ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАГІСТРІВ ІЗ СТОМАТОЛОГІЇ У МЕДИЧНИХ ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ І КРАЇНАХ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ В КОНТЕКСТІ ГАРМОНІЗАЦІЇ ОСВІТНІХ ПРОГРАМ ТА НАВЧАЛЬНИХ ПЛАНІВ

Автор(и)

  • Ya. А. Kulbashna Національний медичний університет імені О. О. Богомольця
  • Ya. Р. Nahirnyj Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України
  • I. L. Skrypnyk Національний медичний університет імені О. О. Богомольця
  • О. O. Skibitska Національний медичний університет імені О. О. Богомольця
  • V. O. Zakharova Національний медичний університет імені О. О. Богомольця

DOI:

https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.3.11452

Ключові слова:

академічна мобільність, навчальний план, освітня програма, професійна компетентність, практична підготовка

Анотація

У статті проаналізовано, порівняно й узагальнено навчальні плани підготовки магістрів у галузі стоматології медичних університетів країн ЄС і Національного медичного університету імені О. О. Богомольця. Порівняльний аналіз навчальних програм європейських та вітчизняних ЗВО виявив, що професійна підготовка магістрів із стоматології у медичних ЗВО України і у європейських країнах має суттєві відмінності як у змістовому, так і організаційному контексті. Навчальні плани підготовки стоматологів європейських ЗВО принципово різняться кількістю дисциплін та, відведених на їх вивчення, ECTS-кредитів. Порівняння навчальних планів підготовки стоматологів у НМУ та країнах ЄС дало змогу констатувати, що основні відмінності полягають у їх насиченості. Встановлено, що завантаженість студентів вітчизняних ЗВО дуже висока через велику кількість гуманітарних та соціально-економічних дисциплін, у той час як європейські студенти мають у програмі лише дві соціально-економічні дисципліни. Порівняльний аналіз навчальних програм вітчизняних та європейських ЗВО дав змогу визначити основні завдання реформування системи стоматологічної освіти, а саме: підвищення якості медичної освіти, забезпечення її безперервності і послідовності протягом усього періоду професійної діяльності; зменшення навчального навантаження на студентів; забезпечення оптимального співвідношення теоретичної та практичної підготовки із посиленням акценту на клінічно-практичній підготовці.

Посилання

Dyrektyva Yevropeiskoho soiuzu shchodo vyznannia profesiinykh kvalifikatsii vid 2005 roku [Directive of the European Union on the recognition of professional qualifications]. [in Ukrainian].

(2014). Zakon Ukrainy “Pro vyshchu osvitu” [Law of Ukraine “On higher education”]. Uriadovyi kurier – Government Сourier, 146, 7-18 [in Ukrainian].

Instruktsiia shchodo otsiniuvannia navchalnoi diialnosti studentiv v umovakh vprovadzhennia Yevropeiskoi kredytno-transfernoi systemy orhanizatsii navchalnoi protsesu, zatverdzhenoi MOZ Ukrainy 15.04.2014 [Instruction on students’ performance assessment in terms of ECTS system implementation approved by Ministry of public Health of Ukraine]. Retrieved from: https://www.bsmu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/03/bdmu-instrukcziya-shhodo-oczi¬nyuvannya-%D1%94kts-2014-3.pdf [in Ukrainian].

Kulbashna, Ya.A., Skrypnyk, I.L., & Zakharova, V.O. (2019). Portfolio yak instrument formuvannia prakseolohichnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv iz stomatolohii [Portfolio as a tool of praxiological competence formation of future dentists]. Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka – Pedagogical process: Theory and Practice, 3-4, 67-76 [in Ukrainian].

Kulbashna, Ya.A. (2014). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv iz stomatolohii: teoretychni i metodychni osnovy: monohrafiia [Future dentists’ professional competence formation: theoretical and methodological bases: monography]. Kyiv: VPP “Kompas” [in Ukrainian].

Postanova Kabinetu Ministra Ukrainy vid 29.04.2015 № 266 “Pro zatverdzhennia pereliku haluzei znan i spetsialnostei, za yakymy zdiisniuietsia pidhotovka zdobuvachiv vyshchoi osvity” [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated April 29, 2015 No. 266 “On approval of the list of knowledge branches and specialties for which higher education students are trained”]. Retrieved from:https://www.kmu.gov.ua/npas/248149695 [in Ukrainian].

Standart Vyshchoy Osvity Ukrainy Druhoho (mahisterskoho) rivnia haluzi znannia 22 – Okhorona zdorovia, spe¬tsialnosti 221 – Stomatolohiia. Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy 24.06.2019r. №879. [Standard of Higher Education of Ukraine of the Second (master’s) level of knowledge 22 – Health care, specialty 221 – Dentistry. Issue of the Ministry of Education and Science of Ukraine June 24, 2019 No. 879]. Retrieved from: http://www.testcentr.org.ua/index.php/menu-methwork/menu-dsvo/60-s-methwork/110-gsvou.html [in Ukrainian].

Stratehiia reformuvannia vychshhoi medychnoi osvi¬ty [Strategy for higher medical education reforming]. Retrieved from: https://moz.gov.ua/article/reform-plan/moz-ukraini-opriljudnilo-dlja-gromadskogo-obgovorennja-strategiju-rozvitku-medichnoi-osviti [in Ukrainian].

Kulbashna, Ya.A., Malanchuk, V.O., Skrypnyk, I.L., Nahirnyi, Ya.P., & Zakharova, V.O. (2020). A modern model of master’s in dentistry professional training. Medychna osvita – Medical Education, 1, 45-49.

Eignungstest für das Medizinstudium in Österreich. Retrieved from: https://apps.derstandard.at/privacywall/1343743730235/Mediziner-Test-Maenner-fuehlen-sich-benachteiligt.

(2000). International Standards in Basic Medical Education. WFME Task Force on Defining International Standards in Basic Medical Education.

Turning educational structure in Europe. Retrieved from: http:// turning.unideusto.org.

(2007). WFME Global Standards for Quality Improvement in Medical Education European Specifications / WFME/AMSE International Task Force MEDINE Quality Assurance Task Force University of Copenhagen Denmark. Kandrups Bogtrykkeri.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-10-16

Як цитувати

Kulbashna Y. А., Nahirnyj Y. Р., Skrypnyk, I. L., Skibitska О. O., & Zakharova, V. O. (2020). ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАГІСТРІВ ІЗ СТОМАТОЛОГІЇ У МЕДИЧНИХ ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ І КРАЇНАХ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ В КОНТЕКСТІ ГАРМОНІЗАЦІЇ ОСВІТНІХ ПРОГРАМ ТА НАВЧАЛЬНИХ ПЛАНІВ . Медична освіта, (3), 118–125. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.3.11452

Номер

Розділ

РЕФОРМУВАННЯ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ