ВИВЧЕННЯ УРБАНІСТИЧНОЇ ЛЕКСИКИ ТА ПОНЯТТЯ ЛОКУСУ НА ЗАНЯТТЯХ ІЗ ДИСЦИПЛІНИ «УКРАЇНСЬКА МОВА ЯК ІНОЗЕМНА» (НА ПРИКЛАДІ ТЕМИ «У МІСТІ. УРОК 1»)

Автор(и)

  • M. I. Rudenko Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0003-1983-5799

DOI:

https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.4.11674

Ключові слова:

українська мова як іноземна, комунікативний підхід, місцевий відмінок, текст, прислівник, прикметник

Анотація

В умовах щораз більшої кількості іноземних студентів у ЗВО України перед фахівцями з української мови як іноземної постає проблема розробки нових підходів до її навчання. У руслі комунікативного підходу метою таких занять є вільне спілкування в чужомовному мовному середовищі. Лінгводидактичні чинники зумовлюють вибір викладачем методів та засобів навчання. У статті запропоновано апробоване заняття з дисципліни «Українська мова як іноземна» на тему «У місті. Урок 1». Визначальними для лексико-семантичної системи заняття є урбаністичні поняття, поняття місця (локусу) та розташування. Лексичне наповнення заняття розкривається через укладений текст «У місті» та комплекс граматичних вправ, які підпорядковані головній темі. Текст випереджає розуміння студентів та містить ті граматичні категорії, які є предметом розгляду на занятті. За допомогою таблиць розкрито такі граматичні категорії, як місцевий відмінок іменника та узгодження іменника з прикметником. Вміння використовувати у мовленні місцевий відмінок є дуже важливим при зануренні в іншомовне середовище. Ця граматична категорія розглядається у зіставленні з називним відмінком, що полегшує його вивчення і розуміння. Також розглянуто творення якісно-означальних прислівників від прикметників. Використання таблиць дозволяє візуалізувати граматичний матеріал, структурувати його, також сприяє кращому запам’ятовуванню. Запропоновано тренувальні вправи з метою розрізнення цих частин мови та вживання прикметників і прислівників у реченні з огляду на їх сполучуваність з різними частинами мови. Завдання скомпоновано так, щоб і вивчити новий матеріал, і повторити попередньо вивчений, як-от: узгодження прикметника з іменником. Практичним результатом повинне стати вільне застосування вивченого лексико-граматичного матеріалу у повсякденному спілкуванні.

Посилання

Vykhovanets, I. (2012). Diieslivno-imennykovyi hramatychnyi typ ukrainskoi movy [Verb-noun grammatical type of the Ukrainian language]. Ukrainska mova– Ukrainian Language, 2, 3-10 [in Ukrainian].

Vykhovanets, I., & Horodenska, K. (2004). Teoretychna morfolohiia ukrainskoi movy [Theoretical morphology of the Ukrainian language]. Kyiv: Pulsary [in Ukrainian].

Kozachuk, H.O. (2007). Mistsevyi vidminok z pry¬i¬men¬nykom po u strukturi rechennia [Local case with the preposition on in the sentence structure]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova. Seriia10: Problemy hramatyky I leksykolohii ukrainskoi movy − Scientific Journal of the National Pedagogical University named after M. P. Drahomanov. Series 10: Problems of Grammar and Lexicology of the Ukrainian Language: A Collection of Scientific Papers, 3, 40-47 [in Ukrainian].

Kosenko, Yu.H. (2019). Modeli vykorystannia mis¬tsevoho vidminka imennykiv na poznachennia mistsia [Models of using the local case of nouns to denote a place]. Kulturomovna osobystist fakhivtsia u XXI stolitti: zbirnyk materialiv Mizhnarodnoinaukovo-praktychnoi internet-konferentsii − Cultural-linguistic Personality of a Specialist in the XXI Century: A Collection of Materials of the International Scientific-Practical Internet Conference, 1, 201-206 [in Ukrainian].

Movchan, N.V. (2017). Struktura vidminkovoi paradyhmy imennykiv u suchasnii ukrainskii literaturnii movi: posibnyk [The structure of the case paradigm of nouns in the modern Ukrainian literary language]. Pidhorodnie [in Ukrainian].

Skvarcha, O.M. (2010). Hramatychni vpravy yak zasib orhanizatsii diialnosti studentiv pry vyvchenni ukrainskoi movy yak inozemnoi na pidhotovchomu fakulteti [Grammar exercises as a means of organizing the activities of students in the study of Ukrainian as aforeign language at the preparatory faculty]. Materialy naukovo-teoretychnoi konferentsii vykladachiv, aspirantiv, spivrobitnykiv ta studentiv humanitarnoho fakultetu − Proceedings of the Scientific-theoretical Conference of Teachers, Graduate Students, Staff and Students of the Faculty of Humanities, 1, 190-191 [in Ukrainian].

Smolinska, O.Ye., & Ivantsiv, O.S. (2008). Systema vprav u vyvchenni vidminkovykh for a na pervyn¬nomu etapi navchannia ukrainskoi movy yak inozemnoi [The system of exercises in the study of case forms at the initial stage of learning the Ukrainian language as a foreign language]. Prepodavaniye yazykov v vysshikh uchebnykh zavedeniyakh obrazovaniya na sovremennom etape. Mezhredmetnyye svyazi. Nauchnyye issledovaniya. Opyt. Poiski − Teaching Languages in Higher Educational Institutions at the Present Stage. Interdisciplinary communications. Scientific research. Experience. Search,12, 172-175 [in Ukrainian].

Tarnopolskyi, O.B., & Kabanova, M.R. (2019). Metodyka vykladannia inozemnykh mov ta yikh aspektiv u vyshchii shkoli: pidruchnyk [Methods of teaching foreign languages and their aspects in higher education: A textbook]. Dnipro: Universytet imeni Alfreda Nobelia [in Ukrainian].

(2019). Ukrainska mova yak inozemna [Ukrainian language as foreign]. Ternopil [inUkrainian].

Ukrainska mova yak inozemna: Robocha prohrama dlia inozemnykh studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv MOZ Ukrainy. Haluz znan: 22 “Okhorona zdorovia” [Ukrainian Language as Foreign: Syllabus for foreign students of higher educational institutions of Ministry of Health of Ukraine. Branch of knowledge 22 “Health Care”]. Ternopil. Retrieved from: https:// https://moodle.tdmu.edu.ua/mod/resource/view.php?id=194592 [in Ukrainian].

Sheremeta, L.P. (2019). Formuvannia navychok dialohichnoho movlennia studentiv medychnykh spetsialnostei pid chas vyvchennia kursu «Ukrainska mova yak inozemna» [Formation of skills of dialogic speech of students of medical specialties during studying of a course “Ukrainian as a foreign language”]. Medychna osvita – Medical Education, 3, 103-107 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-01-06

Як цитувати

Rudenko, M. I. (2021). ВИВЧЕННЯ УРБАНІСТИЧНОЇ ЛЕКСИКИ ТА ПОНЯТТЯ ЛОКУСУ НА ЗАНЯТТЯХ ІЗ ДИСЦИПЛІНИ «УКРАЇНСЬКА МОВА ЯК ІНОЗЕМНА» (НА ПРИКЛАДІ ТЕМИ «У МІСТІ. УРОК 1»). Медична освіта, (4), 123–128. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.4.11674

Номер

Розділ

РОЗВИТОК АКАДЕМІЧНОЇ КУЛЬТУРИ В МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ