ПРИНЦИПИ СТАЛОГО РОЗВИТКУ В ПРОПАГАНДІ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ ТА В ОСВІТІ МЕДИЧНИХ СЕСТЕР

Автор(и)

  • E. Burgess-Pinto Університет МакЮена, Канада
  • S. O. Yastremska Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0001-6124-4285
  • L. Ya. Fedoniuk Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0003-4910-6888
  • Yv. Shelast Університет МакЮена, Канада
  • L. P. Martynyuk Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України https://orcid.org/0000-0001-8098-0421

DOI:

https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2019.4.10863

Ключові слова:

навчання, медсестринство, сталий розвиток, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України, Університет МакЮена

Анотація

Цілі сталого розвитку, інакше відомі як «Глобальні цілі», є універсальним закликом до дій, спрямованих на подолання бідності, захист планети та забезпечення всіх людей насолоджуватися миром і процвітанням.

Ці 17 цілей ґрунтуються на успіху Цілей розвитку тисячоліття, в той час як серед інших пріоритетів включаються нові сфери, такі, як зміна клімату, економічна нерівність, інновації, стале споживання, мир та справедливість. Цілі взаємопов’язані – часто ключ до успіху на одній стосується вирішення питань, частіше пов’язаних з іншим.

Співпраця викладачів і студентів Тернопільського національного медичного університету імені І. Я. Горбачевського (ТНМУ) та медсестринського факультету університету МакЮена у реалізації Цілей сталого розвитку пропонує можливості вивчити та змінити професійну практику й освіту медсестер. Співпраця передбачає наступну стратегію: медсестри, які можуть вплинути на здоров’я світової спільноти. 25 cтудентів провели один тиждень у ТНМУ, зосередившись на глобальних/планетарних пробле­мах сталого розвитку. Серед учасників були викладачі та студенти – представники України та декількох країн (включаючи Канаду, Гану, Нігерію та Індію). Робота була зосереджена на інтерактивному навчанні та включала перевернутий формат аудиторії, семінари, командне навчання та польові клініки, координовані членами медсестринського факультету університету МакЮена у партнерстві з викладачами ТНМУ.

Завдяки інтерактивному навчанню в міжнародному середовищі студенти виробили спільне розуміння того, як люди ставляться один до одного й до свого оточення, порівняли канадський та український підходи до цілей сталого розвитку і створили простір для розуміння різних способів пізнання та як вони зміцнюють здоров’я й добробут. Формат поїздки віч-на-віч був неоціненним для підвищення емоційного та неформального навчання, а також для розвитку потенціалу особистості у світі. Курс є чудовою основою для студентів, які бажають продовжити навчання в університеті, вивчаючи основи глобального здоров’я або в галузі медсестринства, або в галузі охорони здоров’я.

Посилання

Bogomolov, O., & Nekipelov, A. (2003). Ekono­mi­cheskaya globalizatsiya i krizis mirovogo hozyaystvennogo poryadka [Economic globalization and the crisis of the world economic order]. Grani globalizatsii: trudnye voprosy sovremennogo razvitiya – The Facets of Globalization: Difficult Issues of Modern Development. Moscow: Alpina Publisher [in Russian].

Verhun, A.M., & Tarasenko, I.O. (2014). Kontseptsiia staloho rozvytku v umovakh hlobalizatsii [The concept of sustainable development in the context of globalization]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu tekhnolohii ta dyzainu – Bulletin of the Kyiv National University of Technologies and Design, 2, 207-218 [in Ukrainian].

Demchenko, N.V. (2012). Kontseptsiia staloho rozvytku v dzerkali hlobalizatsii [Concept of sustainable development in the mirror of globalization]. Ekonomichnyi analiz – Economic Analysis, 11 (1), 14-16 [in Ukrainian].

Derkach, M.I. (2009). Kontsept staloho rozvytku yak dominantna ideolohiia liudskoi tsyvilizatsii u ХХІ st. [The concept of sustainable development as the dominant ideology of human civilization in the 21st century]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu. Seriia: Ekonomika – Bulletin of Dnipropetrovsk University, 3 (1), 185-191 [in Ukrainian].

Rezolyutsiya 2. Plan vypolneniya resheniy Vsemirnoy vstrechi na vysshem urovne po ustoychivomu razvitiyu [[Elektronnyy resurs] za dannymi Yogannesburgskogo sammita 2002 g. Resolution 2. World Summit on Sustainable Development [Electronic Resource] Implementation Plan for the 2002 Johannesburg Summit]. Retrieved from: https://www.un.org/ru/events/pastevents/pdf/plan_wssd.pdf [in Russian].

Trehobchuk, V.V. (2002). Kontseptsiia staloho rozvytku dlia Ukrainy [Sustainable development concept for Ukraine]. Visnyk Natsionalnoi akademii nauk Ukrainy – Bulletin of the National Academy of Sciences of Ukraine, 2, 31-40 [in Ukrainian].

Bhutta, Z.A., & Chopra, M. (2016). Devolving countdown to countries: using globlal resources to support regional and national action. BMC Public Health, 16 (Suppl. 2), 793.

Brown, P.J. (2018). The four 19th century cultural roots of international and global health: A model for understanding current policy debates. Brown, P.J., & Closser, S. (Eds). Foundations of Global Health. An Interdisciplinary Reader. (pp. 344-354). New York: Oxford University Press.

Moore, J.E., Mascarenhas, A., Bain, J., & Straus, S.E. (2017). Developing a comprehensive definition of sustainabi­lity. Implementation Science, 12, 1-8.10. Horton, R., & Lo, S.L. (2015). Planetary health: A new science for exceptional action. The Lancet 386, 1921-1922. doi: 10.1016/s0140-6736(15)61038-8.

Horton, R., & Lo, S.L. (2015). Planetary health: A new science for exceptional action. The Lancet 386, 1921-1922. doi: 10.1016/s0140-6736(15)61038-8.

Myers, S.S. (2017). Planetary health: protecting human health on a rapidly changing planet. The Lancet, 390, 2860-2868.1-26. Retrieved from: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(17)32846-5.

Rockstrom, J., Steffen, W., Noone, K., Persson, A., Chapin, F.S., Lambin, E., Foley, J. (2009). Planetary boun­daries: Exploring the safe operating space for humanity. Ecology and Society, 14 (2), art.32.

Prescott, S.L., & Logan, A.C. (2019). Narrative medicine meets planetary health: Mindsets matter in the anthropocene. Challenges, 10 (1), 17. Retrieved from: https://doi.org/10.3390/challe10010017.

Prescott, S.L. (2018). The Canmore Declaration: Statement of principles for planetary health. Challenges, 9 (31), 1-18. doi:10.3390//challe9020031.

Ventres, W., Dharamsi, S., & Ferrer, R. (2016). From social determinants to social interdependency: Theory, reflection, and engagement. Social Medicine, 11 (2), 84-89.

Weisser, C.R. (2017). Defining sustainability in higher education: a rhetorical analysis. International Journal of Sustainability in Higher Education, 18 (7), 1076-1089. Retrieved from: https:// doi.org/10.1108/IJSHE-12-2015-0215.

World Commission on Environment and Development. (1987). Our Common Future. Oxford: Oxford University Press. (Frequently referred to as the Brundtland report after Gro Harlem Brundtland, Chairman of the Commission).

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-02-14

Як цитувати

Burgess-Pinto, E., Yastremska, S. O., Fedoniuk, L. Y., Shelast, Y., & Martynyuk, L. P. (2020). ПРИНЦИПИ СТАЛОГО РОЗВИТКУ В ПРОПАГАНДІ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ ТА В ОСВІТІ МЕДИЧНИХ СЕСТЕР. Медична освіта, (4), 67–73. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2019.4.10863

Номер

Розділ

ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ