ІДЕЙНІ ЗАСАДИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ СУЧАСНИХ ЛІКАРІВ: ФІЛОСОФСЬКО-БІОЕТИЧНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • O. M. Khrystenko Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0001-6036-2829

DOI:

https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.2.10932

Ключові слова:

лікар, філософія, біоетика, аборт, фемінізм

Анотація

Завдання сучасної вищої медичної освіти в Україні – забезпечити професійну підготовку майбутніх лікарів згідно з відповідними принципами філософії та біоетики, що передбачають знання, цінності, ставлення та поведінку в межах категорії «моральна відповідальність лікаря». Ця стаття присвячена основним сучасним філософським та біоетичним концепціям, пов’язаним із моральною відповідальністю лікаря за життя людини, а також аналізу їх аксіологічної сутності.

Методи дослідження: контент-аналіз та порівняльний аналіз.

Феміністська біоетика прагне показати особливу, виняткову цінність духовного світу жінки; водночас враховується залежність її соціального становища від традиційного патріархального суспільства. Відтак, коли йдеться про аборт, інтереси жінки є домінуючими.

На противагу, консерватори та християни захищають право ненародженої дитини на життя.

Але нині секуляризм, більш радикальний у Європі, ніж деінде, пропонує виключити релігійну віру  та її вираження із суспіль­ного життя. Прагнучи бути законним суддею релігійної сфери, секуляризм вимагає не просто відокремлення від релігії, а контролю над нею.

Крім того, існує серйозна дискусія щодо моральності абортів за умов певних медичних показань, припущень чи прогнозів. Наприклад, щодо плода з синдромом Дауна. З одного боку, це серйозне генетичне захворювання, яке може спричинити важке життя дитини та її батьків. З іншого боку, ці особливі діти навіть можуть бути дуже талановитими та досягати великих успіхів у різних сферах суспільного життя, особливо у мистецтві та спорті.

Отже, визначено, що ідейні основи сучасного лікаря повинні базуватися на системі гуманістичних цінностей. Це означає, що здоров’я, безпека та життя людини, у тому числі ненароджених дітей, повинні бути прийняті як найвищі цінності. Моральна відповідальність лікаря є пов’язаною з упровадженням цих цінностей у практику.

Посилання

Blackshaw, B.P. (2019). The impairment argument for the immorality of abortion revisited. Bioethics, 34, 2. Retrieved from: https://doi.org/10.1111/bioe.12698. DOI: https://doi.org/10.1111/bioe.12698

Dodds, S. (2013). Feminist bioethics. International encyclopedia of ethics. Retrieved from: https://doi.org/10.1002/9781444367072.wbiee601. DOI: https://doi.org/10.1002/9781444367072.wbiee601

Kaposy, C. (2012). Two stalemates in the philosophical debate about abortion and why they cannot be resolved using analogical arguments. Bioethics, 26, 2, 84-92. Retrieved from: https://doi.org/10.1111/j.1467-8519.2010.01815.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8519.2010.01815.x

Moazam, F. (2004). Feminist discourse on sex screening and selective abortion of female foetuses. Bioethics, 18, 3. Retrieved from: https://doi.org/10.1111/j.1467-8519.2004.00390.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8519.2004.00390.x

Rajczi, A. (2009). Abortion, competing entitlements, and parental responsibility. Journal of Applied Philosophy, 26, 4. Retrieved from: https://doi.org/10.1111/j.1468-5930.2009.00462.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-5930.2009.00462.x

Simkulet, W. (2019). Substance, rights, value, and abortion. Bioethics, 33, 9. Retrieved from: https://doi.org/10.1111/bioe.12616. DOI: https://doi.org/10.1111/bioe.12616

Turner, F.S.J. (2012). Catholic social teaching and Europe. New Blackfriars, 93, 1044. Retrieved from: https://doi.org/10.1111/j.1741-2005.2011.01478.x. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1741-2005.2011.01478.x

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-02

Як цитувати

Khrystenko, O. M. (2020). ІДЕЙНІ ЗАСАДИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ СУЧАСНИХ ЛІКАРІВ: ФІЛОСОФСЬКО-БІОЕТИЧНИЙ АСПЕКТ. Медична освіта, (2), 61–64. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.2.10932

Номер

Розділ

Матеріали конференції