ОСОБЛИВОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ ДО ВИВЧЕННЯ КЛІНІЧНОЇ АНАТОМІЇ У ВИЩОМУ МЕДИЧНОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ

Автор(и)

  • V. V. Ulishchenko Національний медичний університет імені О. О. Богомольця https://orcid.org/0000-0002-1072-7735
  • V. H. Cherkasov Національний медичний університет імені О. О. Богомольця https://orcid.org/0000-0002-4645-4695
  • M. R. Ihnatishchev Національний медичний університет імені О. О. Богомольця

DOI:

https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.2.10910

Ключові слова:

компетентнісний підхід, компетенції, анатомія, візуалізація контенту, скрайбінг, мнемосхеми, описова розповідь

Анотація

У статті проаналізовано методичні проблеми викладання клінічної анатомії у вищих медичних навчальних закла­дах, розглянуто особливості організації компетентнісно орієнтованого навчання в єдності аудиторної та самостійної роботи студентів. Зроблено акцент на існуванні певної невідповідності між очікуваннями та результатами навчання, що пов’язано з недостатньо високою навчальною мотивацією студентів, не завжди доцільним застосуванням методів і прийомів навчання викладачами. Високі освітні результати можливі за умови спільних зусиль усіх суб’єктів навчання.

Інтерв’ювання та анкетування студентів і викладачів на предмет виявлення резервів підвищення якості знань (100 респондентів) показали, що провідною формою набуття нових знань є інтерактивна лекція, від структурованості, проблемності, візуальної насиченості якої залежить сприйняття теоретичного матеріалу. Друге місце респонденти надали практичній роботі (муляжі, альбоми, відео тощо), а третє – самостійній роботі (розв’язання анатомічних задач, підготовка індивідуальних і групових проектів), що за умови внутрішньої вмотивованості студентів, системності та осяжності завдань сприятиме поглибленню набутих знаннєвих та уміннєвих компетенцій (аналізувати, диференціювати, систематизувати). Увага авторів зосереджується на застосуванні таких прийомів навчання, як скрайбінг, мнемосхеми, складання описової розповіді тощо.

Посилання

Holovatskyi, A.S., Cherkasov, V.H., & Sapin, M.R. (2019). Anatomiia liudyny u 3-kh tomakh [Human anatomy in 3 vol.]. Cherkasov, V.H., & Holovatskyi, A.S. (Eds.). Vinnytsia: Nova Knyha [in Ukrainian].

Hundarova, O.P. (2017). Sistema informatsyonnogo obespecheniya pri izuchenii anatomii cheloveka. Prylozhenye [Information support system in the study of human anatomy]. Anatomiya i gistopatologiya – Anatomy and Histopathology, 5, 108 [in Russian].

Zhukov, A.V. (2017). Initsyatsiya innovatsyonnogo podkhoda v obuchenii anatomii cheloveka [Initiation of an innovative approach in teaching human anatomy]. Anatomiya i gistopatologiya – Anatomy and Gistopatholo¬gy, 5, 108 [in Russian].

Popov, O.H. (2009). Metodyka vykladannia topo¬hrafichnoi anatomii u Odeskomu derzhavnomu medychnomu universyteti u suchasnykh umovakh [Methods of teaching topographic anatomy at Odesa State Medical University in modern conditions]. Svit medytsyny ta biolohii – The World of Medicine and Biology, 3, 129-131 [in Ukrainian].

Mizhnarodnyi ispyt z osnov medytsyny (IFOM) – 2019: otsinka ekspertiv [International Exam in Fundamentals of Medicine (IFOM) – 2019: expert assessment]. Retrieved from: https://moz.gov.ua/article/news/mizhnarodnij-ispit-z-osnov-medicini-ifom---2019-ocinka-ekspertiv [in Ukrainian].

Miskiv, V.A. (2014). Deiaki aspekty vykladannia anatomii dlia studentiv medychnoho koledzhu. [Some aspects of teaching anatomy for medical college students]. Visnyk problem biolohii i medytsyny – Bulletin of Problems Biology and Medicine, 4, 2 (114), 51-57 [in Ukrainian].

Obukhova, Z.O. Vykladannia anatomii liudyny u vyshchii medychnii shkoli: kreatyvnist yak zaporuka yakosti znan [Teaching human anatomy in medical school: creativity as a guarantee of quality knowledge]. Retrieved from: https://vseosvita.ua/library/dopovid-na-zasidanni-predmetnoi-ciklovoi-metodicnoi-komisii-prirodnico-naukovoi-pidgotovki-na-temu-vikladanna-anatomii-ludini-u-visij-medicnij-skoli-k-180162.html [in Ukrainian].

Proniaiev, D.V. (2017). Shchodo metodyky vykladannia anatomii u vyshchykh navchalnykh zakladakh [On the methods of teaching anatomy in higher education]. Perspektyvy rozvytku medychnoi nauky i osvity: zbirnyk tez dopovidei Vseukrainskoi naukovo-metodychnoi konferentsii, prysviachenoi 25-richchiu Medychnoho instytutu Sumskoho derzhavnoho universytetu – Prospects for the Development of Medical Science and Education. November 16-17. Sumy: SumDU [in Ukrainian].

Sapin, M.R. (2011). Anatomiya cheloveka – bazovaya nauka v medytsynskom obrazovanii [Human anatomy - basic science in medical education]. Medytsynskoe obrazovanye i professyonalnoye razvitiye – Medical Education and Professional Development, 2 (4), 96-97 [in Russian].

Cherkasov, V.H. (2011). Suchasna orhanizatsiia pedahohichnoho protsesu na kafedri anatomii liudyny [Modern organization of the pedagogical process at the Department of Human Anatomy]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Ser.: Medytsyna – Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Medicine Series, 2, 365-369. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/UNUMED_2011_2_82 [in Ukrainian].

Udochkina, L.A. (2013). Formirovanye kompe¬tentnostnogo podkhoda v izuchenii anatomii cheloveka [Formation of the competence approach in the study of human anatomy]. Medytsynskyi zhurnal Zapadnoho Kazakhstana – Medical Journal of Western Kazakhstan, 3 (39), 15-19 [in Russiam].

Patrick J. O’Byrne, Anne Patry & Jacqueline A Carne¬gie (2008). The development of interactive online learning tools for the study of Anatomy. Medical Teacher, 30 (8). DOI: 10.1080/01421590802232818. DOI: https://doi.org/10.1080/01421590802232818

Papa, V. (2013). Teaching anatomy in the XXI century: New aspects and pitfalls. The Scientific World Journal. DOI: 10.1155/2013/310348. DOI: https://doi.org/10.1155/2013/310348

The large and small circulation. Atlas of Human Anato¬my. Retrieved from: http://anthropotomy.com/.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-03

Як цитувати

Ulishchenko, V. V., Cherkasov, V. H., & Ihnatishchev, M. R. (2020). ОСОБЛИВОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ ДО ВИВЧЕННЯ КЛІНІЧНОЇ АНАТОМІЇ У ВИЩОМУ МЕДИЧНОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ. Медична освіта, (2), 142–147. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.2.10910

Номер

Розділ

Матеріали конференції