ТЕРМІНОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ОСНОВНИХ ДЕФІНІЦІЙ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ МОЛОДШИХ СПЕЦІАЛІСТІВ СЕСТРИНСЬКОЇ СПРАВИ У КОЛЕДЖАХ

Автор(и)

  • М. R. Demianchuk Комунальний заклад вищої освіти «Рівненська медична академія» Рівненської обласної ради https://orcid.org/0000-0001-8729-5144

DOI:

https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.1.11002

Ключові слова:

поняття, термінологія, професійна підготовка, медичний коледж, студенти, сестринська справа, медичні сестри, молодші спеціалісти сестринської справи

Анотація

У статті аргументовано, що в сучасній професійній підготовці майбутніх фахівців сестринської справи різних кваліфікаційних рівнів нині використовується усталений поняттєво-термінологічний апарат, витоки якого мають глибокі історичні корені. На основі теоретичного аналізу наукових літературних джерел та поняттєво-термінологічного синтезу встановлено, що дефініція «медсестра» («nurse») походить від латинського «nutricius», що означає догляд за тими, хто страждає. На основі компаративного аналізу відображено порівняльно-історичний шлях становлення професії медичної сестри. За основу взято п’ятиетапну періодизацію становлення та розвитку медсестринства (за М. Шегедин). Конкретизовано, що в первісному періоді, який тривав з найдавніших часів до V ст. н. е., робота, яка відображала деякі функції сучасної медичної сестри, розглядалася як стихійний догляд, а не як професія; період середньовіччя відзначався функціонуванням спеціалізованих закладів з догляду за хворими; під час класичного періоду відбулося зародження сестринської справи та сестер милосердя; неокласичний період ознаменувався розробкою наукових концепцій організації системи підготовки медичних сестер; у сучасний період запроваджено ступеневу медсестринську освіту.

У різні історичні періоди для позначення функціональних характеристик осіб, які визначають сучасну професійну діяльність медичної сестри, використовувалися такі терміни: «диякониця», «стариця», «сиділка», «сестра милосердя», «дочка милосердя», «медична сестра». Надзвичайно важливою подією в розвитку світового медсестринства було визнання медсестринського персоналу Всесвітньою організацією охорони здоров’я в 1983 р. як самостійного і рівноправного в системі охорони здоров’я, а також офіційне визначення поняття «сестринська справа», яку розглянуто як діяльність, спрямовану на вирішення проблем індивідуального та громадського здоров’я населення в мінливих умовах навколишнього середовища.

Посилання

Horai, О.V. (2012). Pidhotovka maibutnikh medychnykh sester (feldsheriv) do sanitarno-hihiienichnoho vykhovannia i profilaktychnoi roboty zi shkoliaramy [Nurses’ (medical assistants’) training for the sanitary-hygienic education and preventive work with schoolchildren]. Extended abstract of Candidate’s thesis. Zhytomyr [in Ukrainian].

Hordiichuk, S.V., & Leonchenko, N.P. (2011). Yevropeiskyi ta ukrainskyi dosvid pidhotovky kadriv dlia medsestrynstva [European and Ukrainian experience in training of nursing staff]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Ser.: Pedahohika – Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Series: Pedagogy, 4, 195-200 [in Ukrainian].

Lisovyi, V.М., Olkhovska, L.P., & Kapustnyk, V.A. (2010). Osnovy medsestrynstva [Fundamentals of nursing]. Кyiv: VSV “Medytsyna” [in Ukrainian].

Pavlov, Yu.I., & Kholopov, A.A. (2006). Teoriya sestrinskogo dela [Theory of nursing]. Chelyabinsk [in Russian].

Pasiechko, N.V., Lemke, M.O., & Mazur, P.Ye. (2002). Osnovy sestrynskoi spravy [Fundamentals of nursing]. Ternopil: Ukrmedknyha [in Ukrainian].

Potsiurko, R. (2007). Medsestra – unikalna osobystist [Nurse is a unique personality]. Medychna sestra – Nurse, 6, 42-43 [in Ukrainian].

Tymoshchuk, Т.Ya. (2011). Problemy medsestrynstva v medychnii osviti [Problems of nursing in medical education].Vyshcha osvita v medsestrynstvi: problemy i perspektyvy – Higher Education in Nursing: Challenges and Prospects: Proceedings of the Ukrainian Scientific and Practical Conference. (pp. 244–246). Zhytomyr: Polissia [in Ukrainian].

Shehedyn, М.B., & Mudryk, N.O. (2003). Istoriia medytsyny ta medsystrynstva [History of medicine and nursing]. Ternopil: Ukrmedknyha [in Ukrainian].

Shehedyn, М.B. (2003). Medsystrynstvo v Ukraini [Nursing in Ukraine]. Ternopil: Ukrmedknyha [in Ukrainian].

Shehedyn, М.B. (1999). Medsystrynstvo u sviti [Nursing in the world]. Lviv: Krai [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-04-02

Як цитувати

Demianchuk М. R. (2020). ТЕРМІНОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ОСНОВНИХ ДЕФІНІЦІЙ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ МОЛОДШИХ СПЕЦІАЛІСТІВ СЕСТРИНСЬКОЇ СПРАВИ У КОЛЕДЖАХ. Медична освіта, (1), 102–105. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.1.11002

Номер

Розділ

РОЗВИТОК АКАДЕМІЧНОЇ КУЛЬТУРИ В МЕДИЧНІЙ ОСВІТІ