ЗНАЧИМІСТЬ ТРЕНІНГОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ФОРМУВАННІ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІОГУМАНІТАРНИХ ПРОФЕСІЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.2.11013

Ключові слова:

міжкультурна компетентність, майбутні фахівці, загальнокультурний соціально-психологічний тренінг, полікультурна група

Анотація

У статті актуалізовано проблему формування міжкультурної компетентності у майбутніх фахівців соціогуманітарної сфери в закладах вищої освіти. Зроблено огляд сучасних наукових підходів до визначення поняття «міжкультурна компетентність». Віднесено міжкультурну компетентність до групи провідних компетентностей як особистості, так і професійних компетентностей майбутнього фахівця соціогуманітарних професій. Подано змістове наповнення міжкультурної компетентності із особистісними, інформаційними та діяльнісними складовими; встановлено та схарактеризовано її структурні компоненти, до яких віднесено загальнокультурні і культурно-специфічні знання, професійно-спрямовані вміння і навички, міжкультурне психологічне сприйняття, особистісну рефлексію та способи суб’єктного взаємодіяння. Розкрито рівні та етапи особистісного зростання студентів у напрямі формування мультикультурної особистості. Міжкультурну компетентність майбутнього фахівця представлено як інтегративну якість, котра забезпечує його готовність до професійної діяльності в умовах етнокультурної розмаїтості сучасного соціуму.

У статті описано важливість використання загальнокультурного соціально-психологічного тренінгу для формування міжкультурної компетентності в інокультурних студентських групах, що послідовно продукує  мотивацію і знання та уможливлює їхнє практичне застосування у студентській групі під час взаємодії з представниками інших культур; сприяє розв’язанню конфліктних ситуацій, що виникають на ґрунті етнічної різноманітності; генерує позитивно-особистісні рефлексивні процеси щодо отримання досвіду професійної взаємодії з представниками інших культур; проектує власний досвід у наступні ситуації майбутньої професійної діяльності.

Описано критерії сформованості (мотиваційний, когнітивний, діяльнісний, рефлексивний) професійної міжкультурної компетентності фахівців у процесі використання тренінгових технологій.  

Посилання

Baibakova, O.O. (2017). Formuvannia mizhkulturnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv sotsialnoi roboty u vyshchykh navchalnykh zakladakh SShA [Formation of intercul¬tural competency of future specialists of social work at the institutions of higher education of USA]. Candidate’s thesis. Ternopil [in Ukrainian].

Pryshlyak, O.Yu. (2019). Mizhkulturna kompetentnist u konteksti dialohu kultur [Intercultural competence in the context of dialogue of cultures]. Visnyk Luhanskoho natsio¬nalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Peda¬hohichni nauky – Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University. Pedagogical Sciences, 6 (329), 2, 228-238 [in Ukrainian].

Rebukha, L.Z. (2017). Innovatsionnye tekhnologii v professionalnoy podgotovke budushchikh sotsialnykh rabotnikov [Innovative technologies in the professional training of future social workers] Sbornik nauchnykh statey. Minsk – Collection of Scientific Articles. Minsk, 4, 1, 112-117 [in Russian].

Rebukha, L.Z. (2017). Sutnisnyi analiz rivniv meto¬do¬lohuvannia naukovo-profesiinoi sotsialnoi roboty [Substantial analysis of the levels of methodology of scientific-professional social work]. Science Rise: Pedago¬gical Education, 2 (10), 13-18 [in Ukrainian].

Sadokhin, A.P. (2007). Mezhkulturnaya kompetentnost: ponyatie, struktura, puti formirovaniya [Intercultural competence: concept, structure, ways of formation]. Zhurnal sotsiologii i sotsialnoy antropologii ‒ Journal of Socio¬logy and Social Anthropology, 10 (1), 125-139 [in Russian].

Snigovska, O. (2015). Profesiina inshomovna pidhotovka yak vazhlyvyi chynnyk formuvannia mizhkulturnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv iz mizhnarodnykh vidnosyn [Professional foreign language training as an important factor for forming intercultural competence of future specialists in international relations] Naukovi zapysky Natsio¬nalnoho universytetu “Ostrozka akademiia” ‒ Scientific Notes of the National University “Ostroh Academy”, 54, 314-317 [in Ukrainian].

Yureva, K.A., & Tishchenko, O.M. (2014). Kompetentsiia, kompetentnist, mizhkulturna kompetentnist uchytelia: sutnist i zmist [Competency, competence, intercultural competence of the teacher: Essence and content]. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslidnoi roboty ‒ Funds of Educational and Research Work, 42, 169-185 [in Ukrainian].

Bennett, J.M., & Bennett, M.J. (2004). Developing intercultural sensitivity: An integrative approach to global and domestic diversity. Handbook of Intercultural Training. Thousand Oaks, CA: Sage.

Brislin, R., & Yoshida, T. (1994). Intercultural communication training: An introduction (Vol. 2). Sage.

Râmbu, N. (2020). Comunicare interculturală. Editura Universității “Alexandru Ioan Cusa”din JASI.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-03

Як цитувати

Rebukha, L. Z., & Rambu, N. (2020). ЗНАЧИМІСТЬ ТРЕНІНГОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ФОРМУВАННІ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІОГУМАНІТАРНИХ ПРОФЕСІЙ. Медична освіта, (2), 122–126. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.2.11013

Номер

Розділ

Матеріали конференції