ОСОБЛИВОСТІ СТВОРЕННЯ ІНТЕРАКТИВНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ МЕДИЦИНИ
DOI:
https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.2.11155Ключові слова:
інтерактивне навчання, вища школа, фахівці медичної галузі, викладачі, освіта, діалог, інтеракціїАнотація
У статті аргументовано актуальність створення інтерактивного навчального середовища у професійній підготовці майбутніх фахівців медичної галузі. Інтерактивне навчання розглядається в контексті педагогіки діалогу та співробітництва. Узагальнено, що діалогічність інтерактивного навчання дає змогу викладачам встановити рівень розуміння майбутніми фахівцями теоретичного матеріалу, виявити сформованість умінь і навичок студентів. Студенти можуть пояснити сутність, специфіку, спрямованість і мету виконання окремих професійних дій, що набуває особливої значущості в професійній підготовці майбутніх фахівців медичної сфери.
Використання інтеракцій у медичних закладах вищої освіти сприяє створенню інтерактивного навчального середовища і спрямовується на стимулювання розумової, емоційної, соціальної активності та самостійності в практичній діяльності студентів. Конкретизовано основні ознаки інтерактивного навчального середовища, такі, як: високий рівень інтенсивності спілкування його учасників; динаміка та різноманітність видів, форм і прийомів комунікативної взаємодії; цілеспрямована рефлексія викладачів і студентів своїх дій та організованої взаємодії. Узагальнено, що інтерактивні технології є технологіями співпраці суб’єктів педагогічної взаємодії. Відтак інтерактивне навчання розглядається як педагогічний процес, що є сукупністю закономірних, послідовних активних взаємодій викладача і студентів з метою їх розвитку. Оскільки розвиток є процесом внутрішнім, особистісним, що регулюється перш за все самим студентом (саморозвиток), основною функцією викладача в процесі інтерактивного навчання є створення оптимальних умов для саморозвитку студента, розвитку його індивідуальності, суб’єктності та корегування цього процесу.
Основою інтерактивного навчання є діалогові взаємини. Діалог в інтерактивному навчанні розглядається як комунікативний процес реальних або уявних партнерів, у ході якого відбувається обмін інформацією, виявлення точок зору, смислових позицій, ціннісних орієнтацій та особистісних смислів учасників інтерактивної взаємодії.
Посилання
Bakhtin, М.М. (1979). Estetika slovesnogo tvorchestva [Aesthetics of verbal creativity]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].
Kashlev, S.S. (2005). Tehnologiya interaktivnogo obucheniya [Interactive learning technology]. Minsk: Belorus¬skiy verasen [in Russian].
Melnyk, V.V. (2006). Interaktsiia v osvitnomu protsesi: tekhnolohiia orhanizatsii [Interaction in the educational process: technology of organization]. Upravlinnia shkoloiu – School Management, 23 (133), 15-35 [in Ukrainian].
Melnychuk, І.М. (2011). Teoriia i metodyka profesiinoi pidhotovky maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv zasobamy interaktyvnykh tekhnolohii u vyshchykh navchalnykh zakladakh [Theory and methods of future social workers professional training by means of interactive technologies in the education of high learning]. Doctor’s thesis. Ternopil [in Ukrainian].
Pidlasyi, І.P. (2004). Praktychna pedahohika abo try tekhnolohii: interaktyvnyi pidruchnyk dlia pedahohiv rynkovoi systemy osvity [Practical pedagogy or three technologies: interactive textbook for educators of the market-based education system]. Kyiv: Vydavnychyi Dim “Slovo” [in Ukrainian].
Pometun, О.І. (2007). Entsyklopediia interaktyvnoho navchannia [Interactive learning encyclopedia]. Kyiv [in Ukrainian].
Yahupov, V.V. (2003). Pedahohika [Pedagogy]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].