ОСВІТНІ ТРАДИЦІЇ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ УЧНІВ НАРОДНИХ ШКІЛ ЗАКАРПАТТЯ (1919–1939)
DOI:
https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.2.11162Ключові слова:
здоровий спосіб життя, народні традиції, виховання, зміст підручниківАнотація
Доведено, що виховання здорового способу життя молодших школярів відбувалося через інформування, навчальну та власне виховну діяльність, спрямовану на формування санітарно-гігієнічної культури, здорового способу життя, вироблення корисних звичок (дотримання режиму дня, правильного способу харчування, рухової активності) та профілактику шкідливих звичок (куріння, вживання алкоголю тощо).
Мета нашої статті полягає у виявленні традиції виховання здорового способу життя дітей молодшого шкільного віку; аналізі змісту шкільних підручників, які використовувались у народних школах Закарпаття міжвоєнного періоду на вміст матеріалів про підтримку і зміцнення здоров’я.
Основні результати дослідження полягають в окресленні можливостей виховання здорового способу життя у змісті початкової освіти та віддзеркаленні їх у предметі «Горожанська наука і виховання» (громадянознавство). Встановлено, що реалізація завдань відбувалася за такою схемою: 1 етап ‒ освітня діяльність, спрямована на формування гігієнічної культури, здорового способу життя; 2 ‒ ознайомлення із технологіями захисту, збереження і зміцнення здоров’я (правила гігієни та санітарії, режим дня, харчування), спрямованими на формування стійкості організму до несприятливих факторів навколишнього середовища; 3 ‒ фізична активність як перевага здоров’я, для дітей охоплює ігри, спорт, фізичні вправи, походи, змагання, танці, активний відпочинок або працю тощо; 4 – боротьба зі шкідливими звичками.
Посилання
Voloshyn, A. (1921). Chytanka dlia II klass narodnikh shkol [Reading book for second grade of public schools]. Uzhhorod: Unio [in Russian].
Voloshyn, A. (1932). Chytanka dlia IV y V Shkolnykh rokov narodnikh shkol [Reading book for ІV and V grades of public schools. Uzhhorod: Shkolnaia pomoshch]. Part 2, Uzhhorod: Unio [in Russian].
Voloshyn, A. (1908). Chytanka dlia uhro-ruskoi molodezhy [Reading book for Ugro-Russian youth and other grades of public schools]. Unhvar: Unio [in Russian].
Voloshyn, A. (1921). Chytanka dlia uhro-ruskoi molodezhy [Reading book for Ugro-Russian youth]. Unhvar: Unio. Part 1 [in Russian].
Voloshyn, A. (1932). Chytanka dlia ruskoi molody [Reading book for Russian youth for VI and VII grades of public schools]. Uzhhorod: Shkolnaya pomoshch. Part 3 [in Russian].
Markush, A. (1925). Hrazhdanska nauka [Civil science]. Uzhhorod: Viktoriya [in Russian].
Markush, A. (1925). Zornytsia: Persha knyzhochka do chytania dlia ruskykh detey [The first book to read for Russian children]. Uzhhorod: Svoboda [in Russian].
Nad, A. (1926). Zavedenia uchebnykov do narodnykh shkol [Institution of textbooks to public schools]. Uzhhorod: Uchytel [in Russian].
Pidhirianka, M. (1925). Lastivochka. Ch.I. Zbirka litera¬turnykh tvoriv dlia pochatkovoho navchannia [Lastivochka. Collection of literary works for elementary education]. Uzhhorod: Nakl. Robochoi akademii [in Russian].
Sokol, M., Tsaryk, O., Rozlutska, G., Hupka-Mako¬hin, N., & Horenko, I. (2020). The system of pedagogical concepts in globalization conditions. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9 (4), 43-52. Retrieved from: http://ijaep.com/Journal/vol.9.4.pdf.