ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ
DOI:
https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2021.1.11876Ключові слова:
мовлення, порушення мовлення, діти з інтелектуальними порушеннямиАнотація
У науковій роботі здійснено теоретичний аналіз особливостей розвитку мовлення у дітей з інтелектуальними порушеннями. Мета дослідження – теоретичне обґрунтування розвитку мовлення у дітей з інтелектуальними порушеннями. Завдання дослідження – висвітлити теоретичний аналіз наукової літератури, як класичних, так і сучасних досліджень, щодо проблеми вивчення; розглянути причини інтелектуальних порушень; висвітлити ступені інтелектуальних порушень за міжнародною медичною класифікацією (МКХ-10, DSM-IV-TR); проаналізувати специфіку розвитку мовлення у різних категорій дітей з інтелектуальними порушеннями. У результаті науково-теоретичного дослідження було визначено, що, залежно від своєрідності порушень та ступеня уражень кори головного мозку, мовленнєвий розвиток у дітей з інтелектуальними порушеннями має свої особливості. Визначено, що причинами інтелектуального недорозвинення є органічний вплив несприятливих чинників у пренатальному, натальному та постнатальному періодах розвитку дитини. Аналіз наукового дослідження вказує, що діти з інтелектуальними порушеннями мають усі форми порушень мовлення. У структурі системного мовленнєвого недорозвинення переважає семантичний дефект. Причини порушень мовлення визначаються ступеневою неврологічною симптоматикою. Медичний вплив, навчально-корекційна робота можуть наблизити деякі категорії дітей до типового мовленнєвого розвитку. Визначені аспекти дитячої логопатології вказують на специфіку психофізичних порушень. Основою мовленнєвої сформованості у дітей є розвиток сприймання звуків мови, правильна звуковимова, розуміння смислу слів, збагачений словниковий запас, морфологічно-синтаксична правильність мовлення, здійснення розповіді, переказу, діалогу, використання мовлення в соціальних ситуаціях.
Посилання
Bgazhnokova, I.M. (2007). Vospitaniye i obucheniye detey i podrostkov s tyazholymi i mnozhestvennymi narusheniyami razvitiya [Education and training of children and adolescents with severe and multiple developmental disabilities]. Moscow: VLADOS [in Russian].
Borak, O. (2015). Prychynna obumovlenist porushen u movlennievomu rozvytku v rozumovo vidstalykh ditei. [The reason is the conditionality of disorders in speech development in mentally retarded children]. Osoblyva dytyna: «navchannia i vykhovannia» − Special Child: «Education and Upbringing», 4, 24-32 [in Ukrainian].
Buslayeva, E.N. (2016). Osobennosti logopedicheskoy roboty v spetsialnoy (korrektsionnoy) shkole [Features of speech therapy robots in a special (correctional) school]. Yaroslavskiy pedagogicheskiy vesnik − Yaroslavl Pedagogical Bulletin, 5, 307-315 [in Russian].
Vykhrushch, A.V., Yablon, T.V., & Drach, I.D. (2020). Dity z osoblyvymy potrebamy v umovakh reformuvannia systemy mistsevoho samovriaduvannia [Children with special needs in the context of reforming the system of local self-government]. Medychna osvita – Medical Education, 4, 10-15 [in Ukrainian].
Havrylov, O.V. (2009). Osoblyvi dity v zakladi i sotsialnomu seredovyshchi [Special children in the institution and social environment]. Kamenets-Podolsky: Aksioma [in Ukrainian].
Hoshovska, D.T. (2011). Spetsialna psykholohiia ta metodyka pedahohichnokorektsiinoho treninhu [Special psychology and methods of pedagogical correctional training]. Lutsk [in Ukrainian].
Katayeva, A.A., & Strebeleva, E.A. (2001). Doshkolnaya oligofreno pedagogika [Preschool oligophrenopedagogy]. Moscow: VLADOS [in Russian].
Kuznetsova, L.V., Peresleni, L.I., & Solntseva, L.I. (2005). Osnovy spetsialnoy psikhologi [Fundamentals of special psychology]. Moscow: Akademiya [in Russian].
Lalayeva, R.I. (1988). Narusheniye rechi i sistema ikh korrektsii u umstvenno otstalykh shkolnikov [Speech impairment and the system of their correction in mentally retarded schoolchildren]. Lenіngrad [in Russian].
Lipakova, V.I. (2007). Znacheniye formirovaniya rechevoy kommunikatsii dlya detey s umerennoy umstvenno otstalostyu [The importance of verbal communication formation for children with moderate mental retardation]. Korrektsionnaya pedagogika: problemy teorii i praktiki – Correctional pedagogy: problems of theory and practice. SPb RGPU im. A.I. Gertsena [in Russian].
Maller, A.R., & Tsikoto, G.V. (2003). Vospitaniye i obucheniye detey s tyazheloy intellektualnoy nedostatochnostyu [Education and training of children with severe intellectual disabilities]. Moscow: Izdatelskiy tsentr «Akademiya» [in Russian].
Miklyaeva, N.V. (2001). Razvitiye yazykovoy sposobnosti u detey s obshchim nedorazvitiyem rechi [Fundamentals of oligophrenopedagogy]. Defektologiya − Defectology, 2, 56 [in Russian].
Mozgovoy, V.M. (2006). Osnovy oligofrenopedagogiki [Fundamentals of oligophrenopedagogy]. Moscow: Akademiya [in Russian].
Miakushko, O.I. (2013). Systemy klasyfikatsii rozumovoi vidstalosti ta pidkhody do diahnostyky ditei z pomirnoiu rozumovoiu vidstalistiu [Systems of classification of mental retardation and approaches to diagnostics of children with moderate mental retardation]. Naukovyi chasopys. Korektsiina pedahohika – Scientific Journal. Correctional Pedagogy, 4(1), 146-154 [in Ukrainian].
Nodelman, V.I. (2008). Osobennosti razgovornoy rechi umstvenno otstalykh mladshikh shkolnikov [Features of colloquial speech of mentally retarded primary schoolchildren]. Defektologiya – Defectology, 6, 5-13 [in Russian].
Omarova, P.O. (2008). Genezis problemy obshcheniya umstvenno otstalykh detey v korrektsionnoy pedagogike i psikhologi [Genesis of the problem of communication of mentally retarded children in correctional pedagogy and psychology]. Sibirskiy pedagogicheskiy zhurnal – Siberian Pedagogical Journal, 9, 232 [in Russian].
Pevzner, M.S. (1980). Klinicheskaya kharakteristika detey s zaderzhkoy psikhicheskogo razvitiya [Clinical characteristics of children with mental retardation]. Defektologiya − Defectology, 3, 55-59 [in Russian].
Synov, V.M., Matvieieva, M.P., & Khokhlina, O.P. (2008). Psykholohiia rozumovo vidstaloi dytyny [Psychology of a mentally retarded child]. Kiev: Znannia [in Ukrainian].
Chobanian, A.V. (2015). Peredumovy movlennievoho rozvytku dytyny z pomirnoiu rozumovoiu vidstalistiu [Prerequisites for speech development of a child with moderate mental retardation]. Aktualni problemy pedahohiky, psykholohii ta profesiinoi osvity − Current Issues of Pedagogy, Psychology and Vocational Education, 2(2), 11-16 [in Ukrainian].
Marrus, N., & Hall, L. (2017). Intellectual Disability and Language Disorder. Child Adolesc. Psychiatr. Clin., 26(3), 539-554.
Moeschler, J.B., & Shevell, M. (2014). Comprehensive Evaluation of the Child With Intellectual Disability or Global Developmental Delays. Pediatrics, 134(3), 903-918.
Pivalizza, P., & Lalani, S.R. (2016). Intellectual disability in children: Evaluation for a cause. UpToDate. Waltham, MA.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Медична освіта
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.