РОЛЬ ВИЩОЇ ШКОЛИ У ФОРМУВАННІ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ

Автор(и)

  • N. M. Oliynyk Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0003-2427-4009
  • N. Ya. Kravets Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-7593-1753
  • O. V. Pokryshko Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0001-9640-0786
  • N. I. Yelahina Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0002-5423-8327

DOI:

https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.2.11158

Ключові слова:

здоровий спосіб життя, здоров’я, здоров’язбережувальні технології, студентська молодь

Анотація

У статті аналізується проблема формування здорового способу життя студентської молоді. Сучасна тенденція погіршення здоров’я молоді стимулює пошук нових шляхів формування позитивної мотивації до здорового способу життя та до наукових досліджень. За даними літературних джерел, здоровими можна вважати не більше 15 % студентської молоді, 70 % студентів мають низький і нижче середнього рівні фізичного здоров’я, більше половини (52,6 %) з них мають морфофункціональні відхилення різного характеру, а у 36–40 % відзначаються хронічні неінфекційні захворювання, які ускладнюють процес адаптації до фізичної та розумової діяльності, перешкоджають засвоєнню навчального матеріалу та ефективному навчанню у  вишах.

Метою дослідження було оцінити та проаналізувати складові здорового способу життя студентів та на цій основі визначити підходи до впровадження здоров’язберігаючих технологій у навчальний процес вищих навчальних закладів.

За результатами анкетування студентів було виявлено відсутність розуміння найпростіших аспектів збереження здоров’я. Здоровими себе вважають 53 студенти (39,5 %); лише 38 із них (28,3 %) дотримуються здорового способу життя; 9 % студентів регулярно займаються фізичною культурою та спортом; 25 % з них дотримуються дієти. Добре проінформовані про негативний вплив шкідливих звичок на здоров’я 82 % студентів, і все ж курять цигарки 66 % опитаних, у тому числі жінки – 43 %. Періодич­но вживають спиртні напої – 90 %, з них часто вживають – 14 %, не вживають – 8 %. Велика частина опитаних впевнена в абсолютній нешкідливості пива, що займає перше місце в структурі вживаних студентами алкогольних напоїв. Натомість фізичною культурою і спортом регулярно займаються лише 9 % студентів.

Тому пріоритетним напрямом сучасного етапу модернізації вищої освіти повинні стати збереження та зміцнення здоров’я студентів, формування ціннісних орієнтацій, усвідомлення ними значення здорового способу життя, упровадження в навчальний процес виховання здоров’язбережувальних технологій, як вагомих складових у досягненні кар’єрного й життєвого успіху студентської молоді.

Посилання

Apanasenko, H.L. (1992). Zdorovyi sposib zhyttia [Healthy lifestyle]. Aktualni problemy zdorovoho sposobu zhyttia: tezy dopovidei i Ukr. nauk. prakt. konf. – Actual Problems of a Healthy Lifestyle: Abstracts of the Ukr. Scien. Pract. Conf. Kyiv: Ukr. Tsentr zdorovia [in Ukrainian].

Bakanova, A.F. (2011). Formirovanie zdorovogo obraza zhizni studencheskoy molodezhi [Formation of healthy lifestyle of student youth]. Fizicheskoe vospitanie ctudentov – Physical Education of Students, 6, 11. Retrieved from: http://bmsi.ru/doc/26399b33-8cca-487S-ab4d-al9c4537b5cd [in Russian].

Bashavets, N.A. (2013). Zdoroviazberezhuvalna kompetentnist maibutnoho fakhivtsia yak osnova yoho kultury [Health preserving competence of the future specialist as the basis of his culture ]. Nauka i osvita. Pedahohika – Science and Education. Pedagogy, 1-2, 120-122 [in Ukrainian].

Vashchenko, O.A. (2007). Zdorovyi sposib zhyttia – vazhlyvyi chynnyk vykhovannia osobystosti: teoretyko-metodolohichnyi aspect [Healthy lifestyle – an important factor in the education of the individual: theoretical and methodological aspect]. Osvita vchytelia – Teacher Education, 5, 48-51 [in Ukrainian].

Vashchuk, F.H. (2011). Intehratsiia v yevropeiskyi osvitnii prostir: zdobutky, problemy, perspektyvy [Integration into the European educational space: achievements, problems, prospects.]. Uzhhorod: Zak DU [in Ukrainian].

Dombrovska, S.M. (2011). Yakist osvity yak odna iz zaporuk vdaloho derzhavnoho reformuvannia vyshchoi shkoly Ukrainy [The quality of education as one of the keys to successful state reform of Ukrainian higher education]. Aktualni problemy derzhavnoho upravlinnia – Actual Problems of Public Administration, 1, 149-154. Retrieved from: http://www.kbuapa.kharkov.ua/ebook/apdu/2011-1/index.html). [in Ukrainian].

Yezhova, O.O. (2010). Zdorovyi sposib zhyttia: navch. posibnyk [Healthy lifestyle]. Sumy: Universytetska knyha [in Ukrainian].

Zhelieznova, T. (2019). Strukturno-komponentnyi sklad ta kryterialni kharakterystyky rivniv zdoroviazberezhuvalnoi kompetentnosti vchyteliv osnovnoi shkoly [Structural-component composition and criterial characteristics of levels of health-saving competence of the basic secondary school teachers]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii – Pedagogical Sciences: Theory, History, Innovative Technologies, 6 (90), 251-266 [in Ukrainian].

Iziumska, T.O. (2013). Rozvytok zdoroviazberezhuvalnoi kompetentnosti v pedahohichnykh pratsivnykiv [Develop¬ment of health-saving competence in teaching staff]. Vseukrainska naukovo-praktychna konferentsiia “Teore¬tychni osnovy ta tekhnolohii profesiinoho rozvytku peda¬hohiv u pisliadyplomnii osviti” – All-Ukrainian Scientific-Practical Conference “Theoretical Foundations and Technologies of Professional Development of Teachers in Postgraduate Education”. Retrieved from: https://www.slideshare.net/lanalana63/ss-18660489 [in Ukrainian].

Lavrova, L.V. (2010). Zdorovia cherez osvitu yak odyn iz priorytetnykh napriamkiv rozvytku osvity [Health through education as one of the priority areas of educational development]. Osvita i zdorovia: formuvannia zdorovia ditei, pidlitkiv ta molodi v umovakh navchalnoho zakladu: materialy III Vseukr. nauk.-prakt. konf. z mizhnarodnoiu uchastiu, 25-26 bereznia –Education and Health: Shaping the Health of Children, Adolescents and Young People in the Educational Setting: Materials ІІІ All-Ukrainian. Research Practice Conf. with International Participation, March 25-26, Sumy: SOIPPO [in Ukrainian].

Mikhieieva, L. (2011). Osoblyvosti formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia u molodoho pokolinnia [Peculiarities of forming a healthy lifestyle in the young generation]. Ukrainskyi naukovyi zhurnal –Ukrainian Scien¬tific Journal, 3. 318-322 [in Ukrainian].

Libanova, E.M. (2010). Molod ta molodizhna polityka v Ukraini: sotsialno-demohrafichni aspekty [Youth and youth policy in Ukraine: socio-demographic aspects]. Kyiv: Instytut demohrafii ta sotsialnykh doslidzhen im. M.V. Ptukhy NAN Ukrainy [in Ukrainian].

Miahkykh, V.B. (2007). Sotsialne zdorovia molodi v umovakh suchasnoho ukrainskoho suspilstva [Social health of youth in the conditions of modern Ukrainian society]. Candidate’s Extended abstract. V.N. Karazin National University. Kharkiv [In Ukrainian].

(2016). Ukaz Prezydenta Ukrainy “Pro Natsionalnu stratehiiu z ozdorovchoi rukhovoi aktyvnosti na period do 2025 roku “Rukhova aktyvnist – zdorovyi sposib zhyttia ‒ zdorova natsiia” № 42/2016 [Decree of the Presiden of Ukraine “On the National Strategy for the Health-Improving Motor Activity for the Period up to 2025 “Motor Activity is Healthy Lifestyle and Healthy Nation” No. 42/2016)]. Retrieved from: http://zakon4.rada.gov.ua/rada/show/2992-vi. [in Ukrainian].

Pro fizychnu kulturu i sport: Zakon Ukrainy, redaktsiia vid 25.04.2019r. № 2704-VIII , Vidomosti Verkhovnoi Rady (VVR), 2019, № 21, st.8. [On Physical Culture and Sports: Law of Ukraine, as of April 25, 2019. No. 2704-VIII, Bulletin of the Verkhovna Rada (BB), 2019, No. 21, Art.]. Retrieved from: https://zakon.help/law/3808-XII/ [in Ukrainian].

Rybalko, P.F. (2011). Osoblyvosti rozvytku, formu¬vannia i zberezhennia zdorovia molodi v suchasnykh umovakh [Peculiarities of development, formation and preservation of youth health in modern conditions]. Visnyk Chernihivskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu im. T.H. Shevchenka – Bulletin of Chernihiv State Pedagogical University named after T.H. Shev¬chenko, 1 (91), 392-394 [in Ukrainian].

Rybalko, P.F. (2016). Suchasni tekhnolohii zberezhennia ta vidnovlennia zdorovia molodi v diialnosti fakhivtsia z fizychnoi kultury [Modern technologies for the preservation and restoration of young people’s health in the activity of a specialist in physical culture]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T.H. Shevchenko, Seriia: Pedahohichni nauky – Bulletin of Taras Shevchenko Chernihiv National Pedagogical University, Series: Pedagogical Sciences, 136,181-184 [in Ukrainian].

Ivanova, I.V., Hvozdii, S.P., Polishchuk L.M., Kozykin, A.H. (2007). Formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia studentiv yak pedahohichna problema [Formation of healthy lifestyle of students as a pedagogical problem]. Pedahohichni nauky – Pedagogical Sciences, 4, 21 [in Ukrainian].

Futornyy, S.M. (2014). Zdorovesohranyayuschie tehnologii v protsesse fizicheskogo vospitaniya studencheskoy molodezhi [Health-preserving technologies in the process of physical education of students: monograph]. Kyiv: Summit Book [in Russian].

Chaikovskyi, Yu.B., & Khlamanova, L.I. (2015). Dodyplomna vyshcha medychna osvita v Ukraini: shcho mozhna zminyty vzhe sohodni? [Undergraduate higher medical education in Ukraine: what can be changed today?]. Medychna osvita – Medical Education, 1, 125-128 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-03

Як цитувати

Oliynyk, N. M., Kravets, N. Y., Pokryshko, O. V., & Yelahina, N. I. (2020). РОЛЬ ВИЩОЇ ШКОЛИ У ФОРМУВАННІ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ. Медична освіта, (2), 96–102. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.2.11158

Номер

Розділ

Матеріали конференції