, (86).

Hymes, D. (1972). On communicate competence. Pride, J.B., & Holmes, J. (Eds.). Sociolinguistics. Harmondsworth, Middlesex: Penguin Education.

Vorona, І.І., & Prokop, I.A. (2020). Professional culture in the context of future doctor training. Medychna osvita – Medical Education, 1.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-20

Як цитувати

Ворона, І. І., & Кітура, Г. Я. (2021). ТЕРМІНОЛОГІЧНИЙ ВОКАБУЛЯР КОМУНІКАТИВНОЇ КУЛЬТУРИ У ПАРАДИГМІ ІНШОМОВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ. Медична освіта, (1), 98–104. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2021.1.11975

Номер

Розділ

КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД У ВИЩІЙ МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ